پایگاه اطلاع رسانی اسر اء: شهید و شهادت دو واژه مقدس در مکتب اسلام به شمار می روند. شهادت رمز جاودنگی و بقای اسلام ناب، خاصه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت های آزاد اندیش بوده و هست و22 اسفند ماه که به روز بزرگداشت شهدا و مصادف با روز وفات حضرت ام البنین مادر بزرگوار علمدار کربلا مزین گشته است را بهانه ای قرار دادیم تا از بنان حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این روز بهره مند گردیم:
آیت الله العظمی جوادی آملی يادمان شهدا را به مثابه حمايتِ مكتبِ شهيد پرور و هدايتِ جامعه آزاد از سلطهگري و سلطهپذيري برشمرده و بیان داشتند: چون يادمان شهدا به مثابه حمايتِ مكتبِ شهيد پرور و هدايتِ جامعه آزاد از سلطهگري و سلطهپذيري است، لازم است تحليلي كه اسلام از آرمان والاي شهيدان ارائه ميدهد، در طي چند نكته كوتاه به عرض مخاطبان اصيل پيام آوران الهي برسد:
حضرت امام صادق(عليهالسلام) فرمود: «لو أنَّ شيعتنا استقاموا لصافَحَتْهم الملائكة» ؛ اگر شيعيان ما در صراط مستقيم پايدار باشند و كژ راهه نروند، فرشتگان با آنها مصافحه ميكنند. شهداي قرآن و عترت به معارف الهي معتقد و به فضائل نفساني متخلّق و به احكام فقهي و حقوقي متعهّد بودند و به استناد آيه ﴿إنّ الذين قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل عليهم الملائكة ألاّ تخافوا ولاتحزنوا واَبشروا بالجنّة التي كنتم توعدون﴾ ، مژده نزول ملائكه را دريافت كردند و وعده تخلّف ناپذير خداوند نسبت به آنان انجاز شده است، و رهنمود امام صادق(عليهالسلام) كه ريشه وحياني داشت، تحقّق يافت.
بنابراين، حرمت نهادن به شهيدان، پاسداشت رجالي است كه توفيق مصاحبت و مصافحت با فرشتگان خداوند بهره آنان شد.
ایشان ادامه دادند: حضرت امام صادق(عليهالسلام) فرمود: «فمن اهتدي يُقبل عمله وصعد إلي الملكوت متقبَّلاً»؛ هر كس هدايت يافت، عمل او مقبول ميشود و در حالي كه مورد قبول است، به ملكوت جهان صعود ميكند.
آیت الله العظمی جوادی آملی، شهدا را ره یافتگان صراط قسط و عدل دانستند و خاطر نشان کردند: شهدا كه براي احياي حق و ازهاق باطل اقدام كردهاند، ره يافتگان صراط قسط و عدل بودند و چون هر چه طبق ميزان وحي و امامت باشد، قبول ميشود و هر مقبولي طيّب است و هر طيّبي به سمت بيجهتي خداوند صعود مينمايد و به استناد آيه ﴿إليه يصعد الكلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه﴾، به طرف خداوند منزّه از سمت، صعود ميكند. لذا شهيدان شاهد را ميتوان در ملكوت جهان مشاهده كرد.
آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: حضرت امام صادق(عليهالسلام) فرمود: «والله ما أحبّ اللّه من أحبّ الدنيا و والي غيرنا»؛ سوگند به خداوند! خدا را دوست ندارد، كسي كه دنيا را دوست دارد و ولايت غير ما را دارد. شهيدان شاهد از محبّت دنيا آزاداند، زيرا اولين شرط كاميابي مجاهد نستوه، رهايي از دنيا و حريّت از هرگونه تعلّق به آن است. قرآن حكيم وصف اصلي رزم آوران ديني را چنين بيان كرد: ﴿فليقاتل في سبيل اللّه الذين يشرون الحياة الدنيا بالاخرة﴾؛ كساني در راه خداوند مبارزه ميكنند كه دنيا را به آخرت فروخته باشند و در اين سوداگري معقول و مقبول آزمون شده و از بذل نفس و نفيس دريغ نكرده باشند.
ایشان ادامه دادند: البته مقصود از دنيا تنها كالاي مادي نيست، بلكه جاه هم از اين منظرِ بلند چاه است و هرچه مايه غفلت از خدا باشد، دنيا است. مجاهدانِ در راه خدا همانطوري كه دوست خداوند بوده و از دوستي دنيا منزّهاند، از ولايت اهل بيت عصمت(عليهمالسلام) برخوردار و از ولايت بيگانگان مبرّايند.
معظم له مرقوم داشتند: شهيدان كه سالكان واصلاند و هدفي جز تقويت قِسط و عدل و تضعيف قَسط و جور نداشتند، با قيام خالصانه خويش ثابت نمودند كه از غير خداوند هراسي ندارند، زيرا يقين به توحيد، يعني مبدأمستقل الهي زمينه هرگونه خوف از غير خدا را برطرف كرده است. چنين موحّدان نابي درخور وعده ﴿لاخوفٌ عليهم ولاهم يحزنون﴾اند.
ـــــــــ
منبع: کتاب سروش هدایت، ج2، ص227