21 03 2019 423206 شناسه:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

انسان باید در بهار بهشتی شود/ انسان اگر بخواهد بهشتی بشود از كوثر مدد می‌گیرد/ كوثر همان معرفت و محبت خداست

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت حلول سال جدید فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در این زمینه را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت حلول سال جدید فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در این زمینه را از نظر می گذرانیم:

معظم له با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام بیان داشتند: اصل خلقت برابر بیان نورانی امیر المؤمنین(سلام الله علیه) تجلی الهی است، كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» این تجلی با جمال الهی كه آمیخته شد در دنیا می‌شود بهار و در آخرت می‌شود بهشت! این بهشت و این بهار یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر جمال ملكوتی خدای سبحان است.

ایشان ادامه دادند: انسان باید در بهار بهشتی بشود؛ برای اینكه با نشاط و با خرمی به سر ببرد ناچار است از كوثر مدد بگیرد تا هویت خود را بهشت كند، بهار از باران مدد می‌گیرد و سرسبز و خرم می‌شود ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود از باران استمداد نمی‌كند از كوثر مدد می‌گیرد و كوثر همان معرفت و محبت خداست كه جمال الهی را به همراه دارد، تا ما بهشتی در درونمان نسازیم هرگز از نشاط طرفی نمی‌بندیم، هرگز از بهار بهره‌ای نخواهیم برد. بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او مظهر جمال الهی باشد و وقتی مظهر جمال الهی می‌شود كه اهل حكمت باشد.

معظم له خاطرنشان کردند: اگر اهل حكمت، معرفت و محبت بودیم در درون ما بهشت تجلی می کند و در درون ما همیشه خرمی حضور خواهد داشت.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به کلامی از امام رضا علیه السلام تصریح داشتند: در فصل بهار به ویژه ماه فروردین كه مراسم صله رحم و دید و بازدید مطرح است بیان نورانی امام رضا(علیه السلام) بیش از فصلهای دیگر تجلی دارد؛  حضرت فرمود «تزاوروا فان فی زیارتكم احیاءً لاحادیثنا» به دیدار یكدیگر بروید و در دیدار یكدیگر معارف دینی و اخلاق اسلامی را مطرح كنید كه جامعه جامعه عقل و عاطفه شود، باید عطوف و  معرفت جامعه در کنار هم باشد و معرفتش سایه افكن مهربانی و عطوفتش باشد.

ایشان ادامه دادند: وجود مبارك امام رضا(ع) فرمود قسمت مهم محفل دید و بازدیدتان با ذكر سخنان اهل بیت(ع) باشد، دو دلیلی كه امام رضا(ع) ذكر می‌كند این است كه سخنان نورانی اهل بیت در شما عاطفه ایجاد می‌كند، وحدت می‌آفریند، شما را متحد می‌كند و كینه را بر می‌دارد، وقتی كه كینه‌زدایی شد و اختلاف رخت بربست یك بهشت موعودی را شما موجود كردید.

معظم له به آیاتی از سوره مبارکه حشر اشاره کردند و بیان داشتند: در سورهٴ مباركهٴ «حشر» آنچه كه بهشتی ها دارند، به عنوان نیایش مردان الهی در دنیا مطرح است؛ مردان بهشتی بدون كینه زندگی می‌كنند، در بهشت هیچ اختلافی، هیچ نزاعی، هیچ اختلاف قرائتی، هیچ اختلاف برداشتی و هیچ تشتتی راه ندارد ﴿وَ نَزَعْنا مَا فی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلِّ﴾ هیچ خیانتی، هیچ كینه‌ای و هیچ بغضائی در دلهای مردان بهشتی نیست، لذا در سورهٴ مباركهٴ «حشر» مؤمنان الهی از ذات اقدس الهی چنین خلق و خویی را می‌طلبند ﴿لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾ خدایا كینه هیچ برادر مسلمانی را در دل ما قرار نده! این دعای مردان مؤمن در دنیا در حقیقت یك بهشت موعودی است برای آنها نسبت به آنچه را كه خدای سبحان در اوصاف بهشتیان ذكر كرد لذا وجود مبارك امام رضا فرمود محفل دید و بازدید شما این اختلافها را بر می‌دارد زیرا احادیث ما و سخنان ما که در آن محافل مطرح می‌شود در شما عاطفه ایجاد می‌كند و مهر و مهربانی می‌آفریند.

معظم له ابراز داشتند: بنابراین از یك نظر بهار می‌تواند بهشتی برای ما بیاورد چه اینكه بهشت می‌تواند به صورت بهار تجلی كند و همه اینها جلوه‌های جمالی الهی‌اند و اگر جامعه‌ای مظهر جمال الهی شد هم از بهار بهره كافی می‌برد هم خودش بهشت می‌شود و بهشت می‌سازد!

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات