search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم نظر دوم بعد از عبور از نظر اول که در مقدمات بود در مقاصد است.[1] مقاصد کتاب فرائض و میراث به تبیین طبقات وارث تعلق دارد؛ مرتبه أولیٰ مرتبه أبوان و أولاد بود «و إن نزلوا»، مرتبه دوم مرتبه إخوه و أخوات و أجداد است. خطوط کلی این طبقات را قرآن کریم در آیه یازده و دوازده و همچنین در آیه 176 سوره مبارکه...
شناسه:449950 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَی عَلَی اللَّهِ کَذِباً فَإِن یَشَإِ اللَّهُ یَخْتِمْ عَلَی قَلْبِکَ وَ یَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (۲٤) وَ هُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئَاتِ وَ یَعْلَمُ مَا...
شناسه:450015 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در طلیعه کتاب ارث چهار مقدمه ذکر کردند. مقدمه چهارم درباره مقدار سهام است، اولاً؛ کیفیت جمع این سهام است، ثانیاً. سهام مستحضرید که به شش سهم برابر کتاب خدا تقسیم شده است؛ یعنی یک هشتم، یک ششم، دو سوم، یک چهارم، یک ششم و نصف که اینها را میگویند اگر خلاصه کنید ربع را...
شناسه:450869 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در چهارمین مقدمه از مقدمات کتاب شریف میراث مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) چند تا مطلب را ذکر کردند اول مقدار سهام بود که شش مقدار است: ثمن و سدس و ثلث و ثلثان و نصف و ربع است. اینها دو گونه بحث اجتماع دارند که اگر «عند الإجتماع» خواستند توزیع کنند چگونه میراث را توزیع کنند؟ این شش مورد هر کدام با...
شناسه:450818 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در آخرین مقدمه شرایع مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) بعد از اینکه اصل سهام ستّه را بیان کردند و اجتماع اینها را هم بیان کردند که چه وقت اینها اجتماع میکنند و چه وقت اجتماع نمیکنند، اجتماع گاهی به لحاظ خود این سهام است که این شش سهم یعنی ثمن و سدس و ثلث و ثلثان و نصف و ربع، این سهام سته کجا اجتماع...
شناسه:450784 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مسئله حجب که طبقه ورّاث بعضی حاجب بعضیاند، بنا شد که دو قسم باشد: یک حجب حِرمان است و یک حجب نقصان. حجب حرمان این است که این طبقه حاجب، محجوب را از کل ارث محروم میکند؛ مثل طبقه اول که طبقه دوم را از کل ارث محروم میکند. حجب نقصان این است که حاجب تمام ارث را محروم نمیکند بعضی از ارث را محروم...
شناسه:450920 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان حجب شرایطی بود، موانعی بود و سهامی بود که قسمت مهم آن اشاره شد. درباره خصوص پدر و مادر، اینها یا اصلاً حجب ندارند یا اگر حجبی باشد حجب نقصان است و نقصان آن هم از سدس کمتر نخواهد شد؛ حجب حِرمانی نخواهند داشت، حجب نقصانی دارند و آنچه که در روایات آمده که أبوین از حجب یک ششم کمتر نمیبرند سهم...
شناسه:450971 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مسئله حجب از ارث که فقها(رضوان الله تعالی علیهم) مطرح کردند گفتند که این یا حجب حرمان است یا حجب نقصان، این بعد از عبور از دو مرحله است؛ یعنی شخص موجب ارث در آن هست یا موجب نسبی یا موجب سببی و مانع ارث هم یکی از آن موانع و ملحقات موانع در آن نیست؛ کفر و قتل و رقّ و لعان و مانند آن در آن نیست، او جزء...
شناسه:451056