11 02 2017 435092 شناسه:
image

در اُسوه قرار دادن فاطمه زهرا سلام الله علیها فرقي بين زن و مرد نيست

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در ایام شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، گزیده ای از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص عظمت شخصیت بانوی دو عالم صدیقه طاهره را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در ایام شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، گزیده ای از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص عظمت شخصیت بانوی دو عالم صدیقه طاهره را از نظر می گذرانیم؛

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این مطلب که «سخن گفتن درباره حضرت زهرا سلام الله علیها هم آسان است و هم ممتنع» اظهار می دارند: دربارهٴ حضرت زهرا (عليها السلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش براي فراواني فضيلت است و امتناع و صعوبت آن براي عمق و ژرفاي غير قابل غوص و شناي ایشان مي باشد.

معظم له حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را الگویی برای زنان و مردان جامعه دانستند و بیان می دارند: در اُسوه قرار دادن آن بانو فرقي بين زن و مرد نيست؛ يعني مردانِ سالكِ كوي وَلا موظف‏‌اند به آن حضرت (عليها السلام) اقتدا نمايند چنان‏كه زنان سالك كوي صفا مكلف اند به حضرت اميرالمؤمنين(عليه‏ السلام) تأسّي نمايند. زيرا بسياري از وظايف ديني مشترك بين زن و مرد است كه مهم ترين آن ها را عقائد، علوم، فضايل نفساني تشكيل مي دهد و در وظايف اختصاصي نيز هر كدام از آن دو معصوم، همتايِ هم دستورهاي لازم داده اند.

معظم له با ذکر حدیثی از پیامبر گرامی اسلام درباره جایگاه حضرت زهرا علیها السلام بیان داشتند: در جوامع اسلامي آمده است كه محبوب ترين زنان نزد رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فاطمه (عليهاالسلام) و محبوب ترين مردان نزد آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم)، امير المؤمنين(عليه ‏السلام) بود.[1] البته معلوم است پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه خود حبيب خداست، دوستي آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) ميزان تعيين كنندهٴ محبوبيت انسان ها نزد خداست و در حديث ديگر چنين آمد: ... و كانَتْ إذا دَخَلَتْ علي النبي(صلي الله عليه و آله و سلم) قامَ إِليها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فى مَجلسِهِ[2]؛ يعني هر وقتي فاطمه (عليهاالسلام) وارد مي شد، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از جاي خود برمي‏خواست و به سوي حضرت زهرا(عليهاالسلام) مي رفت و او را مي بوسيد و به جاي خود مي‏نشاند. نكتهٴ مهمّ آن است كه درحديث مزبور نيامد «قامَ لَها» بلكه چنين مي‏گويد: «قام اِليها»، ميان اين دو تعبير فرق عميقي است.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان می دارند: چنين انسان كامل مظهر مِهر و قهر خداوند مي شود كه رضاي او بمنزلهٴ رضاي پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) و در نتيجه به مثابهٴ رضاي خداوند است و غضب او به منزلهٴ غضب رسول مكرّم (صلي الله عليه و آله و سلم) و در نتيجه به مثابه خشم خداي سبحان خواهد بود.

ايشان همچنین در بیان رسالت زنان در جامعه اسلامی بیان می دارند: رسالت زنان گرانقدر جامعهٴ برين آن است كه هم علوم اسلامي را فراگيرند و هم در نشر آن كوشا باشند تا اصالت مادري را همتاي اصول ديگر پاسداري كنند و عواطف پاك را كه از بهترين ودايع الاهي نسبت به زن است، از هوس‌مداري سالم نگه دارند و نيازهاي مربوط به خويش را با دست توانمند خود برطرف كنند، تا تماس با نامحرم و ارتباط با بيگانه لازم نيايد. حضور زنان در انقلاب و دفاع مقدس، سند گوياي شايستگي زن براي شركت در مجامع مذهبي، سياسي، اجتماعي است. شايد به همين مناسبت امام صادق(عليه‏ السلام) فرموده اند: اَكثرُ الخير في النساء[3]؛ يعني بيشترين خيرها در زنان است. پرهيز از تجمّل‏گرايي و اشتياق به ساده‏زيستن، ايثار مستمندان و محرومان فضيلت اخلاقي زنانِ وارسته است كه نه تنها آن ها را از لَوث هجوم فرهنگِ مبتذل پاك نگه مي دارد، بلكه مردان را هم از آلودگي مي رهاند.

معظم له به گستره تاثیر زن با فضیلت در  ابعاد مختلف، اشاره کرده و اظهار می دارند:

تأثير زنِ آگاهِ با فضليت در محدودهٴ خانواده يا محل كار خلاصه نمي‏شود، بلكه در تمام شئون جامعه جلوه مي كند؛ انتظار مي رود زنان هوشمند مسلمان در فراگيري علوم اسلامي قصور نكنند و از تهذيب روح غفلت نورزند و در تربيت فرزندان صالح ساعي باشند و در همسر داري ساده‏زيستن را رعايت كنند و در تمام صحنه‏‌هاي لازم سياسي و اجتماعي كه مايهٴ تقويت نظام اسلامي است، در كمال عفاف و حجاب حاضر باشند، تا به خاندان عصمت و طهارت(عليهم‏ السلام) اقتدا كرده و به اسوهٴ همهٴ انسان هاي صالح يعني حضرت فاطمه (عليهاالسلام) و زينب (عليهاالسلام) تأسّي كرده باشند.

پاورقی........................

[1]  ـ جامع الاصول، ج 9، ص 125.

[2]  ـ همان، ص 131؛ بحار الانوار، ج 37، ص 71، روايت 38.

[3]  ـ من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385.

ــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: پيام حضرت آيت الله جوادی آملی (حفظه الله)(1371ش) سروش هدایت، ج1، ص 266

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات