31 01 2019 423710 بطاقة تعريف:
image
پرسمان؛

آیا هر کسی که به زیارت سیدالشهداء برود گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده میشود؟

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به آیات ابتدایی سوره مبارکه نوح اختصاص داشت، اظهار داشتند: می فرماید ﴿یغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّی﴾، این ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾، گرچه فعل، فعل مضارع است؛ اما ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾؛...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به آیات ابتدایی سوره مبارکه نوح اختصاص داشت، اظهار داشتند: می فرماید ﴿یغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّی﴾، این ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾، گرچه فعل، فعل مضارع است؛ اما ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾؛ یعنی خداوند گناهان «ما سلف» را می‌بخشد نه گناهان آینده را، درباره آینده که نمی‌شود گفت خدا گناهان آینده شما را می‌بخشد. اگر گناهان آینده را ببخشد؛ یعنی شما مکلّف نیستید! درباره گناهان آینده که نمی‌شود گفت: «یغفر». بلکه «یغفر» در خصوص گناهان گذشته است، با چه چیزی «یغفر»؟ به وسیله توبه.

ایشان در پاسخ به پرسشی در خصوص روایاتی که می فرماید «هر کسی که به زیارت سیدالشهداء برود گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده میشود» بیان داشتند: در اینجا، «آینده» یعنی توفیق پیدا کند که در آینده گناه نکند، وگرنه هیچ ممکن نیست گناه آینده بخشیده شود؛ این اصلاً این معقول نیست. اگر بگویند که گناهانی که بعد می‌کنی، خدا بخشید؛ یعنی مکلّف نیستی! می‌خواهی نامحرم را نگاه بکنی، بکن! اینکه معقول نیست. اینکه فرمود خداوند گناهان آینده را می‌بخشد؛ یعنی توفیق می‌دهد آدم گناه نکند. نه اینکه ـ معاذالله ـ اگر کسی رفته زیارت بعد تکلیف از او «رُفع القلم» بشود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات