search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ششمين مسئله از مسائل ششگانه مقصد دومي که مرحوم محقق(رضوان الله عليه) مطرح کردند اين است: «السادسة لا تحل ذات البعل لغيره إلا بعد مفارقته و انقضاء العدة إن كانت ذات عدة«.[1] مرحوم محقق(رضوان الله عليه) در بحث تحريم، اسباب تحريم را برشمردند: يکي «نَسَب» است، يکي «رضاع» است و يکي «مصاهره» که تحقق هر...
شناسه:453842 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعی (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوی (5) سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفی (7) وَ نُیَسِّرُکَ...
شناسه:453777 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم چهارمین سبب از اسباب فرعی که جزء ملحقات موانع ارث است مسئله دَین مستوعب است. اگر کسی بمیرد و معادل تمام اموال یا بیش از تمام اموال، دَین داشته باشد، در اینجا ارثی به ورثه نمیرسد. قبلاً ملاحظه فرمودید که مانع ارث بالأصالة آن چیزی است که مقتضی ارث باشد و این نگذارد که این مقتضی اثر کند تا مقتضا محقق...
شناسه:451175 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مبحث مانعیت قتل که قتل عمد و قتل ظلم مانع ارثبری قاتل از مقتول است، سه عنوان در اینجا به مناسبتی مطرح شد: یکی اینکه جنایتهایی که عمدی یا خطأیی یا شبه عمد بر شخص وارد میشود این سه قسمت است؛ یک قسمت مربوط به زمان حیات اوست که خودش زنده است و این حوادث درباره او اتفاق افتاده، خودش یا عفو میکند یا...
شناسه:451362 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در باب موانع ارث بین دو بخش کاملاً جدایی انداخت و تفکیک کرد و حق هم با ایشان است و بسیاری از محققان و فقهاء هم همین کار را کردند، برای اینکه مانع ارث در برابر موجب ارث یعنی ارث محقق است بعضیها میبرند بعضیها نمیبرند، آنهایی که از ارث ممنوعاند سرّش چیست؟ گفتند سرّش...
شناسه:451243 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم سیره مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در متن شرایع این است که اول یک سلسله عناوین اصلی را طرح میکنند که جزء اصول مسائل مطرح میشود، بعد مسائل فرعی را هم اگر مهم باشد زیر مجموع آن ذکر میکنند؛ در جریان مانعیت ارتداد و کفر اینطور بود، در جریان مانعیت قتل هم همینطور است، منتها در جریان مانعیت رقّ...
شناسه:451311 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در بحث موانع ارث که اول کفر است، بعد قتل است، بعد رق است و موانع فرعی را که بعد ذکر میکنند، پایان هر مانعی بعضی از فروع و مسائل مهم آن را ذکر میکنند. در بخش پایانی مانعیت قتل سه تا مسئله را ذکر کردند که بعضی از اینها مورد بحث قرار گرفت.[1] آنجا که مقتول وارثی که غیر از امام نداشته باشد،...
شناسه:451328 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان میراث همانطوری که ملاحظه فرمودید، اول بخش موجبات، بعد بخش موانع، بعد بخش حجب مطرح شد. در حقیقت بخش حجب دو پیام دارد: یکی توزیع طبقات ارث است از طولی و عرضی، یکی محجوب بودن بعضیها. هر طبقهای طبقه بعد خود را محجوب میکند، یک؛ و حجب هم دو قسم بود: حجب حِرمان بود و حجب نقصان، دو. اما یک بخش...
شناسه:451039