20 07 2017 416964 بطاقة تعريف:
image
آيت الله العظمي جوادي آملي در جلسه درس اخلاق:

تبيين جايگاه علمی و عملی امام صادق(عليه‌السلام) / دين مادامی زنده است كه كعبه از اسارت آزاد بشود

پايگاه اطلاع‌رساني اسراء؛ جلسه درس اخلاق حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي امروز همزمان با سالروز شهادت رئيس مذهب تشيّع امام جعفر صادق(عليه السلام) و با حضور علاقه‌مندان به معارف اهل بيت در حسينيه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اسراء؛ جلسه درس اخلاق حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي امروز همزمان با سالروز شهادت رئيس مذهب تشيّع امام جعفر صادق(عليه السلام) و با حضور علاقه‌مندان به معارف اهل بيت در حسينيه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

ايشان پس از عرض تسليت به مناسبت سالروز شهادت آن حضرت به تبيين جايگاه علمي و عملي امام صادق(ع) اشاره كرده و اظهار داشتند: وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) كه رئيس مذهب ماست در حقيقت رئيس اسلام است، اختصاصي به ما شيعه‌ها ندارد در فرصت مناسبي كه نصيب آن حضرت شد سعي كردند اسلام ناب را درست تبيين كنند و تعليم بدهند و عناصر محوري آن را بيان كنند. اولاً سعي كرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علميه و مراكز دانشگاهي آن روز آشنا كند اين به عنوان اوّلين اصل و اقدام آن حضرت بود. اگر وجود مباركش رئيس مذهب بود اين ايده را پياده كرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علميه و دانشگاه در طائف ندادند در جاي ديگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهاي تنهايي, يك نفر, دو نفر همين كار حوزه و دانشگاه را كرد،  چهار هزار شاگرد تربيت كرد، اصول اربعمائه را تدوين كرد كه اين كتب اربعه ما خوشه و شاخه‌اي از آن اصول اربعمائه وجود مبارك امام صادق است كه ده‌ها حُكم فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي را به شاگردانش آموخت .

ايشان در ادامه بيان داشتند: اصل دوم اينكه آدم بالأخره چه چيزي بفهمد؟ خب حالا ما حوزه علميه و دانشگاه درست كرديم چه چيزي درس بخوانيم؟ درس بخوانيم كه روي ميز بنشينيم و مشكل جامعه حل نشود يا درس بخوانيم كه مشكل جامعه حل بشود؟! درسي بخوانيم كه خروجي‌اش صنعت و كشاورزي و دامداري و اشتغال و توليد باشد، و گرنه درسي بخوانيم كه روي ميز بنشينيم همان است كه به ما گفتند «أعوذ بك من علم لا ينفع». اين دعاهايي كه مي‌گويند در قنوت نماز, در تعقيبات نماز بخوانيد يعني چه, يعني خدايا آن علمي كه مشكل جامعه را حل نكند، آن علم يك آفتي است ،ما از آن علم به تو پناه مي‌بريم حالا وجود مبارك امام صادق اگر توفيقي برايش پيدا نشد كه حوزه علميه وسيعي, دانشگاه وسيعي, مدرسه وسيعي بسازد، اما علومي كه بايد بخوانند و عالم بشوند را مشخص كرد.

معظم له اذعان داشتند: اصل سوم اینکه امام صادق كه رئيس مذهب ماست چه كار كرد؟ فرمود اگر اين دانشگاهي كه من مي‌گويم داشتيد اگر اين حوزه‌هاي علميه كه من مي‌گويم داشتيد خروجي‌اش اينها هستند كه من مي‌گويم. خروجي حوزه‌ها بايد مرداني باشند راه‌شناس, راه‌بين, راه‌رو كه در هر محلّي كه مي‌رود مثل اينكه نور دارد حركت مي‌كند، آن عالمي كه ديدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه عالم نيست دانشگاهي هم بشرح ايضاً.

كعبه خانه عتق و آزادي است / دين مادامي زنده است كه كعبه از اسارت آزاد بشود

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سخنانشان به تبیین جایگاه اصلی کعبه و نقش آن در زندگی مسلمانان اشاره کرده و اظهار داشتند: اگر ما بخواهيم يك كشوري داشته باشيم اسلامي بالأخره يك جايي يك محوري يك پناهگاه اصلي بايد داشته باشيم كه همه به آن سمت گرايش داشته باشيم، همه او را نگاه كنيم و آن‌ كعبه است. فرمود تنها جايي كه مي‌تواند مجمع همه مسلمان‌هاي عالم باشد كعبه است. مادامي كه كعبه از اسارت آل سعود در نيايد دين, قيام ندارد، دين مادامي قائم است كه كعبه قائم باشد.

ایشان ادامه دادند: اگر مسلمانيم, تمام زندگي ما در ارتباط تنگاتنگ با كعبه است ،نماز پنج‌گانه ما به طرف كعبه است، تمام نشست و برخاست رو به کعبه است, اين كعبه اصلاً با او داريم نفس مي‌كشيم، كلّ كارهاي كشور به كعبه وابسته، فرمود اين كعبه را بايد حفظ كنيد چرا؟ براي اينكه كعبه درس آزادگي مي‌دهد اينكه بارها گفته شد آل سعود هيچ سِمتي نسبت به كعبه ندارد براي همين است.

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: اينكه قرآن فرمود كعبه, بيت آزاد است چون درس آزادگي مي‌دهد، احدي در اول پيدايش زمين تا الآن مالك اين سرزمين نبوده است؛ در ايران يك سلسله ميراث فرهنگي است به نام تخت جمشيد که اين را مردم ايران زمين ساختند و حقی دارند, در مصر يك سلسله اموري است به عنوان اهرام مصر اين ميراث فرهنگي خود آن مردم است كه آنها ساختند, در چين ديوار چين است آنها ساختند, اما حرمين را, كعبه را چه كسي ساخت؟ كعبه را خليل حق ساخت, ذبيح حق كعبه را ساخت، اينها ساختند آنجا اصلاً نه آب داشت نه آبادي, آنجا منطقه سردسير نيست الآن چهار هزار سال اين چشمه دارد مي‌جوشد، اين زير پاي اسماعيل جوشيد، ديگر آنجا كه جاي بارندگي و برف نبود، يك چشمه‌اي كه چهار هزار سال است دارد مي‌جوشد احدي حق ندارد در آنجا دخالت كند، در قرآن فرمود اين خانه آزاد است هيچ كسي يك ذرّه‌اي حق ندارد بعدها اجداد همين آل‌سعود اين كعبه را بتكده كردند، همين اجداد آل‌سعود اينجا را وثن و صنم بار كردند فرمود اگر درس آزادگي مي‌خواهيد, درس آزادي از جهلِ علمي و جهالت عملي مي‌خواهيد بايد با كعبه رابطه داشته باشيد اين خانه, خانه عِتق است، خانه آزادي است.

معظم له ادامه دادند: امروز حج در اسارت آل‌سعود است، كعبه در اسارت آل‌سعود است، حرمين در اسارت آل‌سعود است، آنها حقّي ندارند، هيچ حقّي ندارند، وجود مبارك امام صادق فرمود دين مادامي زنده است كه كعبه از اسارت آزاد بشود؛ آل سعود هيچ حق ندارند نمي‌توانند بگويند در سرزمين ماست شما مهاجريد, شما نساختيد، کعبه را وجود مبارك ابراهيم خليل ساخت, ذبيحش ساخت، تك تك اين سنگ‌ها, ملات‌ها, با اين جمله قرآني اين دو پيغمبر ساخته شد ﴿ربنا تقبّل منّا﴾ ذكر زير لبشان در حال ساختن این آیه قرآنی بود، هر سنگي كه مي‌آوردند, هر ملاتي كه روي سنگ مي‌كشيدند، خانه خدا ساخته شد اين خانه آزاد است. فرمود ما مادامي كه با كعبه در ارتباطيم, بيگانه با كعبه رابطه‌اي ندارد و حقّ دخالت ندارد، مادامي كه كعبه روي كار است و زنده است دين زنده است.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات