03 05 2018 426049 شناسه:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جمعی از علما، طلاب، روحانیون و فضلای شهرستان ساری به همراه نماینده ولی فقیه حضرت آیت الله طبرسی با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو كردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جمعی از علما، طلاب، روحانیون و فضلای شهرستان ساری به همراه نماینده ولی فقیه حضرت آیت الله طبرسی با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو كردند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار به تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت اشاره كرده و بیان داشتند: در عصر غیبت وظیفه ما این دعایی است كه زراره از حضرت امام صادق(ع) سؤال می‌كند وظیفه ما در عصر غیبت چیست و حضرت این دعای نورانی «اللهم عرّفنی نفسك» را به او می‌آموزاند. در این چند جمله نورانی از ذات اقدس الهی مسئلت می‌كنیم این توفیق غدیری شدن را به ما مرحمت كند و از افتادن در گودال سقفی ما را نجات بدهد. فرمود ما اهل بیت معتقدیم كه امام مردم، خلیفه پیغمبر است جانشین خداست. پس مسئله نبوّت، رسالت، امامت، ولایت و خلافت اینها هیچ‌كدام با رأی مردم نیست اینها خلیفه ذات اقدس الهی‌اند یا مع‌الواسطه یا بلاواسطه، این اصل اول.

ایشان ادامه دادند: اصل دوم آن است كه شناخت خلیفه بدون شناخت مستخلف‌عنه ممكن نیست. ما وقتی می‌توانیم خلیفةالله را بشناسیم كه الله را بشناسیم. فرق جوهری غدیر و سقیفه در همین چند جمله است كه حضرت به زراره آموخت. فرمود بگو «اللهم عرّفنی نفسك فإنك إن لم تعرّفنی نفسك لم أعرف رسولك» تا من الله را نشناسم، صفات ذاتی او را نشناسم. من اگر تو را نشناسم رسول تو را نمی‌شناسم رسول كه منتخب مردم نیست، رسول كه وكیل مردم نیست رسول، خلیفه الله است. امام آن است كه جای پیغمبر بنشیند، نه امام كسی است كه سقیفه او را تأیید كند و مردم به او رأی بدهند!

معظم له اذعان داشتند: پس در عصر غیبت وظیفه ما فهم است و فهم! وقتی این شد بقیه امور حل است، شما ببینید زراره از بهترین شاگردان حضرت است و وجود مبارك حضرت هم بهترین دعای وظیفه عصر غیبت را به او آموخت كه وقتی بفهمید غدیر حق است و سقیفه باطل است راه مشخص می‌شود. الآن اگر وجود مبارك حضرتش وجود و ظهور پیدا كند اداره هفت میلیارد بشر روی كُره زمین آسان است چون حضرت اوّلین كاری كه به عنایت الهی انجام می‌دهد این است كه عقل مردم را بالا می‌برد، مگر جهان با كُشتن اصلاح می‌شود؟ این بیان نورانی حضرت امیر در نهج‌البلاغه هست فرمود حضرت كه ظهور كرد همان كاری كه وجود مبارك پیغمبر(ص) كرد، امام عصر هم همان كار را می‌كند. حضرت كه در حجاز ظهور كرد، این دو كار رسمی را جزء برنامه‌هایش قرار داد، در بخش اندیشه و علم و فكر آمده برهان را به جای وهم و خیال نشانده، تا آدم دهن باز نكند، چیزی كه علمی نیست نگوید وننویسد! در گرایش‌ها و علاقه‌ها روی میل كار نكنند، بلکه روی عقل كار كنند. كاری كه آدم نتواند با آن بهشت را كسب كند این عقل نیست عاقل‌ترین مردم جهان كه دیگر زیر این آسمان دومی ندارند، همین اهل بیت(ع) هستند.  

ایشان تصریح داشتند: غرض این است كه اهل بیت سعی كردند ما را با فرهنگ دین آشنا كنند. فرمود در عصر غیبت وظیفه ما این است تا خدای ناكرده گرفتار سقیفه و طرز تفكّر سقفی نشویم. آن هم بیان نورانی حضرت امیر كه فرمود وقتی حضرت ظهور كرد مسیر فكر را عوض می‌كند یعنی مظنّه و گمان و وهم و خیال را طرد می‌كند، علم و برهان و استدلال را جای آن می‌نشاند و از نظر گرایش‌ها هوا و هوس را طرد می‌كند، عقل و عدل را به جای آن می‌نشاند در چنین زمان و زمینی اداره مردم آسان است. خداوند فرمود ما انبیا را فرستادیم تا بشر علیه ما برهان اقامه نكند نگوید خدایا تو كه می‌دانستی ما با مرگ نمی‌پوسیم از جای دیگر به جای دیگر می‌رویم همین‌طور ما را در بیابان رها كردی ما باید عالم باشیم یا نباشیم؟ طبق تشخیص عقل، عقل بر ما لازم است باید عالم باشیم. عدل یك چیزی است كه همه ما معنایش را می‌دانیم حُسن آن را هم درك می‌كنیم اما مصداقش چیست؟ هر چیزی را در جای خود قرار دادن است، اما جای اشیا و اشخاص را آفریننده آن می‌داند. وجود مبارك امام صادق(ع) با تأدّب این روایت را نقل می‌كند می‌فرماید حجّت خدا بر مردم، انبیا و اولیای الهی‌اند، حجّت بین خدا و بین مردم، عقل است نه حجّت علی الله عقل باشد این تأدّب را امام صادق رعایت كرده است اما خدا صریحاً می‌فرماید من اگر انبیا نمی‌فرستادم بشر علیه من احتجاج می‌كرد این قدرت فكر است، این قدرت عقل است. حضرت هم كه آمد عقل مردم را زیاد می‌كند كه ان‌شاءالله امیدواریم به دست شما علما، نویسندگان، فضلا و اساتید این معارف بلند اهل بیت(ع) شكوفاتر بشود!


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات