1 ـ قصد ترك محرّمات
قصد ترك محرّمات در حال محرم شدن
لازم نيست، ولي با قصد انجام محرّماتي كه عمره يا حج را باطل ميكند، احرام باطل بلكه غير ممكن است.
2 ـ مكان احرام
محل احرام حج
محل احرام حج تمتّع شهر مکه است و در قسمت هاي جديد شهر مکه جايز است، ولي بيرون از حرم خالي از اشكال نيست.
احرام در مسجد شجره
احرام در منطقه ذوالحليفه جايز است.
3 ـ نذر احرام
احرام با نذر
اگر نذر كند از محلي كه پيش از ميقات است احرام ببندد، جايز است و بايد از همان جا محرم شود.
اذن شوهر در نذر احرام بانوان
1 ـ اگر نذر زن، مزاحم حق شوهر نباشد، اجازه لازم نيست.
4 ـ تلبيه
اكتفا به «لَبَّيْكَ، اللّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لا شَرِيكَ
لَكَ لَبَّيْكَ» در تحقق احرام
اكتفا به ذكر مذكور، جايز است.
قطع تلبيه در عمره مفرده
1 ـ كسي كه ابتدائاً از خارج مكه و حرم محرم شده، هنگام ورود به حرم، تلبيه را قطع مينمايد؛
2 ـ كسي كه از مكه خارج و در ادني الحلّ محرم و به مكه باز ميگردد، هنگام مشاهده كعبه تلبيه را قطع مينمايد.
قطع تلبيه در عمره تمتع
كسي كه براي عمره تمتع محرم شده، بايد هنگام مشاهده خانههاي مكه بنابر احتياط واجب؛ تلبيه را قطع نمايد.
مراد از خانههاي مكه
تمام مكه است.
قطع تلبيه در حج تمتّع
بنابر احتياط واجب بايد تا ظهر عرفه بيشتر نگويد؛
كسي كه لكنت زبان دارد، اگر نميتواند تلبيه را صحيح بگويد
اکتفا نمودن به مقدار توان جايز است هر چند اَولي اضافه نمودن ترجمه در صورت قدرت بر اداي درست آن ميباشد.
5 ـ برخي از محرمات احرام
گذاردن سنگ و مانند آن در ردا و وصل كردن آن با سنجاق و سوزن
جايز است.
گره زدن لباس احرام به غير گردن
جايز است.
استفاده از كمربند دوخته براي مردان
جايز است.
استفاده از ماسك براي بانوان در حال احرام
در صورت ضرورت اشكال ندارد و كفاره هم ندارد.
استفاده از ماسك براي مردان در حال احرام
جايز است.
پوشيدن دمپايي دوخته براي مردان
اشكال ندارد.
نگاه در آينه
بدون قصد زينت جايز است.
استظلال در شب
احتياط، ترك تظليل در شبهاي باراني و سرد است، اگر براي فرار از باران و سرما باشد مگر اينكه موجب حرج باشد.
تذکر: اضطرار غير از حرج است و معيار حرج است نه ضرورت.
استظلال در مكه، بعد از منزل نمودن
جايز است.
استظلال از مسجد تنعيم
جايز است.
خوردن و بوييدن ميوههاي خوش بو
خوردن جايز است و بوييدن هم جايز است؛ ولي احوط ترك بوئيدن است.
چرب كردن با روغني كه بوي خوش ندارد
جايز است و كفاره ندارد.
پوشيدن دستكش براي بانوان
پوشيدن هر نوع دستكش براي بانوان جايز نيست؛