search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق همانطوری که ملاحظه میفرمایید کتاب فرائض یعنی میراث را در سه بخش خلاصه کرده است که منظر و بخش اول مقدمات است و بخش دوم سهام و وارثان سهام است و بخش سوم منظر لواحق ارث است. بخش اول به لطف الهی تمام شد که مربوط به موجبات ارث بود از سبب و نسب، موانع ارث بود و اسباب حجب بود حالا یا حجب حرمان...
شناسه:450648 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در پایان نظر اول که در بخشهای مقدماتی بود مسئله عول و تعصیب را مطرح کردند که تعصیب مطرح شد، عول هم در بخش پایانی بود و حالا ـ به خواست خدا ـ باید وارد مقاصد بشویم که سهام افراد چقدر است؟[1] یک تتمهای در مسئله عول مانده است؛ در مسئله عول اینها درگیر بودند و با خود...
شناسه:450699 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم برابر تقسیمی که مرحوم محقق در این کتاب فرائض و میراث ارائه کرده است، سه منظر به صورت کتاب میراث شرایع ارائه شد: منظر اول درباره اصل ارث، سهام ارث، موجبات ارث، موانع ارث، حجب حرمان، حجب نقصان و سرانجام مسئله عول و تعصیب. منظر دوم درباره سهام که چند سهم در قرآن مشخص شده است و صاحبان این سهام چه کسانی...
شناسه:450631 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در آغاز کتاب میراث شرایع چهار مقدمه ذکر کردند که اصول اولیه ارث را بازگو میکنند که موجبات ارث چیست، موانع ارث چیست، حجب حرمان چیست، حجب نقصان چیست و مانند آن. دو مطلب اساسی که داء عُضال شد برای فقه میراث، مسئله عول و تعصیب است که بیگانهها حاضر نشدند سخنان اهل بیت(علیهم السلام) را گوش...
شناسه:450767 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق شرایع را در بخش کتاب میراث به سه قسمت تقسیم کرد؛ به تعبیر خودشان از سه منظر بحث کردند: نظر اول در مقدمات کتاب میراث است، نظر دوم در مقدار سهام و بهرهوران از این سهام است و منظر سوم لواحق این احکام ارثی است. آن منظر اول که چهار مقدمه بود: موجبات ارث، موانع ارث، حجب حرمان و حجب نقصان در ارث...
شناسه:450682 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم از این منظر که مرحوم محقق سهام وراث را دارند توزیع میکنند و طبقات آنها را مشخص میکنند، غالب روایات برابر همان موجبات ارث و موانع ارث صادر شده است. برخی از روایات مطابق با آن طبقات یاد شده در مقدمات ارث نیست این یا محمول است بر تقیّه در افتا که حجت نیست یا محمول است بر تقیّه در مقام عمل که فتوا به...
شناسه:450665 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بعد از عبور از آن مقدمات چهارگانه، مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) وارد سهام ارث شدند و همانطوری که ایشان فرمودند و سایر فقها اظهار داشتند اصل سهامی را که قرآن مشخص کرده است شش تاست که در هر کدام ضرب بشود میشود 36 تا ، مکرّرات آن که حذف بشود میشود 21، هشت صورت آن که «ممتنع الاجتماع» است حذف بشود...
شناسه:450716 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در بخش پایانی این مقدمه چهارم مسئله عول و تعصیب را مطرح کردند فرمودند: «و یلحق بذلک مسألتان» دو تا مسئله به این مقدمه چهارم ملحق میشود: مسئله أولیٰ تعصیب بود که تا حدودی بحث آن گذشت، مسئله ثانیه عول است که فرمود: «لاستحالة أن یفرض الله سبحانه فی مال ما لا یقوم به و...
شناسه:450733 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان میراث یک سلسله فروضی برای انساب مشخص کردند و بخشی هم برای اسباب ذکر کردند. اسباب که چهار قسم بودند سه قسم آنها فرضی نداشتند، فقط یک قسم آنها یعنی زوج و زوجه که به سبب زوجیت ارث میبرند برای اینها فرضی مشخص شد که ثمن و سدس یا نصف و ربع است آن اقسام سهگانه دیگر سببی یعنی ولاء عتق، ولاء ضامن...
شناسه:450750 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) مسائل فرائض و ارث را در چند مقصد و مقدمه و خاتمه بیان کردند. پایان مقصد اول که درباره ارث انساب است پنج تا مسئله را بیان فرمودند که دو مسئله از آن مسائل پنجگانه بیان شد. اینها چون نتیجه آن نصوص است و جمعبندی آن روایات است، لذا روایت خاصی در این مسائل نیست، اولاً،...
