search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
در خصوص گوشت عقيقه برادر و خواهر نسبت به يكديگر و فرزندان نسبت به پدر و مادر آيا هر يك از اينان ميتوانند از گوشت عقيقه ديگري مصرف كنند و همچنين زن ميتواند از گوشت عقيقه پسر شوهرش بخورد چنانكه برخي از فقها اين موارد مصرف را مكروه دانستند؟ آنچه در عقيقه مستحب است آن است كه ران و كتف گوسفند را به قابله بدهند و اگر قابله نداشته باشد، آن را به مادر بدهند...
شناسه:438706 -
محتوای سایت
خانمي كه داراي حملي ميباشد و نسبت به آوردن لقمه حرام توسط شوهر به خانه قطع دارد اين خانم چه شيوهاي را در پيش گيرد تا اين نوزاد در رَحِم از اين قضيه صدمه نبيند؛ يا حداقل ضرر كمتري به او وارد شود؟ 1. در صورت قطع به حرام بودن عين مال استفاده از آن جايز نيست. 2. در صورت ضرورت به مقدار لازم استفاده كند؛ نه بيش از آن. 3. عوض آن را به مالك اصلي دهد. 4. در...
شناسه:438690 -
محتوای سایت
آيا كشيدن سيگار چه در مكاني كه ديگري نيست يا در حضور ديگران كه از دود و بوي سيگار، اذيت ميشوند جايز است؟ سيگار كشيدن اگر موجب اعتيادِ ضررآور آن است جايز نيست و اگر سبب اعتياد نميشود و براي استعمال كنندهٴ آن ضرر ندارد ليكن موجب آلودگي محيط زيست ميشود لازم است ترك شود. 10/11/87
شناسه:438658 -
محتوای سایت
آيا استيل از آهن است و ذبح حيوان و طيور با استيل چه حكمي دارد؟ ذبح حيوان (طائر و غير آن) با استيل جايز است.
شناسه:438642 -
محتوای سایت
زن شوهردار با مردي زنا نموده است و بعد از زنا از شوهر اوّلي طلاق گرفته و عدّه را هم مراعات كرده و جاهل به حكم بوده و توبه نموده و سپس به عقد فرد زاني درآمده است و الآن مدت چهار سال با هم زندگي ميكنند؛ حكم چيست؟ 1. ليس في المسئلة دليل يعتد به للحرمة. 2. والأحوط هو الحرمة ولزوم التفرقة بين الزوجين. 3. يجوز لهما الرجوع إلي مَن يفتي بعدم الحرمة. 30/2/84 ...
شناسه:438866 -
محتوای سایت
زوجه طي سند عادي مهريه، نفقه و كليه حقوق خود را به همسرش حلال نموده است. زوجه مدّعي است اين سند و نوشته با تهديد و اجبار از سوي همسر از وي اخذ گرديده و اين در حالي است كه هيچ شاهدي بر اين مدّعا وجود ندارد. اولاً حلال نمودن، ناظر به ابراء است يا هبه؟ ثانياً با وجود اجبار و عدم حضور شاهد، چه وضعيتي بر سند مذكور حاكم است؟ ثالثاً آيا نفقه آينده و حقوق...
شناسه:438898 -
محتوای سایت
دو پسرعموي من و خواهر بزرگم شيرخورده مادربزرگم هستند. آيا فقط اين سه نفر با هم محرماند يا همه فرزندان عمويم با خواهران و برادرانم محرماند؟ 1. دو پسرعمو با خواهر بزرگ شما كه همشيرند، محرماند، و آن دو با خواهر بزرگ شما عمو و عمهٴ همه فرزندان محسوب ميشوند. 2. ساير پسرعموها با دخترعموها محرم نيستند و ازدواج آنها با يكديگر جايز است. ٢٤/٣/٧٤ ...
شناسه:438882 -
محتوای سایت
اگر دختر شيعه با مردي كه داراي مسلك اهل حق است ازدواج نمايد آيا محرميت ايجاد ميشود و اين ازدواج مشروع است؟ و آيا فرزندي كه از اين زوج متولد ميشود طهارت مولد دارد و حلالزاده است؟ عنوان اهل حق بر چند گروه اطلاق ميشود. معيار حكم شرعي آن است كه اگر كسي به همه اصول مذهبي معتقد باشد ازدواج با وي جايز و فرزند نيز داراي طهارت مولد بوده و حلال زاده است.
شناسه:438914