search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره ميشود: لزوم بازگشت نظر تفسيري به امر بديهي يكم. تفسير به معناي روشن ساختن چيزي كه ضروري و هويدا نيست و به معناي پرده برداري از چهرهٴ جمله يا لفظي كه معناي آن آشكار و واضح نيست، يك مطلب نظري است كه چونان آراء نظري ديگر بايد به بديهي برگردد و در...
شناسه:431959 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه ميشود: تفسير يعني تبيين معناي کلمه يا کلام خردمندانه يكم. معناي تفسير، چنانكه در مبحث تفسير به رأي...
شناسه:431943 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم و به نستعين براي ورود در مباحث تفسيري و بهره جستن از قرآن، شناخت معيارها و اصول كلي لازم است كه در اين مقال بدانها پرداخته شده است: خداوند برترين معرف قرآن کريم 1. خداي سبحان كه متكلم قرآن و نازل كنندهٴ آن است، از هر موجود ديگري قرآن را بهتر ميشناسد و در تعريف او...
شناسه:432007 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم تأويل به معناي ارجاع در محدوده ماهيت تأويل به معناي ارجاع و برگرداندن، مفهوم جامعي است كه مصاديق فراوان دارد؛ گاهي ارجاع در محدودهٴ ماهيت يا مفهوم ذهني است كه در شناخت ماهوي چيزي، اعم از حدّ و رسم به كار ميرود يا در شناخت مفهومي استعمال ميشود. از اين رهگذر، گاهي تأويل را همتاي تفسير دانسته و اين دو را مقارن هم ميدانند....
شناسه:431991 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين مبرهن نبودن نظريه حرف جر نبودن(باء) بحث پيرامون تعيين متعلق باء در كلمهٴ «بسم اللّه...»، مبتني است بر آنچه معروف بين مفسران ميباشد كه لفظ «باء»، حرف جرّ است و مجموع جار و مجرور كلمهاند؛ نه كلام؛ لذا مفيد معناي تام نخواهد بود، مگر با عنايت به متعلق آن كه در تعيين آن متعلق سخني خواهد آمد. اما اگر لفظ باء، حرف...
شناسه:431975 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين قال أمير الموءمنين علي (عليهالسلام): «عقول النساء في جمالهنّ و جمال الرجال في عقولهم».[1] هر موجودي مظهر نامي از نامهاي الهي است، زيرا خلقت كه از اوصاف فعلي خداست، نه از اوصاف ذاتي وي، عبارت است از تجلّي خالق در چهره مخلوقهاي گوناگون؛ چنانكه حضرت اميرموءمنين(عليهالسلام) فرموده است: «الحمد لله المتجلّي لخلقه...
شناسه:432279 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين قال أمير الموءمنين علي (عليهالسلام): «عقول النساء في جمالهنّ و جمال الرجال في عقولهم».[1] هر موجودي مظهر نامي از نامهاي الهي است، زيرا خلقت كه از اوصاف فعلي خداست، نه از اوصاف ذاتي وي، عبارت است از تجلّي خالق در چهره مخلوقهاي گوناگون؛ چنانكه حضرت اميرموءمنين(عليهالسلام) فرموده است: «الحمد لله المتجلّي لخلقه...
شناسه:432263 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم وايّاه نستعين 1. علم گرچه هستي مجرّد است و تمام درجات هستي، مخصوصاً هستي منزّه از لوث مادّه، كمال است، ليكن كمال، خود داراي مراتب فراوان است كه برخي از آنها راجع به مرحله عقل انسان، و بعضي ديگر راجع به مرحله وهم و خيال و مانند آن است، و هرگز علمي كه در حدّ تجرّد وهمي يا خيالي است، همتاي دانشي كه در حدّ تجرّد عقلي است نميباشد. پس...
شناسه:432295