شناسه:447875 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم همان طوری که ملاحظه فرمودید ارث یک سببی دارد و یک نسبی، سبب ارث زوجیت و ولاء عتق و ولاء ضامن جریره و امامت است، نسب ارث یعنی نسبی که سبب استحقاق ارث میشود سه طبقه است: أولاد «و إن نزلوا» با أبوین، إخوه و أجداد،أعمام و عمات که به توفیق الهی این دو طبقه در آستانه تمام شدن است. دقتی که در مسئله ارث...
شناسه:448164 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در بحث میراث انساب، بعد از اینکه اینها را سه قسم کرد- یعنی أبوان و أولاد در طبقه اول، أجداد و إخوه در طبقه دوم، أعمام و عمات و خالات و أخوال در طبقه سوم - در پایان این بخش دوم که مربوط به میراث أجداد و إخوه است، خاتمهای داشتند که بعضی از این فروع ذکر شد. عصاره بحث این است: سهامی که...
شناسه:448079 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم جریان ارث مثل سایر ابواب فقهی اول به صورت یک سلسله مسائل فردی است بعد از اینکه خوب بررسی کردند خصوصیاتهای زمان و زمین را گذاشتند کنار و خصوصیتهای افراد را کنار گذاشتند، از آن یک قاعده در میآید. غالباً استنباط قواعد فقهی بلکه قواعد اصولی از همین باب است. آن کسی که گفت من دماغم خون میآید...
شناسه:447620 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم پنجمین مسئله از مسائل ششگانهای که مرحوم محقق در پایان مقصد ثانی ذکر فرمودند این است که ارث زوج و زوجه با سایر وراث فرق میکند. زوج و زوجه یک پیوند نسبی طولی دارند، یک پیوند نسبی عرضی دارند. از آن جهت که پیوند طولی نسبی یا پیوند عرضی دارند پدر هستند یا مادر هستند، پسر هستند یا دختر هستند، جد یا خواهر...
شناسه:447688 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم میراث را به نسب و سبب تقسیم کردند و نسب را هم به سه مرحله توزیع کردند. مرحله اول ابوان است و اولاد، مرحله دوم اجداد است و إخوه، سوم أعمام و أخوال. ذیل مرتبه ثانیه، سه تا مسئله را ذکر کردند که دو تا مسئله گذشت، این مسئله دوم مربوط به اجداد ثمانیه بود. این اجداد ثمانیه را بعضی ها با اینکه فرض نادر بود،...
شناسه:448113 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم خدا را شکر که بعد از عبور از تعطیلات تابستان، توفیق پیدا کردیم که بحث را از اول پاییز شروع کنیم. بحث سال قبل در مرتبه ثانیه از مراتب سهگانه ارث، راجع به اخوه و اجداد بود که برادران و اجداد چگونه ارث میبرند؟ در پایان این بخش چند مسئله است که فرمود: «مسائل ثلاث»[1] این سه مسئله مربوط به جد و اخوه است...
شناسه:448147 -
محتوای سایت
. أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در مرتبه ثانیه که مربوط به ارث إخوه و أخوات و همچنین با أجداد و جدات است، گذشته از اینکه خطوط کلی را بیان فرمودند، سه تا مسئله را افاضه کردند و بعد از آن سه مسئله، یک خاتمهای دارند. بخشی از آن خاتمه مربوط به این مسئله است که میراث نسب گرچه به سه مرتبه تقسیم شد:...
شناسه:448096 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف شرایع، ارث را بر سه نظر و یک خاتمه تنظیم کرده بود که در بحث دیروز اشاره شد. نظری که مربوط به مراتب انساب بود مرتبه اُولی که ابوان و اولادند گذشت، مرتبه دوم إخوه و أجداد است. در مرتبه اُولای نسب، پدر و مادرند با فرزندان ولو فرزندان مع الفصل باشند، البته...
شناسه:448130 -
محتوای سایت
. أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان ارث همانطوری که ملاحظه فرمودید یک بحثش مربوط به ارث نسب است، یک بحثش مربوط به ارث سبب است، یک بحثش مربوط به ارث غرقی و امثال ذلک است. در ارث نسب فرمودند به اینکه اینها سه طبقهاند، بعضیها عرضیاند بعضی طولی، که أبواناند با أولاد طبقه اولاند، أجدادند با إخوه و أخوات طبقه دوماند که...
شناسه:448045 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ قَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسَی وَ لْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّی أَخَافُ أَنْ یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسَادَ (26) وَ قَالَ مُوسَی إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لاَ یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ (27) وَ قَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ...
شناسه:448950