23 11 2019 421295 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

امام کسی است که خطر را قبل از دیگر مردم می بیند و به مردم هشدار می دهد/ لزوم اشراف ائمه جمعه نسبت به مسائل سیاسی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از ائمه جمعه استان قم با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از ائمه جمعه استان قم با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: در اینکه خداوند دینش را حفظ می کند شکی نیست، خداوند قطعاً و یقیناً خون های پاک شهدا را حرمت می نهد و حافظ دینش خواهد بود، اما ما از او می خواهیم این توفیق را به ما بدهد که دین به دست ما حفظ شود، لذا در دعاهای ماه مبارک رمضان می خوانیم «واجعلنی ممّن تنتصر به لدینک ولا تستبدل بی غیری»؛ آن توفیق را به ما بده که دینت به دست ما حفظ شود!

ایشان ادامه دادند: برای حفظ دین باید بدانیم که دشمن، اول، حساس ترین نقاط را هدف قرار می دهد، در نتیجه بر همه ما لازم است که «قرآن» و «عترت» را بیش از هر چیز دیگر محافظت کنیم.

معظم له ابراز داشتند: در یکی از جنگ‌ها هنگامی که حضرت امیر علیه السلام پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در شام باشد؛«ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَي الْقَوْمِ»، امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! اینکه می بینیم به محض وقوع کوچکترین حادثه در کشور، رئیس جمهور آمریکا موضع می گیرد نشان می دهد امروز اتاق فکر دشمن، استکبار و صهیونیسم است.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به مهمترین ویژگی های ائمه جمعه اشاره کردند و بیان داشتند: ائمه جمعه به مفهوم دقیق کلمه باید «امام» باشند؛ امام کسی است که خطر را قبل از دیگر مردم می بیند و به مردم در خصوص آن هشدار می دهد، اینکه اتفاقی بیفتد و بعد مردم را به صبر دعوت کنید، کار امام جمعه نیست! امام جمعه باید مثل هواشناسی که طوفان را پیش بینی می کند خطراتِ پیشِ روی جامعه را پیش بینی کند و نسبت به آنها مردم را آگاه کند و این مهم، اشراف ائمه جمعه به مسائل سیاسی را می طلبد از این رو امامت جمعه یک کار سیاسی است و با امامت نماز جماعت عادی فرق دارد.

ایشان ادامه دادند: اساساً خاصیت امام این است که جلوتر از قوم حرکت کند و خطرات و فتنه‌های دینی و اجتماعی را بشناسد و نسبت به آنها مردم را هوشیار کند، لذا جایگاه امامت جمعه مقام بسیار حساس و پر خطری است که باید ضمن سیاسی بودن از آفات سیاست در امان بماند، در این مسیر هیچ پناهی جز خدا نیست و باید به او پناه برد!

معظم له با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام اذعان داشتند: حضرت امیر علیه السلام می فرماید اگر به طرف دنیا بروید مثل این است که به بیماری آبروبری مبتلا شده اید؛ برخی بیماری ها آبروبر نیستند اما بیماری وبا بیماری آبروبری است، حضرت می فرماید دنیاطلبی تا آبروی شما را نریزد شما را رها نمی کند، این سفارش رسمی حضرت است که به سوی دنیا نروید؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّنْيَا حُطَامٌ مُوبِي»، از سوی دیگر فرمودند از خدا بخواهید «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»؛ خدایا به من آن توفیق را بده که خوبان کشور به من اقتدا کنند! پس هم خطرات را به ما گفته اند و هم راه نجات و هدف را برای ما تبیین فرموده اند و قطعا راه برای رسیدن به آن اهداف وجود دارد وگرنه از ما نمی خواستند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات