27 10 2019 421553 بطاقة تعريف:
image
به مناسبت سالروز شهادت امام رضا علیه السلام؛

امام رضا؛ عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) / معنای پر افتخار لقب «رضا»!

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت آخر ماه صفر و سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی درخصوص عظمت مقام علمی حضرت رضا علیه السلام را از نظر می گذرانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت آخر ماه صفر و سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی درخصوص عظمت مقام علمی حضرت رضا علیه السلام را از نظر می گذرانیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی بیان داشتند: وجود مبارك امام رضا علیه السلام به عنوان عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) معروف شده است. سخنی از رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده كه همان سخن در نهج‌البلاغه نیز از امیرالمومنین(علیه السلام) به زبانی دیگر بیان شده است و آن این است كه «لایقاس بهم احد»؛ یعنی هیچ كسی را نمی‌توان با اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) مقایسه كرد. این «احد» اختصاصی به انسانها ندارد، فرشته‌ها را هم در برمی‌گیرد؛ یعنی نه تنها در جوامع بشری هیچ كس را نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید بلکه هیچ فرشته‌‌‌ای را هم نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید برای اینكه اهل بیت خلیفة الله‌اند و انسان كاملند و خلیفة الله و انسان كامل معلم ملائكه است و هیچ شاگردی را هم با معلم نمی‌شود سنجید و چون هیچ كسی را نمی‌شود با اهل بیت عصمت و طهارت سنجید لذا اگر در بین ایشان وجود مبارك امام رضا(علیه السلام) به عنوان عالم اهل بیت ملقب شده است یعنی علوم اهل بیت به وسیله این حضرت ظهور می‌كند و منتشر می‌شود.

معظم‌له خاطرنشان کرند: وجود مبارك امام هشتم(ع) كه به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به این معناست كه هر انسانی در هر شرایطی بخواهد به چیزی راضی بشود به وساطت فیض رضاست، هیچ كس كسی را راضی نمی‌كند مگر به افاضه رضوی هیچ كس از كسی راضی نمی‌شود مگر به افاضه رضوی، ذات اقدس الهی اگر بخواهد بر اساس «رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» فیض رضوان را بهره كسی كند به وساطت رضاست، این القاب از اسمای خاص الهی است، اینها خلیفة الله‌اند و خلیفه الهی در ماسوای الهی كار الهی را به مظهریت الهی انجام می‌دهد، لذا هیچ كس در هیچ مقطعی از هیچ چیزی یا از هیچ كسی خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والای رضوی.

ایشان ائمه(ع) را مظاهر علم برشمردند و تصریح داشتند: وقتی که وجود مبارک امام در هر منطقه‌ای حضور پیدا کند، آنجا می‌شود حوزه علمی؛ وقتی اینها در مدینه بودند این‌چنین بود، در کوفه بودند این‌چنین بود. وقتی وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) وارد ایران و خراسان شد، خراسان شده حوزه علمیه؛ چقدر علما و دانشوران و اندیشوران و اندیشورزان آمدند در محضر آن حضرت استفاده کردند. قسمت مهمّ تلاش علمی امام رضا(سلام الله علیه) که در بخش پایانی کتاب نورانی توحید مرحوم صدوق بیان شده، اثبات این اصل است که در معرفت‌شناسی، عقل پشتوانه و پشتیبان حس است وعلوم تجربی «إلا و لابد» باید به علوم تجریدی تکیه کنند.

معظم له با اشاره به آثار و برکات معنوی و علمی حضور امام هشتم(ع) در ایران اذعان داشتند: ورود معارف به ایران و بخش وسیعی از دنیای اسلام، به بركت امام رضا(سلام الله علیه) است و با آمدن ایشان به ایران نه تنها در حوزه‌های ایران بلکه در جهان اسلام تحول فكری پدید آمد.

آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام بیان داشتند: حضرت به همه شیعیان سفارش کرد که شما شیعیان ما هستید، از هم فاصله نگیرید، با یکدیگر اختلاف نداشته باشید، امت از امام، امام از امت، مسئولین از یکدیگر، مردم از یکدیگر، فرمود هیچ وقت یکدیگر فاصله نگیرید. گاهی آن بیان نورانی رسول خداست که فرمود اگر کسی از جامعه فاصله بگیرد گرگ او را می‌دَرد؛ گاهی همان بیان نورانی رسول گرامی در نهج البلاغهعلی(صلوات الله علیهما) آمده است که «الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب‏»؛ فرمود کسی که به فکر دیگری نیست و تنها برای خودش فکر می‌کند، او مثل آن گوسفند تک‌چَری است که به طمع یک علف سبز، خود را به دهان گرگ می‌سپارد؛ «الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب‏». وجود مبارک امام هشتم نیز فرمود: «تَزَاوَرُوا»؛ به زیارت یکدیگر بروید، «فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛ شما شیعیان ما هستید، وقتی دور هم جمع شدید حرف ما را می‌زنید؛ «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض».

ایشان بیان داشتند: همه ما شنیدیم و می‌گوییم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و درست است این یک مَلات نرمی می‌خواهد، فرمود فرمایشات ائمه(ع) آن ملات نرم است که ساختمان درست می‌کند. «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه، گذشت، اخلاق و ادب، آن ملات نرمی است که اعضای یک جامعه را مانند سنگهای یک ساختمان در کنار هم نگه می دارد و سخنان ائمه سراسر اینچنین است.

منبع: آرشیو سخنرانی معظم له


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات