search - دفتر
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم وبه نستعين در اين مقاله به برخي مسائلي پرداخته ميشود كه بر مبناي حكمت متعاليه قابل استنباط است. اين مسائل يا در آثار صدرالمتألّهين و حكماي بعد از او مورد تعرض واقع نشده يا آنكه در مركز توجّهات و مباحثات فلسفي قرار نگرفتهاند، و لكن مسائل مهمي هستند كه ميتوانند مسير بسياري از مطالب فلسفي را تغيير دهند. نسبي بودن تقسيم وجود به...
شناسه:432247 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم يكي از براهين قاطع و خلل ناپذير بر توحيد پروردگار متعالي، همانا برهان تمانع است كه قرآن حكيم بدان عنايت فرموده و متفكران اسلامي را به بحث و كنجكاوي در آن باره وادار نموده است؛ لذا در بحثهاي تفسيري يا جستوجوهاي عقلي به آن اهتمام ورزيده و همواره از آن مخزن[1] الهي بهرههاي گوناگوني برده و ميبرند و از عمق آن درياي ژرف، گوهرهاي...
شناسه:432231 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم مقدمه علمي كه در پيرامون قرآن بحث مينمايد و موضوعش قرآن و محمول آن عوارض و اوصاف ذاتي قرآن است، تفسير ناميده ميشود و در علوم برهاني چارهاي جز موضوع حقيقي نيست تا محمولات پراكنده در اثر عروض ذاتي آنها نسبت به آن موضوع حقيقي هماهنگ شوند و مجموعهٴ آن مسائل علم واحد را تشكيل دهند؛ ولي در علوم اعتباري، وحدت اعتباري موضوع...
شناسه:431694 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم قرآن بهترين معرف خويش بهترين معرّف براي شرح اوصاف قرآن كريم، همانا خود قرآن مجيد است و اگر در سخنان عترت طاهره(عليهمالسلام) توصيف قرآن مشهود است، باز به استناد خود قرآن حكيم است؛ ليكن بهرهبرداري از آن به عهدهٴ همتاي وي، يعني ثقل اصغر ميباشد كه به نوبهٴ خود، قرآن ناطقاند و در هيچ مرحله از مراحل كمال هستي از قرآن جدا...
شناسه:431742 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم مقدمه تفسير قرآن كريم در گرو معرفت آن است و چون شناخت آن درجات گوناگوني دارد بنابراين تفسير آن نيز مراتب مختلف خواهد شد. شناخت قران براثر اتحاد با آن بعضي قرآن را در اثر اتحاد با حقيقت آن...
شناسه:431726 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم و ايّاه نستعين مقدمه فطري بودن حق شناسي و حق طلبي يكم. آنچه در آفرينش جان بشر تعبيه شد، گوهر گرانقدر حقشناسي و حقطلبي است و هرگز بطلان پذيري در ذات او عجين نشد؛ بلكه براي وي عارضي و تحميلي است؛ گرچه ممكن است همخوي قبيح براي برخي از قواي نفساني او ملكه شده و از باب اتحاد متخلّق و خُلق به منزلهٴ صورت نوعي او محسوب شده...
شناسه:431758 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم بخش اول تأثير حكما در احياي تفكّر اسلامي فصل اوّل. منطق احساس و منطق عقل آنان كه با چشيدن طعم گواراي آب حيات زندهاند و هرگز نميميرند، بلكه مرگ را همواره طرد كرده و آن را محو نمودهاند؛ «إنّه يموت مَن مات منّا و ليس بميّت ويبلي من بَلِيَ منّا و ليس ببالٍ» [1] و حيات آنان زندگي علم است و در پرتو زندگي آنها هرگونه جهل و باطل...
شناسه:432167 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرّحيم وإيّاه نستعين حمد خداي حكيم را سزاست كه حكمت را خير كثير قرار داد. تحيّت پيامبران الهي، به ويژه حضرت ختمينبوّت را به جاست كه معلّمان كتاب و حكمتاند. درود بر اُسْره عصمت(عليهمالسلام)، مخصوصاً حضرت ختمي امامت مَهْدي موجود موعود را رواست كه با گسترش مائده تعليم، مأدُبه حكمت را به انديشوران جامعه عطا ميكنند؛ به اين ذوات...
شناسه:432183 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم موجي كه در آب دريا ظهور ميكند و زبانهاي كه از شعله آتش برميخيزد و رشدي كه در جوانه گياه بيابان پيدا ميشود و پختگي كه در ميوه بوستان پديد ميآيد و طلوع و غروبي كه در اختران خاوري و باختري به چشم ميخورد و سرانجام، انديشههاي گوناگون و ارادههاي فراواني كه سر از ديار آگاهي و عزيمت برآورده و در كرانه غفلت يا فسخ عزيمت فرو...
شناسه:432215 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم همانطوري كه چيزي در قلمرو هستي مانند خداوند حكيم نيست، هيچ بحثي نيز مشابه بحث در پيرامون آن مبدأ نامحدود و هستي بيكران نيست و در بيانات حكيمانه رهبران آسماني، دستورات سودمندي در اين باره رسيده كه چون احدي عديل و شريك خداوند تعالي نيست، ثواب چيزي بيشتر از شهادت به توحيد نميباشد[1] و اگر تمام آسمانها و آباد كنندگان...
شناسه:432199 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم وايّاه نستعين حمدْ خدايي را كه تمام حقيقتِ هستي است: ﴿هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن﴾[1] و سپاسْ معبودي را كه با همه اشيا و اشخاص هست: ﴿هو معكم أينما كنتم﴾ [2] و ثنا آفريدگاري را رواست كه هر چيزي جز او فاني و هالك است: ﴿كل من عليها فان ٭ و يبقي وجه ربّك ذو الجلال و الإكرام﴾ [3]، ﴿كل شيء هالك إلاّ وجهه﴾ [4] و ستايش پروردگاري...
شناسه:432407 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحیم وایّاه نستعین تفاوت درجات علم 1. علم گرچه هستی مجرّد است و تمام درجات هستی، مخصوصاً هستی منزّه از لوث مادّه، کمال است، لیکن کمال، خود دارای مراتب فراوان است که برخی از آنها راجع به مرحله عقل انسان، و بعضی دیگر راجع به مرحله وهم و خیال و مانند آن است، و هرگز علمی که در حدّ تجرّد وهمی یا خیالی است، همتای دانشی که در حدّ...
شناسه:432391 -
محتوای سایت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء (عَلَيْهِما آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء) بِهِمْ نَتَوَلَّی وَ...
شناسه:432423 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم 1. در نظام تكوين، هر معلولي بنده علت خود بوده، در حدوث و بقا آن را پيروي ميكند و در ذات و صفت و فعل فرمان آن را ميبرد؛ هيچگونه گسستگي در رشته عليّت راه ندارد، نه علّت از اشراف و افاضه بازميماند و نه معلول از انقياد و خضوع سربازميزند. انقياد جهان هستي در برابر خداوند بينيازي معلول كه صرف نياز به علّت است ...
شناسه:432375 -
محتوای سایت
بسم الله الرّحمن الرّحيم و ايّاه نستعين الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام علي جميع الأنبياء والمرسلين والأئمّة الهداة المهديّين؛ سيّما خاتم الأنبياء وخاتم الأوصياء عليهما آلاف التحيّة والثناء، بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّء إلي الله. حيات قرآني و سيرهٴ تفسيري اينجانب، عبدالله جوادي آملي بهطور اجمال در طيّ چند فصل، چنين تحرير ميشود. ...
شناسه:431710 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم مظهريت انسان در همه اسماي جماليه و جلاليه الهي پروردگاري كه سراسر جهان امكان را آفريد، نشانهٴ جمال خويش را در پهنهٴ آفرينش ارائه داد كه هم به خلقت فراگير اشاره كرد: ﴿اللّه خالق كل شيءٍ﴾[1] و هم به زيبايي گستردهٴ جهان امكان: ﴿الذي أحسن كل شيء خلقه﴾[2]؛ ولي دربارهٴ خصوص انسان كه ميتواند كون جامع شود، عنايت خاصي مبذول...
شناسه:431678 -
محتوای سایت
بسم اللّه الرحمن الرحيم در نظام هستي كه اساس آن بر حق و صدق استوار است، گفتار و نوشتاري از تأثير راستين برخوردار است كه از حقّ و صدق بهره مند باشد. مقدار بهره وري هر چيز از حقّ و صدق، به اندازه پيوند وجودي آن شيء با حقّ محض و صدق صِرف است كه همان خداي سبحان باشد؛ لذا، وحي الهي از هر گفتاري صادق تر مي باشد: ﴿و مَن أصدقُ من اللهِ قيلاً﴾.[1] چون...
شناسه:431598 -
محتوای سایت
بسم الله الرّحمن الرّحيم و ايّاه نستعين حمدْ خداي حميدي را سزاست كه نَغْبهاي از تسنيم عِنايت همگان را به نغمه ثناخواني واداشت: ﴿اِنْ من شيء اِلّا يُسَبّح بحمده﴾[1]. تصليه و تسليم انبياء به ويژه حضرت ختميمرتبت و اهل بيت عصمت او را رواست كه نَفْثهاي از مصباح هدايت آنانْ مبتلايان به ﴿أربعين سنةً يَتِيْهون في الأرض﴾ [2] را با انذارِ...
شناسه:431614 -
محتوای سایت
بسم الله الرّحمن الرّحيم نكاتي پيرامون تفسير قرآن كريم[1] اختصاص بهره مندي از قرآن به پرهيزگاران يكم. قرآن مجيد، مظهر رحمت مطلق خداي رحمان است؛ ﴿الرّحمنُ ٭ عَلّم القرانَ﴾؛[2]ليكن بهرهمندان از آن فقط پرهيزگاراناند؛ ﴿هُديً للمتّقين﴾.[3] همانطور كه رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مظهر اسم اعظم خدا ميباشد، لذا رحمتِ جهانشمول خداست: ﴿و ما...
شناسه:431662 -
محتوای سایت
اعضاي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران هر ساله مبلغي را تحت عنوان حقّ عضويت ميپردازند. اين مبلغ در هر سال بنا به مصوبه شورايعالي نظام پزشكي افزايش مييابد. حال اگر برخي از اعضا حقّ عضويت خود را با تأخير چند ساله پرداخت نمايند آيا از نظر شرعي دريافت حقّ عضويت سالهاي قبل به ميزان حقّ عضويت مصوب سال آخر بابت ديركرد جايز ميباشد؟ اگر مبلغ معيّن به...
شناسه:431912