02 03 2016 437446 شناسه:
image

خطبه فدکیه حضرت زهرا از جهات متعدد مورد احترام است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بعداز ظهر پنج شنبه در درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به ایام فاطمیه اظهار داشتند: خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها از جهات متعدد مورد اعتماد و احترام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بعداز ظهر پنج شنبه در درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به ایام فاطمیه اظهار داشتند: خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها از جهات متعدد مورد اعتماد و احترام است، مخصوصاً از دو جهت: يكي اينكه گوينده‌اش عِدل قرآن كريم است، جهت دوم اينكه محتواي اين خطبه نوراني، آيات قرآن كريم است كه به استناد آيات, اين بيانات را دارند.

ایشان ادامه دادند: حضرت سلام الله علیها در آن خطبه بعد از «أشهد ان لا اله الا الله» فرمود: «جَعَلَ الْاِخْلاصَ تَأْویلَها، وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَنارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولَها»، اخلاص, تأويل اين «لا اله الا الله» است . وجود مبارک حضرت دو چيز را در آن خطبه ذكر كردند فرمودند: «ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَنارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولَها» انسان يا بايد با معرفت با خداي خودش رابطه برقرار كند يا از درِ حكمت و كلام و عقل.

آیت الله العظمی جوادی آملی  با بیان اینکه خیلی ها از راه قلب به حقیقت توحیدی بار یافتند، بیان داشتند:  اگر كسي صحنه دل را از اغيار بيرون كند مي‌تواند اين راه را كم و بيش طي كند اما آن راه حوزوي و دانشگاهي كه راه برهان است يا كلام يا فلسفه آن را در بخش سوم فرمود «وَ اَنارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولَها»، آ‌ن‌كه مي‌خواهد بفهمد حالا يا راه كلام است يا راه فلسفه, آن‌كه مي‌خواهد ببيند راه عرفان است، اين جنگ بين عقل و دل, جهاد اكبر است و آن جنگ بين عقل و نفس، جهاد اوسط است.

معظم له با بیان اینکه قرآن کریم در عین حال که یک کتاب علمی است، اما با همه کتب علمی فرق دارد، بیان داشتند:

قرآن در عين حال كه يك كتاب علمي است با همه كتب علمي فرق دارد، نمي‌خواهد فقط علم به مردم ياد بدهد مي‌خواهد دل را به جايي سرگرم كند كه همه مشكلات با او حل مي‌شود، لذا قرآن كريم راهي را طي كرد و گوشه‌اي از آن‌ها در بيانات نوراني صديقه كبرا(سلام الله عليها) اشاره شده است.

ایشان ادامه دادند: در بيان نوراني صديقه كبرا  آمده است که دل, زمينه شهود را دارد عقل, زمينه فهم را دارد، منتها ما موظفيم دو كار بكنيم: كار اول اين است كه بفهميم صاحبخانه كيست چه در حوزه چه در دانشگاه, دوم مهماني دعوت كنيم كه با صاحبخانه بسازد. خداي سبحان فرمود من دلي نيافريدم كه چيزي در آن نباشد اين دل يك صاحبي دارد و آن فطرت است آن فطرت, خدا را قبول دارد, پيغمبر را قبول دارد, قيامت را قبول دارد, ولايت را قبول دارد، صاحبخانه, قلب نوراني است كه اين‌ها را دارد كه ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ يا دست به آن نزنيد، مهمان دعوت نكنيد حوزه نرويد, دانشگاه نرويد همان كار عادي را داشته باشيد، يا اگر مي‌خواهيد درس بخوانيد چيزي ياد بگيريد، مهماني دعوت كنيد كه با صاحبخانه بسازد، علمي وارد قلب كنيد كه با توحيد بسازد, با نبوت بسازد, با رسالت بسازد, اگر خداي ناكرده در دانشگاه يا غير دانشگاه يك علوم الحادي, علوم شرك, علوم كفر, علوم نفاق وارد كرديد هميشه بين اين مهمان و ميزبان درگيري است دل نمي‌پذيرد و آن را رد مي‌كند.

ایشان در  بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشن عاطفه ها در پایان سال، بیان داشتند:

بدانيم ما هر اندازه به اين نيازمندان برسيم ذات اقدس الهي چندين برابر عطا مي‌كند، و اين كار شدني است كه انسان حبيب او باشد اين راه را طي كند و باور كند كه خدا صدقات را از او مي‌گيرد و خدا صدقات را از او مي‌پذيرد و مانند آن, اين راه را به ما نشان دادند اين راه, راه دلپذيري است و راه دلپذير راهي نيست كه انسان برگردد, پشيمان بشود يا ازسرعتش بكاهد.

ایشان افزودند: اين كلمه مسكين و كلمه رسول را در فهرست نهج‌البلاغه ملاحظه كنيد حضرت فرمود: «المسكين رسول الله» يعني اين نيازمندي كه امروز به شما مراجع كرده اين را خدا فرستاده، اين رسول الله آن رسول الله مصطلح نيست، اگر كسي واقعاً نيازمند است و به شما مراجعه كرد، بدان كسي او را فرستاده و اگر مشكل او را حل كردي بدان كه دست تو قبل از اينكه به دست اين نيازمند برسد به دست بي‌دستي الله رسيده است. و برای همین وجود مبارك امام سجاد اگر چيزي به مستمند مي‌داد دستش را گاهي مي‌بوئيد, گاهي مي‌بوسيد, گاهي بالاي سر مي‌گذاشت, گاهي به صورت مي‌كشيد مي‌فرمود اين دستِ من به دست بي‌دستي الله رسيده است.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات