15 03 2016 436537 شناسه:
image

شيعه‌شناسي در حقيقت اسلام‌شناسي است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای هیئت مدیره و اساتید مجمع جهانی شیعه شناسی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای هیئت مدیره و اساتید مجمع جهانی شیعه شناسی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند:

شيعه‌شناسي در حقيقت اسلام‌شناسي است؛ براي اينكه وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) در عهدنامه مالك صريحاً فرمود حالا که غدير خودش را نشان داد و سقيفه را پس زد؛ تنها سخن از شيعه نيست بلکه سخن از اسلام است براي اينكه اسلام پیش از این اسير بود، قرآن اسير بود، اسلام اسير بود، كعبه اسير بود، نماز اسير بود! من آمدم دین را آزاد كردم، بنابراين بر اساس اين بيان و تحليل حضرت علي علیه السلام شيعه‌شناسي، در حقیقت اسلام‌شناسي است.

ایشان با تاکید بر توجه بیشتر به علم کلام در حوزه های علمیه ابراز داشتند:

شيعه در حوزه فقه و اصول فقهاي نامي بسیاری دارد، و در این زمینه کار بسیاری صورت گرفته است ولي در بخش‌هاي كلامي، در بخش‌هاي خلافت، در بخش‌هاي امامت ما اگر بخواهيم حرفي براي گفتن داشته باشيم الاّ و لابد نهج‌البلاغه بايد مثل فقه و اصول در حوزه های علمیه تدريس شود و الاّ ما شيعه را كجا بشناسيم؟

ایشان خاطر نشان کردند:

هيچ چاره‌اي نيست مگر اينكه نهج‌البلاغه در حوزه ها به صورت یک درس تدریس شود، صحيفه سجاديه تدریس شود تا بعد بگوييم شيعه چه مي‌گويد. مطمئن باشيد كه نهج‌البلاغه،  صحيفه سجادیه و خطبه نوراني حضرت زهرا مثل كفايه و مكاسب نيست اينها جان كَندن علمی مي‌خواهد اگر بخواهيم شيعه را معرفي كنيم يعني «سلوني قبل أن تفقدوني» را معرفي كنيم و حرفي براي گفتن در جهان داشته باشيم باید در این مسیر حرکت کنیم.

معظم له با اشاره به ظرفیت های بالای علمی شیعه در حوزه های مختلف معرفتی بیان داشتند:

ما بايد با دست پر، شيعه در حوزه های علمی و معرفتی را معرفي كنيم و این راه هم باز است، اگر فقه و اصول در طی سالها با ممارست تدريس شده و به اين قلّه رسيده است، نهج‌البلاغه هم مي‌تواند با تدريس به این قلّه برسد.

'گزارش تصویری:

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات