31 07 2021 418383 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

طرزی زندگی کنیم که بیگانه نتواند در فضای مجازی سوء استفاده کند/ چون در فضای مجازی، انتقال اندیشه میسر است پس فضایی حقیقی است / باید در درون این فضای حقیقی هم پیام داشته باشیم

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسات، دیدارها و سخنرانی های مختلف خود* درباره فضای مجازی اظهار داشتند که در فضایی که انتقال اندیشه میسر است، اسم آن را نباید فضای مجازی گذاشت، بلکه این فضا، فضای حقیقت است و لذا مبلغان را دعوت می فرمایند تا این فضای حقیقی را دریابند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسات، دیدارها و سخنرانی های مختلف خود[*] درباره فضای مجازی اظهار داشتند که در فضایی که انتقال اندیشه میسر است، اسم آن را نباید فضای مجازی گذاشت، بلکه این فضا، فضای حقیقت است و لذا مبلغان را دعوت می فرمایند تا این فضای حقیقی را دریابند.

ایشان در تفسیر سوره حجرات بیان داشتند: «کسانی که توفیق تبلیغ ندارند، لااقل این فضای حقیقی را دریابند، ما فضای مجازی نداریم، چون سیم حقیقت نیست، تا بی‌سیم بشود مجاز؛ آن چهره تلویزیون حقیقت نیست، تا بی‌چهره و بی‌شیشه بشود مجاز.  همین که اندیشه در این فضا نقل و انتقال می‌شود و بر جوان‌ها اثر می‌گذارند، این فضا، فضای حقیقی است. ما هیچ حقی نداریم که بگوییم فضا فضای مجازی است! وقتی نقل و انتقال اندیشه میسّر است، فکر منتقل می‌شود و جوان زیر و رو می‌شود، فضا فضای حقیقی است.»  (جلسه 19 سوره حجرات 16/8/1395)

ایشان در همین جلسه تاکید داشتند: «ما خودمان در بیرون از این فضا طرزی باید زندگی کنیم که بیگانه نتواند سوء استفاده کند و در درون این فضای حقیقی هم باید پیامی داشته باشیم. »

معظم له همچنین با تاکید بر اینکه در فضای مجازی باید نسبت به هر گفتار و نوشتاری، تحقیق انجام شود، اظهار داشته اند: «وقتی اندیشه، نقل و انتقال بشود، فضا فضای حقیقی است. اگر کسی این را گوش می‌دهد و بیتحقیق می‌پذیرد ـ خدای ناکرده ـ دارد آن گوینده را عبادت می‌کند؛ لذا هر گفتار و رفتار و نوشتاری را ما باید تحقیق کنیم« ( جلسه درس اخلاق 26/5/1396)

«این فضای مجازی که الآن به غالب خانواده‌ها آمده است، یک امتحان بزرگی برای ماست. [طبق قول معصوم] اگر کسی برابر این، حرف کسی را گوش می‌دهد که نمی‌داند او چه می‌گوید یا حرفش مشکوک است، دارد او را عبادت می‌کند. این فضای مجازی در حقیقت فضای حقیقی است نه فضای مجازی. هر جا اندیشه و فکر، نقل و انتقال می‌شود، حقیقت است. فرمود دارد چیزی را که نگاه می‌کند، حرفی را که می‌شنود، اگر آن گوینده از طرف خدا می‌گوید، این دارد حرف خدا را عبادت می‌کند. اگر حرف هوس و حرف بیگانه را می‌زند، او دارد شیطان را عبادت می‌کند.» (سخنرانی جلسات هفتگی اهالی دماوند تاریخ: 17/05/97)

ایشان در دیدار اخیر خود با رییس قوه قضائیه بر دیدگاه خود بر فضای مجازی تاکید و بیان داشتند: «درباره فضای مجازی اگر واقعاً ما آدم های صالحی باشیم ترسی نداشته باشیم که دیگری بگوید این چه چیزی را می خواهند منتشر کند؟ ما وقتی که درست باشیم حرف ما، گفتار ما، رفتار ما، مطابق باشد اینها چه چیزی را منتشر می کنند؟ اگر یک سلسله چیزهای خلاف را منتشر کنند که آن راه دارد و می شود از آنها جلوگیری کرد، مثلا اگر کسی چیزهایی دروغی را منتشر کرد، محاکمه بشود بعد دیگران حسابش را می کنند، اما ما اگر با طهارت زندگی بکنیم، از دنیا مجازی باکی نیست».  (دیدار رییس قوه قضائیه، 6/5/1400)


[*]  دیدار ائمه جماعات تهران تاریخ: 21/05/97، جلسه درس اخلاق 1397/04/14 ، دیدار مدیران دفتر تبلیغات استان تهران 1396 /05/02 ، درس تفسیر سوره حجرات جلسات 16، 19 و 21 در آبان ماه 1395

 


 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات