بسم اللّه الرحمن الرحيم و ايّاه نستعين
حمد ازلي خداي سبحان را سزاست كه وحي آسماني را وسيله رهايي جامعه بشري از بند آسيايي قرار داد.
من چو گِرد باده گشتم كم گرايم گرد باد ٭٭٭٭ آسماني كرده باشم، آسيايي چون كنم[1]
فراگيري جامع معارف وحياني
تحيّت بيكران حضرت ختمي نبوّتصلي الله عليه و آله و سلم را رواست كه قوْل ثقيل سپهري را معصومانه تلقّي، حفظ و ابلاغ فرمود. درود نامحدود اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام)، به ويژه حضرت ختمي امامت مهدي موجودِ موعود(عج) را بجاست كه مجلاي قرآن حكيماند؛ به اين ذوات قدسي تولّي داريم و از معاندان آنان تبرّي مينماييم.
سرزمين خوزستان با بذل نفْس و نفيس، اسوه نثار و ايثار شد. مردم بزرگوار اين منطقه خواستهاي برخاسته از رهنمود رهبران الهي داشته و دارند و آن فراگيري جامعِ معارف وحياني و حياتبخش قرآن كريم است: ﴿يا أيّها الذين امنوا استجيبوا للّه و للرّسول إذا دعاكم لِما يُحييكم﴾ [2] و اين اَمَل صائب، با عمل صالح قرآن پژوهان هماهنگ شد و هماكنون نهمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم دانشجويان عزيز دانشگاه محترم پيام نور، در اين مرز و بوم برگزار ميشود. اين فرصت را مغتنم، مقدم مهمانان ارجمند را گرامي، سعي بليغ ميزبانان را درخور تقدير، و از ستاد محترم مراسم سپاسگزاري مينماييم.
آنچه در اين پيام كوتاه ارائه ميشود، دو نكته وحياني است كه ميتواند تذكره بعضي و تبصره برخي ديگر باشد.
ميزان عدل همگاني و هميشگي
يكم. قرآن با دو اصلِ كلّيت و دوام؛ يعني همگاني و هميشگي كه داشته و دارد، به عنوان ميزان عدل مطرح است؛ يعني تمام مكاتبِ اعتقادي، اخلاقي، فقهي و حقوقي تا روز قيامت، در هر عصر و مصر و نسلي، بايد بر مطالب آن عرضه شود تا حق و باطل، صدق و كذب، و صواب و خطاي آن روشن گردد. قلمرو اين وظيفه، اولاً توزيع مسئوليتِ مكتبشناسي و طبقهبندي كردن آن و ثانياً توزين آن با ترازوي وحي و ثالثاً دريافت جواب مُتقَن و رابعاً كارآمد كردن آن در مسائل متنوّع فردي و جمعي است و چنين رسالت گسترده، پژوهشِ مستمر و تضارب آراي خردورزان متعهد را ميطلبد، تا كالاي سَره از متاع كاسِد جدا گردد و دانش ناب از پندار پوسيده، ممتاز شود.
اثاره دفائن عقول، سمت برتر قرآن
دوم. قرآن حكيم گذشته از ميزان بودن، سِمَتِ برتري دارد و آن إثاره دفائن عقول است، زيرا رسول اكرمصلي الله عليه و آله و سلم همانند ساير پيامبران الهي، سهم تعيين كنندهاي در شكوفا نمودن دفينههاي عقلي جامعه را به عهده داشت: «وَ يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقول».[3]
معناي اِثاره دفينههاي عقلي آن است كه استعدادهاي فطري شناسايي شود و با إفاضه قلبي و إفازه عقلي از قوّه به فعليت درآيد و چنين عنايتي همان تعليم كتاب و حكمت از يك سو و تذكيه عقل نظر از سوي ديگر، و تزكيه عقل عمل از سوي سوم و تَضْحيه نَفْس از سوي چهارم است. اين تدبير ميمون و چند منظور، بعد از ارتحال حضرت رسولصلي الله عليه و آله و سلم به عهده قرآن حكيم است.
راه خروج از حصار مهجوريت
قرآن پژوهان عنايت نمايند تا خروج قرآن از حصار مهجوريت را تنها در حفظِ الفاظ، ادراك مفاهيم، و آگاهي از علوم قرآن ندانند، بلكه در «ميزان جهاني تمام مكاتب» بودن آن از يك جهت، و مُثير و شكوفا كننده ذخاير قلبي، مواريث عقلي و دفائن فطري شدن او از جهت ديگر بدانند؛ در اين حال جايگاه رفيع آن معلوم ميشود و ثمره جهاد اصغر، اوسط و اكبر امّت اسلامي به رهبري امام راحل(قدسسرّه)، شهيدان شاهد، جانبازان صابر و آزادگان سالك، در دسترس مشتاقانِ كوثر قرار ميگيرد.
مجدّداً مقدم حضار گرانقدر را محترم شمرده و كوشش برگزار كنندگان ارجمند را شايسته تقدير ميدانيم و در ساحت قدس ربوبي كه قرآنْ كلام و كتاب اوست، خاضعانه و فروتنانه باور داريم كه:
اي درون هزار پرده شده ٭٭٭٭ (لَنْ تَراني) نبشته بر پرده[4]
و مشتاقانه ميسراييم:
در عاشقي آنجا كه ورا پاي، مرا سر ٭٭٭٭ در بندگي آنجا كه ورا حلقه، مرا گوش[5]
پروردگارا! ظهور خاتم اوصيا (عج) را تسريع فرما؛ نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، مراجع تقليد، دولت، ملت و مملكت را حفظ فرما؛ امام راحل(قدسسرّه)، شهدا و مؤمنان را با انبيا (عليهمالسلام) محشور فرما.
غفر اللّه لنا و لكم
جوادي آملي
آذر 1383