05 09 2017 416565 شناسه:
image
به مناسبت ولادت امام هادی(عليه السلام):

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 15 ذی الحجه، ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 15 ذی الحجه، ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي با اشاره به ايام پربركت ماه ذيحجّه و ولادت پيشواي دهم عالم تشيّع امام هادي(عليه السلام) با اشاره به حدیثی از آن امام همام اظهار داشتند: نيمه ماه پربرکت ذي حجّه متعلق به حضرت هادي امام دهم(سلام الله عليه) است اين بيان نوراني را آن حضرت فرمود: «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[1] فرمود دنيا يک بازاري است، يک عده سود مي‌برند و يک عده زيان مي‌کنند. يک عده عمر مي‌دهند، در برابر چيزي را مي‌گيرند که با اين عمرشان با هم آميخته است. وقتي ذات اقدس اله اعلام کرد من بيشتر مي‌خرم، با من معامله کنيد سرّش اين است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان برمي‌گرداند. اگر کسی با ديگري يعني با شيطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او مي‌برد. اما اگر با ذات اقدس الهي معامله کرديم اين طور نيست که جان ما را بگيرد و چيزي به ما بدهد، اينکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾،[2] به اين معنا نيست که جان ما را مي‌گيرد و در مقابل بهشت به ما مي‌دهد! بهشت را به ما داد ما چه کنيم بي‌جان!؟ جان و بهشت را؛ يعني عوض و معوض هر دو را به ما مي‌دهد.

معظم‌له ادامه دادند: وجود مبارک حضرت هادي(سلام الله عليه)، گذشته از آن مشکلات سياسي که با آنها روبرو بود يک بار سنگيني روي دوش امام دهم و امام يازدهم بود. آنها مي‌خواستند مردم را، امت اسلامي را، جامعه قرآني را با يک حقيقت تازه‌اي آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگويند امام دوازدهمي هست که کسي او را نمي‌بيند، يک غيبت کوتاه دارد، يک غيبت طولاني دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر براي ادراک اين مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهي از بس گفته شد جريان غيبت وجود مبارک حضرت براي ما حل شده است، وگرنه آن اوايل چه کسي مي‌فهميد يک کسي مي‌آيد هزارها سال در پرده غيبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و يازدهم در اين بخش خلاصه مي‌شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم مي‌آيد و او را نمي‌بينيد و ممکن است قرن‌ها طول بکشد! این مساله بار سنگيني روي دوش امام هادي و امام عسکري(سلام الله عليهما) بود و اين بار را به مقصد رساندند.

آیت الله العظمی جوادی آملی با استناد به بیانات نورانی آن حضرت به تبیین مسئله ولایت و امامت پرداختند و بیان داشتند: فقط قرآن کریم همسان و همتای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر می‌خواهد. آن روایت‌ها و جمله‌های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می‌دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان‌طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون عترت و قرآن همتای هم هستند.

پاورقی...........................................................

[1] . تحف العقول، النص، ص483.

[2]. سوره توبه، آيه111.

منبع:سخنراني و درس اخلاق معظم له

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات