02 04 2016 436138 شناسه:
image

تقریب مذاهب تنها با دستیابی به قرب الهی ممکن است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از علمای شیعه و اهل سنت انگلستان، فعال در حوزه تقریب، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از علمای شیعه و اهل سنت انگلستان، فعال در زمینه تقریب مذاهب اسلامی، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان این مطلب که «مهمترین عامل تقریب میان مسلمانان قرآن کریم است» اظهار داشتند: خداوند قرآن را نازل کرد اما نزول قرآن مانند نزول باران نیست؛ خداوند باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت و به همه ما امر کرد این طناب را محکم بگیرید و بالا بیایید.

ایشان ادامه دادند: طنابی که در گوشه‌ای افتاده قابل بالا رفتن نیست اما حبلی که به بالا متصل باشد هم از سقوط نجات می‌دهد و هم زمینه صعود را فراهم می آورد.

معظم له خاطرنشان کردند: اعتصام به حبل الهی ما را از گرایش به شرق و غرب می رهاند و بلکه باعث می شود دیگران به ما نیازمند باشند چرا که مسلمانان به واسطه اعتصام به حبل الهی به علم لدنّی متصل هستند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص اهمیت دستیابی به علم لدنّی بیان داشتند: در مقام علم لدنّی یک حقیقت بیشتر وجود ندارد و اگر کسی قرب الهی پیدا کرد و قرآن را در مقام علم لدنّی یافت، طبق بیان قرآن کریم می‌شود «علی حکیم» و در این حالت اهل تقریب خواهد بود چراکه در آنجا جز یک حقیقت وجود ندارد.

ایشان تاکید داشتند: صاحب شرع، ما را به تقریب دعوت کرده است اما باید بدانیم تقریب تنها در مقام قرب الهی ممکن است. دلیل تصدیق انبیاء گذشته توسط انبیاء این بوده است که همه از مقام قرب الهی آمده بودند و از حقیقت واحدی سخن می‌گفتند.

معظم له ابراز داشتند: زمانی که تنها در محدوده زبان عربی مبین باشیم تقریب دشوار است چرا که هر کس از زاویه دید خود قرآن را تفسیر می‌کند اما در مقام «علی حکیم» و علم لدنّی تقریب به راحتی محقق خواهد شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در فراز پایانی سخنان خود تاکید داشتند:  تنها راه تحقق تقریب بین مذاهب اسلامی اولاً نجات از شرک رقیق و منیّتی است که در بسیاری وجود دارد و ثانیاً دستیابی به قرب الهی و حقیقت الهی است که در این صورت نه داعشی در جهان اسلام به وجود خواهد آمد و نه جریان‌های تکفیری و سلفی وجود خواهند داشت.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات