بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين

خداي محمودْ به زبان پيامبرِ حامدشصلي الله عليه و آله و سلم مبناي صلاح و فلاح را تقوا دانست و در قرآن كريم چنين فرمود: «اَفَمَنْ اَسَسَّ بُنْيانَه عَلي تَقوي مِنَ اللهِ ورضوانٍ خيرٌ... ».[1] وقتي بنيان يك جرياني بر پرهيز از گناه استوار بود، نه مجالي براي طغيانگر است تا بر استبرق غرور تكيه كند، زيرا هماره به فكر رهايي از «دارالغرور» به «دارالقرار» است، و نه فرصتي براي زهدفروش تا از بورياي ساده او بوي ريا پيچد و ديگران را فريب دهد، زيرا همواره درصدد خلاص از بردگي هوس و رسيدن به آزادي علم و عدل است.

اكنون كه عزم مسئولان محترم به تأسيس و اِحداث ساختمان نظام پزشكي، جهت بهبود بخشودن به وضع درمان تعلّق گرفت، اميد است به دو عنصر محوري كاملاً عنايت شود.

1. پايههاي خللناپذير اين بنا را استقامتِ متعهدان، عزمِ راسخ مسئولان، تصميم جدّي فرهيختگان پزشكي تشكيل دهد و از خداي سبحان مسئلت شود كه تمام خدمتگزاران آن، از جهل علمي مصون و از جهالت علمي مبرّا باشند.

2. حُرْمتِ طبّ و گرانسنگي طبيب و قداست جايگاه سِمَتِ افتخارآفرينِ پزشكي ايجاب ميكند كه همگان در تكريم اين فنّ شريف كوشا باشيم و هرگز بلنداي منزلتِ رفيع طِبابت را به چيزي تبديل نكنيم كه به طمع سود مادّي، به دام سوداي علاجناپذير مبتلا خواهيم شد.

قداست رشته پزشكي را از حديث نَبوي ميتوان استنباط كرد، زيرا حضرت رسول اكرمصلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «الطَّبيبُ الله... » [2]؛ يعني طبيب واقعي خداوند است كه اصلِ حيات و سلامت، همانند ديگر نعمتها از اوست. پزشكان مظاهر ارجمندِ چنين نام مبارك الهياند؛

هَفْت دريا بَرِ ما غَرْقَه يك قَطْره بُوَد ٭٭٭٭ كه به كف شَعْشَعه جوهر انسان داريم[3]

اميد است پروردگار جهان نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، دولت و ملّت و مملكت، بهويژه مسئولان محترم فن شريف طبابت را در ظلّعنايت وليعصر(ارواحنا فداه) از هر گزندي محفوظ فرمايد! امام راحلِ و شهدا را با اولياي خود محشور دارد!

والسلام عليكم ورحمةالله

جوادي آملي

17/2/1381

 


[1]  ـ سوره توبه، آيه 109.

[2]  ـ نهجالفصاحه، ج2، ص600.

[3]  ـ ديوان شمس تبريزي.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات