search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مقصد سوم از مقاصد سهگانهاي که مرحوم محقق در شرايع مطرح کردند درباره احکام نکاح، جريان تدليس است. بعد از عبور از مسئله عيب، مسئله تدليس را مطرح کردند که فرق عيب و تدليس گذشت.[1] يک فرمايشي مرحوم شهيد در مسالک دارد، مشابه آن فرمايش را پسر بزرگ مرحوم کاشف الغطاء در أنوار الفقاهة دارند که اينها به خيار...
شناسه:461392 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مقصد سوم از مقاصد سهگانهاي که مرحوم محقق مطرح فرمودند مثل مقصد دوم، هشت مسئله دارد.[1] مسئله اُولي که بخشي از آن مطرح شد و بخشي از آن ماند اين بود که «إذا تزوج امرأة علی أنها حُرة فبانت أمة كان له الفسخ و لو دخل بها»؛ اگر مردي زني را به عنوان همسري انتخاب کرد، به عنوان اينکه اين زن آزاد است و بعد...
شناسه:461327 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مسئله سوم از مسائل هشتگانه مقصد سوم اين است: «الثالثة قيل إذا عقد علی بنت رجل علی أنها بنت مهيرة فبانت بنت أمة كان له الفسخ و الوجه ثبوت الخيار مع الشرط إلا مع إطلاق العقد. فإن فسخ قبل الدخول فلا مهر و لو فسخ بعده كان لها المهر و يرجع به علی المدلس أباً كان أو غيره».[1] اين مسائل هشتگانه مقصد سوم...
شناسه:461277 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم بيان مرحوم محقق(رضوان الله عليه) در طليعه فصل سوم اين بود که ولايت بر عقد نکاح براي غير از اين پنج نفر صحيح نيست: يکي پدر، دومي جدّ پدري، سومي مولا براي أمه يا عبد، چهارم وصي پدر يا وصي جدّ، پنجم حاکم شرع. از نظر حصر براي غير اينها ولايت نيست؛ اما براي خود اينها نسبت به...
شناسه:462828 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در متن شرائع بعد از بيان اينکه شرائط نشر حرمت به وسيله رضاع چيست، دَه مسئله را به عنوان احکام رضاع ذکر کردند.[1] بعضي از فقها بعد از آن مسائل دَهگانه، يک مسئله ديگري به عنوان يازدهم مسئله ذکر کردند که حالا رضاع با چه چيزي ثابت ميشود؟[2] ثبوت رضاع به وسيله آن شرائط است که بايد از فحل واحد...
شناسه:462797 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَ جاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِکَ ما کُنْتَ مِنْهُ تَحیدُ (19) وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ ذلِکَ یَوْمُ الْوَعیدِ (20) وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهیدٌ (21) لَقَدْ کُنْتَ فی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ...
شناسه:462765 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿لَقَدْ کُنْتَ فی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ (22) وَ قالَ قَرینُهُ هذا ما لَدَیَّ عَتیدٌ (23) أَلْقِیا فی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنیدٍ مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتَدٍ مُریبٍ (25) الَّذی جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ...
شناسه:462699 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قبل از ورود در مسئله بعد؛ يعني «مصاهره»، در تتمه مباحث قبل که آيا «مشتق» اعم از «من قضي» است يا در خصوص «متلبّس» است که يکي ـ دو سؤال را آقايان کردند، تفسير بحث آن به خود اصول مربوط است؛ لکن اين چند جمله را توجه داشته باشيم بد نيست. مستحضريد که «اصول» يک فنّ «آلي» است، نه فنّ «أصالي»؛ برخلاف «فقه» که...
شناسه:462781