اجازه مصرف خمس

03 01 2022 371827 شناسه:

اينجانب پس از رحلت جانگداز رهبر كبير انقلاب اسلامي امام خميني(رحمه الله) در مسئله تقليد به آيت‌الله اراكي و پس از رحلت اين مرجع بزرگ به شما رجوع كردم و مي‌خواستم بدانم كه بنده اجازه دارم خمس خود را به كساني كه قبلاً مي‌پرداختم (كساني كه از جانب امام خميني(رحمه الله) و آيت‌الله اراكي اجازه داشتند) بدهم يا نه؟

1. دربارهٴ وجوه، مأذونيد به آقايان محترمي بپردازيد كه در حوزه‌هاي علميه مصرف مي‌كنند. 17/2/75

 

آيا به مؤدّي‌ براي‌ صرف سهم سادات، اجازه كلّي‌ مي‌‌دهيد يا در هر موردي‌، مصرف آن به اجازه حضرتعالي‌ منوط است؟

 احتياج به اجازه موردي‌ دارد.  ٣١/١/٧٤

 

آيا اجازات كتبي‌ از حضرت امام (رحمه الله) را تفويض مي‌فرماييد؟

 اجازه‌هاي‌ كتبي‌ امام راحل(رحمه الله) تنفيذ مي‌شود. ٣١/١/١٣٧٤

 

يک قطعه چک بانک ملي به مبلغ ... تقديم شده است. مبلغ مذکور بابت خمس آل رسول بوده که نصف آن سهم سادات است. آيا اجازه مي‌فرماييد که مبلغ... ديگر را خودم به سادات مؤمن محل و اشخاص مستحق در روستاي اطراف، تقديم نمايم؟

صَرف ثلث؛ يعني يک سوم جهت سادات "اعزّهم الله تعالي" مانعي ندارد. بقيه بايد صَرف حوزهٴ علميه شود. 10/12/1391

 

مسجد... به علت فرسودگي و خطر ريزش، نياز مبرم به تخريب و نوسازي داشت که با استيذان از مراجع معظم و مشورت و تأييد امور مساجد، مقدمات نوسازي و اجراي فونداسيون آن انجام شد. اکنون با توجه به هزينه­هاي ساخت و ساز و عدم توانايي اهالي منطقه در تأمين بودجه لازم جهت اجراي اسکلت و تکميل آن، نياز مبرم به اجازه صرف بخشي از سهم مبارک امام با نظر حضرتعالي را داريم.

صَرف ثُلث سهم مبارک امام (عليه السلام) جهت احداث يا تعمير ضروري و لازم مسجد مانعي ندارد. 27/9/1392

 

هيئت رزمندگان... پس از سالها تلاش، موفق شدند زميني را جهت احداث مسجد و مجتمع عام المنفعه ديني و فرهنگي تهيه کند. اکنون براي ساختن آن، به بودجهٴ لازم نيازمنديم؛ از اين­رو از آن مرجع عاليقدر استدعا دارد؛ چنانچه مصلحت بدانند اجازه فرمايند تا مردم مؤمن و خداجوي، بخشي از وجوهات خود را به اين امر اختصاص دهند.

صَرف ثُلث سهم مبارک امام(عليه السلام) جهت احداث مسجد مرقوم مانعي ندارد. 10/9/1392

 

انجمن داوطلبان خدمات اجتماعي مؤسسه­اي است که با اخذ مجوز قانوني به منظور ارائه خدمات مورد نياز به نيازمندانِ آزاد شدهٴ از زندان، به­ويژه زنان و کودکان تأسيس شده است و داوطلبانه به صورت رايگان به آنان خدمت مي­کنند. از آنجا که بخش قابل توجهي از نيازمندانِ مورد هدف اين انجمن، مورد پذيرش جامعه قرار نگرفته و بعضاً از سوي خانواده­ها نيز طرد مي­شوند، بيم آن مي‌رود که اين امر از يک­سو موجب تکرار جرم و از سوي ديگر باعث بروز ناامني هر چه بيشتر جامعه گردد. از اين­رو مي‌طلبد تا با جلب حمايت­هاي آحاد مختلف اجتماع نسبت به اين مهم و همچنين ارتقاي سطح فرهنگ و اعتقادات مذهبي اينان از طريق فعاليت­هاي مددکاران، روانشناسان و کارشناسان امور اجتماعي، همتي مضاعف داشت. بنابراين برخي از افراد خير مسلمان تمايل دارند بخشي از وجوهات شرعي و صدقات خود را به اين امر اختصاص دهند. آيا به نظر حضرتعالي اين امر جايز است؟

صرف صدقه، زکات، کفاره و يک پنجم سهم مبارک امام براي مصرف مرقوم مانعي ندارد. 23/11/1391

 

سرطان پستان، شايع­ترين سرطان زنان است که  32 درصد از کل سرطان‌هاي زنان و 19 درصد از مرگ و مير زنانِ مبتلا به سرطان را شامل مي­شود. با توجه به اهميت پيش­گيري و تشخيص زودرس اين بيماري، مرکز بيماري­هاي پستان، در سال 1375 در جهاد دانشگاهي تأسيس شده و هم اکنون به نام مرکز تحقيقات سرطان پستان در کشور، خدمات درماني جامع؛ در قالب يک کلينيک مشترک بيماري­هاي پستان، به بيش از هشتاد هزار نفر مراجعه کننده خدمات درماني ارائه داده است. همچنين با انجام ده­ها طرح پژوهشي، زواياي مختلف کلينيکي، سلولي و مولکولي و کيفيت زندگي بيماران مبتلا به سرطان، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است.

 از آنجايي که زنان به عنوان همسر و مادر، رکن اساسي هر خانواده هستند و ابتلاي به سرطان پستان، تحقيقاً هر خانواده‌اي را به صورت جدي تحت تأثير قرار مي­دهد، در کنار فعاليت‌هاي پژوهشي و خدمات درماني اين مجموعه، "مجمع ياوران و حاميان بيماران سرطان پستان" با هدف کمک به انجام تحقيقات علمي در اين حوزه و تجهيز مرکز درماني به دستگاه­ها و تجهيزات مورد نياز و تسکين آلام زنان مبتلا به اين سرطان و خانواده‌هاي آنان، با کمک به بيماران بي‌بضاعت تشکيل شده است. آيا پرداختن ثلث سهم مبارک امام(عليه السلام) جهت استفاده در موارد مذکور، جايز است؟

با رعايت اولويت افراد باايمان[در درمان]، جائز است. 15/6/1391


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات