01 02 2020 420407 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است/بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق!

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی(ع) با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی(ع) با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار، در سخنانی عدم تاثیر انوثت و ذکورت در رسیدن انسان به کمال را مورد اشاره قرار دادند و بیان داشتند: هیچ کمالی نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت! چرا که کمال به روح تعلق دارد و روح نه مذکر است و نه مونث.

ایشان ادامه دادند: در «ولایت» هیچ تفاوتی بین صدیقه طاهره(س) با حضرت امیر(ع) و یا دیگر ائمه(ع) وجود ندارد، اما «امامت»، «رهبری» و «قضاوت» جزء کارهای اجرایی است که به دلیل تفاوت شرایط جسمانی زن و مرد، تفاوت در این امور اجرایی نیز وجود دارد و لذا برخی امور به زنان و برخی امور به مردان واگذار شده است، اما «ولیّ الله» بودن متعلق روح است و روح مجرد است.

معظم له در ادامه در خصوص عرفان نظری و عملی، ابراز داشتند: عرفان نظری طبق قواعد اصولی عمل می کند و در واقع این نوع عرفان، یک فلسفه متکاملی است. اما آنچه اهمیت دارد این است که عرفان حقیقی یک «موضوع» دارد و یک «معرفت شناسی»؛ موضوع آن همان هستی شناسی است که مراد، حضرت حق است که نامتناهی است و نامتناهی جایی برای غیر نمی گذارد، وقتی نگاه ما این بود،کل جهان می شود «آیت».

آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: معرفت شناسی عرفان، طریق را بحث می کند و اینکه عرفان چه ابزاری برای شناخت حق می خواهد! و به این می رسد که معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است.

ایشان به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کردند و ادامه دادند: امام صادق علیه السلام در پاسخ ابن بصیر که از حضرت سوال کرد آیا خداوند را می توان دید؟ فرمود بله! انسان قبل از تولد در صحنه الست خدا را مشاهده کرده است و بعد از مرگ نیز در قیامت، خداوند را مشاهده خواهد کرد علاوه بر اینکه مومنین در دنیا نیز می توانند خداوند را مشاهده کنند! قطعاً منظور حضرت از این مشاهده، رویت قلب است همانگونه که ابوبصیر نابینا، مشاهده کرد. لذا خداوند قطعاً قابل مشاهده است، امام علیه السلام فرمود خدا را می شود در دنیا با قلب دید اما اینکه حالا مقدور ما نیست بحث دیگری است.

معظم له تصریح داشتند: مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید روایاتی را در باب رویت بیان می کند که بر این نکته تاکید دارد. در واقع بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق! و لذا تا شاهد در بین باشد خبری از شهود نخواهد بود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات