حضرت آيت الله العظمي جواد آملي بعد از ظهر امروز در جلسه درس اخلاق هفتگي خود که در بنياد بينالمللي علوم وحياني اسراء برگزار شد با تبریک میلاد خجسته حضرت وليّعصر(ارواحنا فداه)، به بیان وظايف انسانها در عصر غيبت پرداخته و با اشاره به دعاي منقول از امام صادق(سلام الله عليه) بيان داشتند: از وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) سؤال شده است كه ما در عصر غيبت چه بكنيم؟ اين دعاي معروف را وجود مبارك آن حضرت ياد شاگردشان دادند كه شما در عصر غيبت اين دعا را فراموش نكنيد البته دستورهاي فراوان ديگري مربوط به منتظران هست و آن دعا اين است كه «اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني» اين دعاي سه, چهار كلمهاي مشتمل يك برهان كلامي است. عصاره اين دعا اين است كه ما در جامعه ديني نيازمند به رهبر هستيم چون هيچ جامعهاي بيسياست و حكومت نيست و هيچ سياست و حكومتي بدون والي و وليّ نيست اما آيا جامعه اسلامي وليّاش را مردم تعيين ميكنند يا جامعه اسلامي وليّاش را الله تعيين ميكند و مردم تشخيص ميدهند و تطبيق ميكنند.
ايشان در ادامه تفسير اين دعاي گرانقدر اظهار داشتند: اين دعا اين برهان را به همراه دارد برهان مسئله اين است كه وليّ جامعه يعني امام معصوم(سلام الله عليه) منتخب مردم نيست خليفه پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) است وقتي امامِ معصوم خليفه پيغمبر شد تا انسان آن مستخلفعنه را نشناسد خليفه را نميشناسد اين دعاي دو, سه جملهاي با ساير ادعيه خيلي فرق دارد اين جزء دعاهاي مخصوص عصر غيبت است دعاهاي ديگر درخواست است يا درخواست مغفرت است يا درخواست رزق است يا درخواست شفاي بيماري است يا درخواست امنيت و امان است و مانند آن, اما يك مطلب علمي در دعاها كم است برخي از ادعيه, مطلبهاي كلامي عقلي و علمي را دارد وگرنه غالب ادعيه درخواست و سؤال است. اين دعا يك دعاي عميق علمي كلامي است.
معظمله در ادامه سخنانشان به حجاب بودن گناه در درك حقايق اشاره كرده و فرمودند: اگر گفتند «يك قدم بر خويشتن نِه وان دگر در كوي دوست» همين است، كسي كه گناه نكند خدا را خوب مشاهده ميكند به مقدار خودش حق براي او روشن ميشود و به مقدار خودش آينده را ميبيند. وجود مبارك حضرت امير در همان خطبه معروف نهجالبلاغه فرمود يك عده گويا بهشت را ميبينند, گويا جهنم را ميبينند. خداوند در بخشهاي پاياني سوره مباركه فجر ميفرمايد روزي ميشود كه جهنم را ميآورند اين جهنم منقول كيست؟ در بخشي از آيات فرمود هيزم جهنم خود آدمهاي ظالماند ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ اين ندارد كه بالأخره ما از جنگل هيزم ميآوريم خود اين ظالم دارد گُر مگیرد.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در ادامه به عواقب بد گناه و لزوم استغفار اشاره كرده و فرمودند: وجود مبارك رسول خدا(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) فرمود خودتان را با استغفار معطّر كنيد «تعطّروا بالاستغفار» فرمود استغفار, عطر است گناه بدبوست آبروي آدم را ميبرد. ما بالأخره با آبرو زندهايم هر كسي يك عزّتي ميخواهد گناه آبروبر است فرمود اين مال حرام, اين ظلم و ستم اين يك مرتع سبز وباخير است. فرمود طمع در بيتالمال, در حقّ مردم, ظلم به مردم اينها «مرتع وبيّ» يعني اين وباخيز است وبا هم يك بيماري آبروبري است اگر كسي خداي ناكرده مبتلا شد اين اصلاً براي كسي آبرو نميگذارد.
ايشان در فراز پاياني سخنانشان انتظار فرج را از بهترين عبادتها دانسته و فرمودند: در عصر غيبت جريان انتظار, منتظر فرج بودن از بهترين عبادتهاست آنها سر جايش محفوظ و در تمام حالات انسان در معاد شناسي, در مبدأشناسي, در امامشناسي بر اساس همان معيارهايي كه ائمه(عليهم السلام) به ما آموختند عالمانه حركت ميكند ميبينيد اين سه جمله بيشتر در آن نيست اما چنداستدلال در آن هست اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَكَ، چرا؟ «فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَكَ». بايد مستخلفعنه را بشناسیم تا غديري بشویم نه سقفي، اين از بهترين وظايف شيعيان منتظر است كه در حقيقت يك بحثهاي كلامي است.
معظم له در پایان اظهار داشتند: انشالله همه ما جزء منتظران راستين آن حضرت باشیم وخداوند توفيقي عنايت كند كه اگر ما آن حضرت را نديديم حضرت حتماً ما را ببيند چون عمده, ديدن آن حضرت است ، آرزوي ما اين باشد كه حضرت ما را نگاه كند و نگاه حضرت هم همه شرف را به حال ما دارد ، اين دعا باعث می شود كه مورد عنايت و لطف آن حضرت قرار بگيريم انشالله.