26 02 2016 437930 شناسه:

نظر حضرتعالي در مورد قمه‌زني و شرح آيه 32 سوره حج در ادله مراجعي كه قمه‌زني را با توجه به آيه شريفه آيه32 سوره حج از شعاير ديني جايز و مستحب دانسته‌اند، همچنين با توجه به احاديثي ديگر و به بعضي از احاديث.

قمه زدن ترك شود. 5/3/89

 

قمه و زنجير چاقويي‌ زدن و تيغ كشيدن در مجالس عزاي‌ اهل‌بيت(عليهم السلام) چه حكمي‌ دارد؟

 چيزي‌ كه در شرايط كنوني‌، مايه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جايز نيست. چيزي‌ كه مايه تعظيم شعاير است يا سبب هتك نيست، مانند زنجير زدن، جايز است.  ١/١٢/٨٠

 

گفتن ذكرهايي‌ مثل خداي‌ من حسين است، من علي‌‌اللّهيم و لا إله إلاّ فاطمه چه حكمي‌ دارد؟

 بايد ترك شود.  ١/١٢/٨٠

 

در مراسم عزاي‌ سيّدالشهداء(عليه السلام) لطمه زدن به صورت به دور از ريا و تظاهر، چه حكمي‌ دارد؟

 صرف نظر از حكم لطمه‌زدن به صورت در مصيبت، انجام چنين كاري‌ اگر موجب ضرر قابل اعتنا نباشد، اشكال ندارد.  ١٢/٤/٨١

 

هروله كردن (حالتي‌ بين راه‌رفتن و دويدن) همراه با سينه‌زني‌ در مراسم عزاداري‌، چه حكمي‌ دارد؟

 هروله ذاتاً اشكال ندارد، ولي‌ اگر موجب وهن عزاداري‌ شود، اشكال دارد.  ١٢/٤/٨١

 

سينه زدن با بدن برهنه، به دور از چشم نامحرم چه حكمي‌ دارد؟

 در صورتي‌ كه مصون از نگاه نامحرمانه ـ نه خصوص نامحرم ـ باشد، اشكال ندارد. ١٢/٤/٨١

 

در برخي‌ مجالس كه براي‌ بزرگداشت اهل‌بيت(عليهم السلام) برپا مي‌‌شود، مسايلي‌ به چشم مي‌‌خورد؛ از جمله:

1. تصريح به الفاظي‌ كه دلالت بر الوهيت اهل‌بيت(عليهم السلام) دارد؛ مانند لا إله إلاّ علي‌ و ... .

2. خواندن اشعار و بيان مطالبي‌ كه مقام خداوند را در برابر اهل‌بيت(عليهم السلام) پايين مي‌‌آورد؛ مانند خدا عكس علي‌ را ماچ مي‌‌كرد.

3. انجام بعضي‌ كارها در منظر مردم، براي‌ اظهار ذلّت در برابر اهل‌بيت(عليهم السلام) ؛ مانند آويختن زنجير به گردن و درآوردن صداي‌ حيوانات.

٤. نسبت دادن برخي‌ امور به اهل‌بيت(عليهم السلام) كه به ظاهر با عصمت آنان منافات دارد.

برخي‌ افراد در توجيه اين اعمال كه در آن شائبه حرمت وجود دارد، مي‌‌گويند: دستگاه امام حسين(عليه السلام) از محدوده فقه خارج است. لطفاً با بيان نظر شريفتان، راهگشاي‌ ما براي‌ دستيابي‌ به بينشي‌ به دور از اشتباه و بهره‌مندي‌ صحيح از مجالس اهل‌بيت(عليهم السلام) باشيد.

1. اهل‌بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) همتاي‌ قرآن كريم، معصوم و حجّت الهي‌‌اند.

2. تعظيم شعاير اهل‌بيت(عليهم السلام) مورد ترغيب اكيد شارع مقدس است.

3. در تمام مراسم، لازم است از غلو پرهيز شود.

4. لازم است در همه مراسم، از گفتار يا رفتاري‌ كه موجب هتك مقام شامخ امامت و وهن خاندان عصمت يا اهانت به اصل عزاداري‌ است، احتراز شود.

5. نهضت سيّد الشهداء(عليه السلام) براي‌ احياي‌ حق و اماته باطل بود؛ كاري‌ كه حق نباشد، انجام دادن آن مخالف هدف قيام حسيني‌(ارواحنا فداه) است.  ٢٢/١/٨١

 

جمعي از شيعيان و محبّان اهل‌بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) هستيم كه همه ساله در ايّام ماه محرّم و صفر از ساليان دراز تاكنون عزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام) و ديگر ائمه معصومين(عليهم السلام) را در نقش تعزيه و شبيه‌خواني در شهر مذهبي سيّدان فارس ـ كه سراي سادات و دارالمؤمنين است ـ و ديگر قُراي فارس و خودِ شهر شيراز اقامه مي‌كنيم و طريقه‌اش آن است كه مرد لباس مخصوص زنانه نمي‌پوشد بلكه پيراهن سياه عربي پوشيده و با پارچه سياه تا روي بيني‌ را مي‌پوشانند و اطفال هم لباس عربي پوشيده و زبان حال مي‌خوانند، اجتماع مرد و زن هم مختلط نمي‌باشد و آواز غنا در كار نيست، ساز و شيپور و طبل كه مخصوص عزاداري است، به صورت مارش عزا مي‌نوازند و اشعار تعزيه ما را شاعر گرانقدر مرحوم آقاي ميرزا علي‌جان كاوياني‌راد متخلّص به سُكوتي ـ كه از اساتيد تعزيه در ايران بوده‌ ـ از نصّ احاديث شيعه به دست آورده است، نسخه‌ها در بين نسخه‌هاي سراسر ايران بي‌نظير مي‌باشد و ايشان از اهل داراب كلاه ساري بوده‌اند كه براي برپايي عزاي امام حسين(عليه السلام) به سراسر ايران مسافرت كردند، اجراي مراسم تعزيه ايشان را به فارس كشانيده و در آنجا ساكن و مدفون شده‌اند و حدود سيصد مجلس تعزيه از ايشان به يادگار مانده كه قابل تحسين است، حتي‌الامكان در مجالس ما اشعار دروغ خوانده نمي‌شود و مجالس، با شكوه خاص برگزار مي‌گردد و به كثرتي شور و گريه برپا مي‌شود كه قابل توجّه است. رفتن در همچون مجالس و گرفتن اجرت و اقامهٴ آن چه صورت دارد؟

1. در صورت حفظ همه شرايط مرقوم در استفتاء، اقامه، شركت و تهيّه مقدّمات جايز بلكه راجح است.

2. چون هدف نهضت سيّدالشهداء(عليه السلام) استنقاذ بندگان خدا از جهالت و ضلالت بود، نبايد طرزي رفتار كرد كه تعزيت به جاي تعليم و تربيت و تزكيه نفوس قرار گيرد. 22/1/87

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات