31 07 2018 425524 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی:

در برابر نعمت ولایت، علم و معنویت مسئول هستیم/ انتقاد از ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی بیان داشتند: خدای سبحان هر نعمتی را که به انسان داد، در برابر آن نعمت، مسئولیت می‌طلبد؛ فرمود: ﴿ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم﴾; این یک اصل قرآنی است. وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) در ضمن این آیه...

جمعی از طلاب نخبه و استعدادهای برتر حوزه علمیه با حضور در شهرستان دماوند با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: مستحضرید خدای سبحان هر نعمتی را که به انسان داد، در برابر آن نعمت، مسئولیت می‌طلبد؛ فرمود: ﴿ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم﴾; این یک اصل قرآنی است. وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) در ضمن این آیه بیان می دارد منظور این آیه آن نعمت‌های خوراکی نیست، بلکه نعمت ولایت، علم و معنویت است.

ایشان ادامه دادند: استعداد درک مطالب وحیانی، جزء برترین نعمت‌های الهی است و اگر این نعمت نصیب کسی شد، یقیناً این شخص پیش خدا مسئول است که هم این استعداد را حفظ کند و هم آن را بارور نماید، یعنی برابر آن قیام و اقدام کند و جامعه را نیز به این نعمت متنعم کند و همواره شاکر باشد. در نتیجه اگر کسی استعداد بیشتری دارد مسئولیت بیشتری هم متوجه اوست.

معظم له تصریح داشتند: بهترین راه استفاده از نعمت استعداد و دیگر نعمات الهی، این است که آنچه را که ذات اقدس الهی به انسان داده است را صرف یک کار ابدی بکند. شما عزیزان که آمدید و در کنار سفره قرآن و عترت، نشستید باید بدانید که این علم یک علم ابدی است که هیچ گاه شما را رها نمی‌کند. این علم، به ما آبرو، شرف، عزت و کرامت می‌دهد.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات کلام الله مجید، تاکید داشتند: خداوند می فرماید این کتاب که ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا﴾  متصل دائمی به علیّ حکیم است؛ ﴿وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛ شما طنابی را گرفتید که پایینش عربی است و بالایش علیّ حکیم است. بعد به وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكیمٍ عَلیمٍ﴾؛ علم لدنّی، علمی در قبال فقه و اصول و تفسیر و نهج البلاغه نیست، اگر علمی را از «لدن» و نزد «اکرم» آموختیم، می‌شود علم لدنّی. اگر علم را از کتاب و کتیبه و استاد و امثال آن شنیدیم می شود همین علم عادی. تا پیش چه کسی بخوانیم!؟ ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكیمٍ عَلیمٍ﴾، این می‌شود علم لدنی. و این راه برای ما باز است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: از پرنیان و اطلس و دیبا، فرشی گران‌تر نداریم، این پرنیان و اطلس یک برگ توتی بود که می‌انداختند در سطل زباله. اما وقتی درس خواند، استاد و مکتب دید، شد اطلس؛ «تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توتست به تدریج کنندش اطلس»، اگر یک برگ توت می‌شود اطلس، چرا ما فرشته نشویم؟ راه که باز است. آن وقت جامعه هم به دنبال اطلس‌ها می‌گردد.

ایشان ادامه دادند: هیچ ممکن نیست شرق و غرب عالم دشمن ما باشد و ما افرادی مثل امام داشته باشیم و ایران آسیب ببیند. مردم عاقل‌اند، از ترامپ و امثال ترامپ و اسرائیل، هزار به یک جو نمی‌خرند و در دوران هشت ساله دفاع مقدس این را ثابت کردند. مردم به دنبال فرشته می‌گردند. نه بازیگر هستند، نه بازیگر را تحمل می‌کنند. ما هم می‌توانیم فرشته بشویم. برای اینکه برنامه، برنامه فرشته‌پروری است، معلم ما هم «اکرم» است: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾. اگر گفتند یک «اکرم» دارد تدریس می‌کند یعنی چه؟ یعنی درس کرامت می‌دهد و کرامت وصف فرشته‌هاست.

معظم له در ادامه، با انتقاد از کسانی که در جامعه ایجاد یأس و ناامیدی می کنند، اذعان داشتند: «مرجفون» عده ای در مدینه بودند که در سوره مبارکه «احزاب» درباره آنها فرمود: ﴿لَئِن لَمْ ینتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ﴾، مرجفون کسانی هستند که اراجیف را پخش می‌کنند. اراجیف که جمع رجفه است یعنی لرزه. خبر دروغ و بی‌اساس که تکیه‌گاهی ندارد، این گونه از خبرها را می‌گویند رجفه، جمعش هم می‌شود اراجیف. در سوره «احزاب» فرمود مرجفون باید حواسشان را جمع بکنند وگرنه ما بساط اینها را جمع می‌کنیم. برای اینکه آنها ذهن مردم را آلوده می کنند، جامعه را می لرزانند، یأس و ناامیدی در جامعه ایجاد می کنند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان ضمن دعا برای رفع معضلات اقتصادی در جامعه خاطرنشان کردند: چرا آدم خودش را ارزان بفروشد؟ چرا مثل موش زندگی کند؟ بعضی موش زندگی‌اند، بعضی بلبل زندگی‌اند. بعضی خیال می کنند چون آنها پس‌انداز دارند، اهل ذخیره‌اند، ارز بخرند و دلار بخرند، اینها روزی دارند در حالی که بلبل‌ها هم روزی می‌خورند: ﴿وَ كَأَینْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یرْزُقُها وَ إِیاكُمْ﴾ مگر همه روزی‌ها مال افرادی است که موش گونه زندگی می کنند؟! این همه که اهل ذخیره و بانک و ارز و دلار و ایجاد بازار سیاه نیستند، روزی ندارند!؟ فرمود روزی همه موجودات به دست من است. فرمود افرادی که همیشه در حال انبار کردن هستند، خیال نکنند تمام روزی‌ها، مال آنهاست! نخیر! کسانی که اهل بانک و ذخیره و ارز و دلار و معصیت کبیره و خیانت کردن به ملت و مملکت نیستند، اینها را من اداره می‌کنم.

معظم له خاطر نشان کردند: بنابراين راه باز است. چرا آدم خودش را ارزان بفروشد؟ وقتي دو تا راه هست، فرمود هر دو را من تأمين مي‌کنم، مختار هستي، مي‌خواهي مثل موش زندگی کن، میخواهی ارز بخر، دلار بخر، بازار سياه درست کن، جامعه را ملتهب کن؛ يا مثل کبوتر پرواز کن و خوش‌آهنگ باش. قرآن برای این است که ما کریم بشویم، ما در کنار سفره کرامت نشسته‌ایم که إن‌شاءالله امیدواریم این جامعه کریم، این امت کریم، این نظام کریم، این رهبر کریم، این مراجع کریم، این دولت و ملتی که إن‌شاءالله می‌خواهند کریمانه زندگی کنند، همه اینها در سایه ولی‌اش از ذات اقدس الهی مشمول عنایت الهی باشند.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات