search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَ لا رِکابٍ وَ لکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر (6) ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلَّهِ وَ...
شناسه:465828 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ (۸) هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (۹) یَا أَیُّهَا...
شناسه:465764 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم هشتمين[1] حکم از احکامي که مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) براي نکاح منقطع ذکر کردند اين بود که اگر جدايي بين زن و شوهر پديد آمد و آميزش شد، عدّه دارد؛ حالا اين جدايي يا به انقضاي مدت است يا به بخشودن مدت است يا به علل و عوامل ديگر، اگر آميزش شده باشد عدّه دارد. در عدّه نکاح منقطع چند قول...
شناسه:465780 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ (13) قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ...
شناسه:465733 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در متن شرايع، سبب دوم از اسباب تحريم را در فصل چهارم از قسم اول، مسئله احکام رضاع قرار دادند.[1] فرمودند که رضاع نشر حرمت ميکند «في الجمله». شرايط نشر حرمت هم نکاح مشروع است و کميّت خاص است؛ حالا يا عدد است يا زمان است يا إنبات لحم و شدّ عظم و بايد مدت شيرخوارگي اين کودک از دو سال نگذرد و...
شناسه:465717 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِنَّمَا النَّجْوَی مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئاً إِلاّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۱۰) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا...
شناسه:467114 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَ إِذَا قِیلَ انشُزُوا فَانشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ...
شناسه:467082 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم حکم دوم از احکام هشتگانهاي که مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در فصل دوم مربوط به نکاح منقطع ذکر کردند اين بود که شرط بايد همراه با ايجاب و قبول باشد؛ اگر قبل از ايجاب و قبول بود کافي نيست، حتماً بايد در متن عقد اعاده شود و اگر شرط بعد از ايجاب و قبول بود، فتوا به نفوذ آن دادند «في الجمله» که...
شناسه:467003 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم نکاح منقطع در شرايع در دو فصل تبيين شده است: فصل اول درباره عناصر محوري نکاح منقطع بود که «عقد قولي»، «تعيين زوجين»، «مَهر» و «مدت». بعد از بيان آن ارکان چهارگانه، به فصل دوم رسيدند که احکام هشتگانه نکاح منقطع است.[1] حکم اول را بازگو کردند و قبلاً هم درباره حکم اول چون بحث شد، در اينجا به صورت...
شناسه:467066 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) قسم دوم از اقسام چهارگانه کتاب «نکاح» را که به «نکاح متعه» اختصاص داده بود، فرمودند در دو فصل از احکام متعه سخن به ميان ميآيد: در فصل اول عناصر محوري متعه را ذکر کردند که معاطاتي نيست «عقد قولي» است، «تعيين زوج و زوجه»، «مَهر» و «مدت»؛ «العقد و المحلّ و المهر و...
شناسه:467098 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَ إِذَا قِیلَ انشُزُوا فَانشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ...
شناسه:467035 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در کتاب شريف شرايع جريان نکاح منقطع را در دو بخش مطرح کردند: يکي عناصر محوري نکاح منقطع، دوم احکام نکاح منقطع.[1] عناصر محوري را در نظر اول گذراندند، احکام نکاح منقطع را در نظر دوم. دو حکم از احکام هشتگانه نکاح منقطع را ذکر کردند. حکم سوم را چون قبلاً در نکاح دائم...
شناسه:467019 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لاَ یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنکُمْ وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَ اتَّقُوا...
شناسه:464330 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلاَةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ (۹) فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاَةُ فَانتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَ ابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَ...
شناسه:464979 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ق وَ الْقُرْآنِ الْمَجیدِ (1) بَلْ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ فَقالَ الْکافِرُونَ هذا شَیْءٌ عَجیبٌ (2) أَ إِذا مِتْنا وَ کُنَّا تُراباً ذلِکَ رَجْعٌ بَعیدٌ (3) قَدْ عَلِمْنا ما تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَ عِنْدَنا کِتابٌ حَفیظٌ (4) بَلْ کَذَّبُوا...
شناسه:465253 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم مسئله نهمي که مرحوم محقق(رِضوانُ اللهِ عَلَيه) در متن شرايع عنوان فرمودند قسمت مهم مطالب آن گذشت و آن اين بود: «إذا عقد علي امرأة فادعي آخر زوجيتها لم يلتفت إلي دعواه إلا مع البيّنة»[1] که اين برابر حديث يونس[2] هست. صورت مسئله مشخص شد، اقوال مسئله مشخص شد، ادله طرفين...
شناسه:465238 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ (۲) وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِیزُ...
شناسه:465175 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بخش چهارم از بخشهای چهارگانه مبحث «نکاح»، آنطوری که مرحوم محقق(رضوان الله تعالی عليه) تعيين کردند مربوط به عيوبی است که باعث فسخ عقد نکاح است و اين عيوب همانطوری که قبلاً ملاحظه فرموديد سه قسم است: يک قسم آن مخصوص به عيوب زن است، يک قسم آن مربوط به عيوب مرد است و يک قسم هم مشترک بين زن و مرد است....
شناسه:465285 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بحث در عيوبي بود که موجب فسخ نکاح است و چون عنوان، نکاح است و أعم از دائم و منقطع است؛ پس اختصاصي به نکاح دائم ندارد. و اين عيوب همانطور که ملاحظه فرموديد سه قسم است: بخشي مخصوص عيوب مرد بود که زن با اين عيوبِ مرد ميتواند عقد را فسخ کند؛ بخشي هم عيوب مخصوص به زن بود که مرد با اين عيوب ميتواند عقد...
شناسه:465159 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق)رضوان الله عليه( در فصل چهارم از قسم اول؛ يعنی مسئله اسباب تحريم: مسئله «نَسَب»، «رضاع»، «مصاهره» و «استيفاي عدد» را ذکر فرمودند.[1] مستحضريد که اين علل تحريم يكسان نيستند، محور اصلي برخي آنها محرميّت است و حرمت نكاح را هم به همراه دارد؛ مثل نسب. اثر اوّلي نسب محرميّت است؛ اگر گفتند فلان...
شناسه:465269