search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
خلاف ترتيب در فرض غير عمد خلاف ترتيب در صورت غفلت و سهو و جهل، نياز به اعاده ندارد؛ خلاف ترتيب در صورت عمد بنابر احتياط ترتيب لازم است ولي تخلف عمدي اعاده ندارد.
شناسه:435545 -
محتوای سایت
«1.» استطاعت مالي با تحقق شرايط ذيل حاصل ميشود: الف: داشتن هزينه رفت و برگشت. ب: دارا بودن لوازم ضروري زندگي مثل اثاث خانه و وسيله سواري در حد مناسب با شأن، در صورت لزوم. «2.»آيا مالك بودن منزل مسكوني در تحقق استطاعت شرط است؟ مالك بودن منزل شرط نيست بلكه ميزان تأمين مسکن مورد نياز است هر چند با اجاره باشد. مگر آنکه مسکن غير ملکي موجب دشواري...
شناسه:435791 -
محتوای سایت
«8.»آيا كسي كه قدرت بدني ندارد با فرض عدم استقرار حج، بايد نايب بگيرد؟ واجب است فوراً با يأس از خوب شدن. «9.»كسي كه حج بر او مستقر شده است و قدرت بدني بر حج ندارد كسي كه حج بر او مستقر شده است و اكنون قدرت بدني بر انجام حج ندارد، با يأس از بهبودي، بايد براي انجام حج نايب بگيرد.
شناسه:435761 -
محتوای سایت
«6.» رجوع به كفايت شرط استطاعت است هر چند بعد از مراجعت با شهريه هزينه او تأمين شود. «7.»حج روحانيون و خادم كاروان چه حجي محسوب ميشود و آيا كفايت از حَجّةالاسلام ميكند؟ حج روحاني و خادم كاروان كفايت از حَجّةالاسلام ميكند.
شناسه:435776 -
محتوای سایت
«10.» ثبت نام چند ساله و در نوبت قرار گرفتن (براي كسي كه حج بر او مستقر نشده) ثبت نام براي کسي که هنوز حج بر او مستقر نشد واجب نيست مگر آنکه اطمينان به حصول داشته باشد.
شناسه:435730 -
محتوای سایت
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر لزوم بهره برداری هر چه بیشتر از برکات فراوان ماه رجب، ضمن بر شمردن اهمیت روزه گرفتن و ذکر تسبیحات خاص در این ایام، بیان می دارند: الآن ما در ماه رجب هستيم; اين ماه رجب تقريباً شهر الولايه است بعد به شهر الرساله ميرسيم بعد به شهر الله, لااقل بكوشيم مقداري از فضايل اين ماه را كه رحمت بر آن...
شناسه:435925 -
محتوای سایت
ما را دنبال کنید!
شناسه:435911 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين وَ فَاطِمَةُ الزَّهْراء سَيِّدَة نِسَاءِ الْعَالَمِينَ بِهِمْ نَتَوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّأ إِلَی اللَّه». ...
شناسه:437135 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء عَلَيْهِما آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء بِهِمْ نَتَوَلَّی وَ...
شناسه:437151 -
محتوای سایت
براي نجات افراد حادثه ديده و نيز بيرون آوردن مصدومين و جنازهها از زير آوار و عدم وجود امدادگر محرم و عدم امكان پوشاندن بدنهاي عريان، ناچار به نگاه به بدن نامحرم يا لمس آن هستيم، وظيفه چيست؟ نگاه به بدن نامحرم و لمس آن در حال ضرورت و بدون قصد گناه جائز است. 31/2/88 اگر نجات يك مصدوم متوقف به امري غير شرعي (مثل خوراندن مشروب الكلي براي مسموميت...
شناسه:437850 -
محتوای سایت
به استحضار ميرساند: جمعي از جانباختگان منا[1] را بدون اذن اولياء دم بر اساس اظهار نظر مأموران سعودي طبق مذهب حاكم عربستان غسل داده, كفن كرده اقامه نماز گرديده و درم نطقه حرم دفن كردهاند. حال با توجه به اينكه اولياي دم خواستار بازگشت جنازه عزيزانشان به ايران هستند تكليف شرعي چيست؟ آيا نبش قبر و انتقال جايز است؟ اجساد برخي از عزيزان دفن شده به صورت...
شناسه:437786 -
محتوای سایت
احتراما نظر مبارك خود را در خصوص مسائل ذيل مرقوم فرماييد: مقدار فطريه ماه مبارك رمضان چه مبلغي است؟ فطريه مهماني كه قبل از غروب آفتاب شب عيد فطر وارد شود اعم از اينكه به دعوت صاحبخانه آمده باشد يا بدون دعوت بر عهده كيست؟ فطريه مهماني كه در شب عيد فطر بعد از غروب آفتاب وارد شود اعم از اينكه به دعوت صاحبخانه آمده باشد يا بدون دعوت بر عهده كيست؟ مهماني...
شناسه:437802 -
محتوای سایت
از نظر شما آيا خوردن غذا در رستوران اقليتها جايز است؟ خوردن ماهي و هر غذايي كه محتاج به ذبح نباشد، جايز است. 15/9/84 در صورت پاك بودن اهل كتاب، استفاده از ذبيحه حلالگوشت و غذاهاي آنان چه حكمي دارد؟ 1. استفاده از غذاهاي اهل كتاب، در صورتي كه به چيزهاي نجس ـ مانند شراب، گوشت خوك و... ـ آلوده نشده باشد، جايز است. 2. اگر اهل كتاب...
شناسه:437818 -
محتوای سایت
آيا ازدواج مرد مسلمان با زن زرتشتي موحد جايز است؟ آيا تفاوتي بين حكم ازدواج دائم و موقت در اين مورد وجود دارد؟ 1. ازدواج دائم مرد مسلمان با زن زرتشتي جايز نيست. 2. ازدواج موقت مرد مسلمان با زن زرتشتي بر خلاف احتياط است.
شناسه:437834 -
محتوای سایت
با توجه به اينكه مركز طبع و نشر قرآن جمهوري اسلامي ايران در زمينه مسائل مربوط به چاپ و نشر قرآن كريم فعاليت تحقيقاتي مينمايد، مستدعي است ما را از نظر شريف خويش درباره روايت ذيل و سؤالات مطرح شده بهرهمند فرماييد: «علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن صفوان، عن ابن مسكان، عن محمّد بن الورّاق، قال: عرضت علي أبيعبدالله «عليهالسّلام» كتاباً فيه قرآن مختّم معشّر...
شناسه:438074 -
محتوای سایت
از طرف فرقه... مجّاناً كارهايي عمومي مثل راههاي عمومي و لولهكشي آب و پل و برق و نهر و غيره درست ميكند و دعواي ايشان اين است كه اينها از طرف حقوق غرباء و بيچاره مجمع جهاني و افراد خيّر ميآورند و به مردم ميرسانند، تا حال از طرف اينها هيچگونه تبليغي انجام نگرفته و به نظر اينها اين كارها را انجام ميدهند. آيا چنين كمك از اينها گرفتن جايز است يا...
شناسه:438106 -
محتوای سایت
در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اصل آزادي در انتخابات پذيرفته شده است؛ ولي رهبر مردم را ملزم ميكند كه در انتخابات شركت كنند. آيا كسي كه در انتخابات شركت نميكند، كار واجبي را ترك كرده است يا دستور رهبر، امر ارشادي است؟ تقويت نظام اسلامي با شركت در انتخابات و مانند آن لازم است؛ ليكن هر فردي در انتخاب نماينده و رأي به كانديدا آزاد...
شناسه:438090 -
محتوای سایت
ضدّيت با نظام اسلامي كه در رأس آن فقيهي قرار دارد كه به تأييد و انتخاب فقهاء جامع الشرايط منصوب شده چه حكمي دارد؟ آيا اين ضديّت مخلّ عدالت هم هست. جايز نيست. نقد برخي از كارها يا از بعضي مسئولان ضديّت با نظام محسوب نميشود. بهمن 1388
شناسه:438122 -
محتوای سایت
نگاه به زيورآلاتي كه ميّت زن بر بدن دارد چه صورتي دارد؟ نگاه به زيوري كه بر بدن نامحرم است بدون نگاه به بدن وي اشكال ندارد. 1/3/88 آيا در عدم جواز نگاه و لمس بين اعضاي ظاهر بدن و پوششدارِ آن فرقي ميباشد؟ 1. نگاه به صورت و دست بدون قصد لذت جائز است. 2. نگاه به ساير اجزاي بدن زن نامحرم و موي او جائز نيست و فرقي بين ظاهر و پوشيده نيست. 1/3/88
شناسه:438138 -
محتوای سایت
در اجراي مجازات شلاق حدّي با عنايت به آيه دوم سوره مباركه نور: ﴿... وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ﴾. الف) منظور «طائفة» چيست؟ (آيا اجراي مجازات مذكور در حضور چند نفر آنهم در محيط بسته كفايت ميكند يا اينكه الزاماً بايستي در اماكن عمومي و ملأ عام انجام گيرد؟) حضور بعضي از مسلمانان كافي است، هر چند در مكان عام نباشد. ب) ﴿مِنَ...
شناسه:438249