search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دهمين مسئله از مسائل دهگانهاي که مرحوم محقق در مبحث عقد شرايع مطرح فرمودند اين بود: «العاشرة إذا تزوج العبد بمملوكة ثم أذن له الموليٰ في ابتياعها فإن اشتراها لمولاه فالعقد باق و إن اشتراها لنفسه بإذنه أو مَلَّكَهُ إياها بعدَ ابتياعِها فإن قلنا العبدُ يَملِكُ بَطَل العقد...
شناسه:464638 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ نَافَقوا یَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِینَ کَفَروا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَکُمْ وَ لاَ نُطِیعُ فِیکُمْ أَحَداً أَبَداً وَ إِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّکُمْ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ...
شناسه:464282 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بخش چهارم از بخشهاي چهارگانه کتاب نکاح مرحوم محقق، درباره عيوب و تدليسها بود. فرمودند عيوبي که در مرد هست و زن ميتواند فسخ کند چند چيز است. دو امر از آن امور موجب فسخ زن را ياد کردند، سوم «عَنَن» است. عَنَن را هم معنا کردند که يک بيماري است که مانع نشر عضو از آميزش است. منتها فرمودند که اگر عنن بعد...
شناسه:464946 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در اين بخش چهارم که احکام عيوب را ذکر ميکنند، اول عيوب مرد را ذکر کردند که زن با يکي از اين عيوب مرد ميتواند عقد نکاح را فسخ کند. تعبير هم گاهي به صورت فعل معلوم است، گاهي به صورت فعل مجهول؛ گاهي ميگويند که فسخ بکند، گاهي ميگويند فسخ ميشود؛ مثل «رد» که گاهي فعل...
شناسه:465011 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ (۱) اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا...
شناسه:464898 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم «الحمد لله رب العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمّد(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و أهل بيته الأَطيبين الأَنجبين سيّما بقيّة الله في العالمين بِهم نَتولّيٰ و مِن أعدائِهم نَتبرّءُ اِلي الله». مقدم شما فرهيختگان، نخبگان حوزوي و دانشگاهي، برادران و خواهران ايماني...
شناسه:464914 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ (۱) اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا...
شناسه:464995 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بخش چهارم از بخشهاي چهارگانه کتاب نکاح شرايع، اختصاص دارد به مسئله «عيوب» و «تدليس» و «مَهر» و مانند آن. در جريان «عيوب» سه بحث است: يک سلسله بحثهايي که مربوط به عيب مختص به مرد است که زن حق فسخ دارد. قسم دوم، عيوب مختص به زن است که مرد حق فسخ دارد. قسم سوم، عيوب مشترک است که هر کدام ميتوانند فسخ...
شناسه:464881 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بخش چهارم از بخشهاي چهارگانه کتاب نکاح مرحوم محقق، بيان عيوبي است که مرد نسبت به زن و زن نسبت به مرد حق فسخ دارند. قسمت اول به عيوب مختص مرد پرداختند که مسئله جنون، مسئله خصاء، مسئله عَنَن، مسئله مجبوب و مقطوع بودن، اينها عيوبي است که زن در اثر اين عيوب ميتواند فسخ کند.[1] در جريان «عنن» فرمودند يک...
شناسه:464929 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ (۱) اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا...
شناسه:464963 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در جريان «ارث زوجه منقطعه» چهار قول بود که قول اول منسوب به قاضي «إبن البرّاج» بود[1] و خلاصه ادلهاي که خود ايشان ارائه کردند يا از طرف ايشان اقامه شده است گذشت و نقد آنها هم گذشت. بعضي از آقايان که سعي آنها مشکور، زحمتي کشيدند و روشن کردند که اين ادلهاي که اقامه شده است از خود قاضي «إبن البرّاج»...
شناسه:466257 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُم مِن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ (۸) إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ...
شناسه:466241 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم هشتمين حکم از احکامي که مرحوم محقق براي نکاح منقطع ذکر کرد اين است که نکاح منقطع اگر با آميزش همراه باشد عدّه دارد[1] و اگر آميزش نشده باشد که عدّهاي نيست. اگر يک نکاح مشروعي بود؛ خواه به صورت نکاح دائم، خواه به صورت نکاح منقطع، خواه به صورت مِلک يمين، خواه به صورت تحليل، «بأحد أنحاي أربعه» که قسم...
شناسه:466146 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلاَ تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْکُفَّارِ لاَ هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَ لاَ هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ وَ آتُوهُم مَا...
شناسه:466178 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ...
شناسه:466210 -
محتوای سایت
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در متن شرايع در فصل چهارم از فصول چهارگانه قسم اول نکاح؛ يعني نکاح دائم، احکام «رضاع» را که جزء محرَّمات است نقل کردند.[1] براي رضاع تاکنون سه مقطع و بخش را پيشبيني کردند که بخش اول گذشت، بخش دوم و سوم در پيش است. بخش اول شرايط نشر حرمت بود که اگر رضاع بخواهد نشر حرمت بکند و مشمول آيه ﴿وَ...
شناسه:466194 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم هفتمين حکم از احکام هشتگانه نکاح منقطع اين بود که در نکاح منقطع، ارث نيست.[1] اقوال متعددي در اين مسئله راه پيدا کرد، در اثر روايات متضاربي که وارد شده است. قول اول که منسوب به قاضي «إبن البرّاج»(رضوان الله تعالي عليه) بود[2] و اين اسناد ثابت نشد، اين است که مطلق عقد انقطاعي ارثآور است، در هر سه...
شناسه:466225 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۵) لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِیهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الآخِرَ وَ مَن یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ...
شناسه:466273 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم هشتمين حکم از احکام هشتگانهاي که مرحوم محقق در بحث نکاح منقطع مطرح کردند ـ گرچه حکم نهمي هم هست که صاحب جواهر(رضوان الله تعالي عليه) ارائه کردند[1] ـ آن هشتمين حکم اين است: «الثامن إذا انقضی أجلها بعد الدخول فعدتها حيضتان و رُوي حيضة و هو متروك و إن كانت لا تحيض و لم تيأس فخمسة و أربعون يوماً و تعتد...
شناسه:466162 -
محتوای سایت
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بحثهای روز چهارشنبه درباره علوم قرآنی بود و اشاره شد که علوم قرآنی معانی متعددی دارد و اصطلاحات فراوانی هم دارد. یکی از اصطلاحات علوم قرآنی همین قرآنشناسی است که قرآن چه زمانی نازل شد فرق انزال و تنزیل چیست چه زمانی قرآن جمعآوری و تدوین شد سورههای مکی چیست سورههای مدنی چیست؛ این یک بخش از معنای...
شناسه:576244