19 11 2017 415999 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

سخنان اهل بیت(ع) در میان شیعیان عاطفه ایجاد می کند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در شب شهادت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مراسم عزاداری با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. معظم له در این مراسم بیان داشتند: پیامبر در اثر ارتباط ویژه‌ای به نام وحی، مطالب را از ذات اقدس الهی دریافت...

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در شب شهادت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مراسم عزاداری با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این مراسم در خصوص نزول قرآن و اینكه قرآن، كلام خداست و از جانب خداوند بر قلب پیغمبر(ص) نازل شده و الفاظ و معانی از خداست، بیان داشتند: پیامبر در اثر ارتباط ویژه‌ای به نام وحی، مطالب را از ذات اقدس الهی دریافت كرده است، آن مطالب باعث شد جهان‌بینی خاصی پیدا كند و مطالبی را از رهاورد استنباط‌های خودش به دست آورد و كلماتی را با انتخاب خودش در اختیار دیگران قرار داد.

ایشان ادامه دادند: مهم‌ترین و برجسته‌ترین محكمه در این خصوص اولاً خود قرآن است. بعد اهل بیت علیهم السلام هستند كه قرآن ناطق‌اند، بعد شاگردان اینها و اصحاب اینها كه این مطالب را از خود پیامبر شنیدند بعد هم از اهل بیت(علیهم السلام) شنیدند. بهترین داور همین سه محكمه است.

معظم له خاطرنشان کردند: به قرآن كریم كه مراجعه می‌كنیم از اولین تا آخرین سوره همه آیات شهادت می‌دهد كه این قرآن كلام خداست. خدا به وسیله وحی یك سلسله علومی به او داد بعد خودش استدلال و تحلیل كرد، یك كتابی نوشت دیگر در این كتاب خدا نباید بگوید: ﴿قم فانذر﴾، ﴿اقم الصلاة لذكری﴾ و امثال ذلك. لذا اگر در تمام این موارد خدا به او امر می‌كند، این خطاب‌ها از كیست؟ اگر این كتاب گفتهٴ خود آن حضرت باشد این امر كردن‌ها برای چیست؟ این حبل متینی كه خدا آویخت به پیغمبر فرمود قدم به قدم ما اینها را به تو آموختیم، این الفاظ و كلمات برای ماست، آنها دلشان می‌خواهد تو الفاظ را تغییر بدهی تو هم بالصراحه بگو به دست من نیست، اگر كتاب برای خود پیغمبر بود كه الفاظش را عوض می‌كرد! این همه خطابات چه در مسائل سیاسی، اقتصادی، تجاری، حتی مسائل خانوادگی كه با همسرانت چطور رفتار كن، چطور زندگی بكن، معنی ندارد یك نویسنده خودش را تهدید ‌كند و به خودش امر ‌كند؟ بنابراین قبل از اینكه به قرآن ناطق یعنی به كلمات نورانی اهل بیت(ع) مراجعه كنیم خود قرآن این مطلب را ثابت می‌كند كه معانی و الفاظش برای خداست و بر قلب مطهر حضرت نازل شد و وجود مبارك حضرت این را به عنوان امانت الهی ذكر می‌كند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با بیان روایتی از امام رضا(ع) به نقش کلام اهل بیت علیهم السلام در ایجاد محبت و مودت در میان افراد جامعه اشاره كردند و بیان داشتند: وجود مبارك امام رضا مسائل اخلاقی فراوانی دارد؛ فرمود انسان اگر بخواهد زندگی كند بدون دوست نمی‌شود و تنها دوستِ انسان همان عقل اوست «صدیق كلّ امریء عقله و عدوّه جهله». نفرمود عقلِ هر كسی دوستِ اوست فرمود دوستِ هر كسی عقل اوست. ما یك دوست داریم به نام عقل و یك دشمن داریم به نام جهل؛ بعد هم به همه سفارش كرد «تزاوروا»؛ فرمود شما شیعیان ما هستید از هم فاصله نگیرید، اختلاف نداشته باشید، تضارب آراء نعمت است، امّت از امام، امام از امت، مسئولین و مردم از یكدیگر، فرمود هیچ وقت فاصله نگیرید. وجود مبارك امام رضا فرمود به زیارت همدیگر بروید، شما شیعیان ما هستید، وقتی دور هم جمع شدید سخن ما را می‌زنید و حرف‌های ما در بین شما عاطفه ایجاد می‌كند.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات