18 09 2024 4715944 شناسه:
image

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل برگزار گردید

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه در مدرسه علمیه حجتیه و با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید.   آیت الله العظمی جوادی آملی:   ​​​​​​​

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه در مدرسه علمیه حجتیه و با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید.  

حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری / عالِم کسی است که اهل وفاق، اهل توسعه، اهل هم آوایی و اهل هماهنگی است/ هیچ عالِمی جا را برای دیگری تنگ نمی کند ​​​​​​​

​​​​​​​
​​آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام تصویری، بیان داشتند: علم یک سلسله تعریفات اساسی و مقومات دارد که از این مقومات و نکات اساسی علم معنای عالم و سلسله علما از یک سو، مهد علم در حوزه و دانشگاه از سوی دیگر، آداب متعلمان از سوی سوم و بهره وران جنبی حوزه و دانشگاه از جهت چهارم و مانند آن روشن خواهد شد.

معظم له با بیان اینکه حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری، اظهار داشتند: همانطور که این معنا در حقیقت علم اخذ شده که علم یک نوری و مظروفی است که شرح صدر را به همراه دارد و نه تنها جا را تنگ نمی کند بلکه به دیگران هم جا می دهد و صحنه دل را بازتر می کند؛ وقتی کسی عالم به معنای حقیقی شد، عالم نیز هرگز جا را برای دیگران تنگ نمی کند، بلکه عالم در هر شهر و دیاری که باشد، آن فضا و مکان را، آن زمان و زمین را آن تاریخ و جغرافیا را توسعه می دهد. حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری. عالم چون از یک نوری برخوردار شد که خصیصه آن نور، وسعت نگری است بلندنظری است و جادادن به دیگران است خودش هم تنگ نظر نخواهد شد با دیگران می سازد و دیگران را می پذیرد. این خصیصه علم است.
برای مشاهده اصل خبر اینجا را کلیک نمایید.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی رییس موسسه آموزش عالی اسراء و آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین و استاد سطوح عالی حوزه های علمیه قم سخنرانی نمودند.

 

بايد جهانی فکر بکنيم و فکر جهانی اقتضای اين را دارد که بتوانيم وسيعتر و گستردهتر فکر کنيم ​​​​​​​

 


استاد مرتضی جوادی آملی در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به حضار، مردم و اصناف، مسئولین شهری و استانی، اساتید و طلاب، به تاریخچه ای از مدرسه در حال ساخت اشاره کرد و بیان داشت: اصرار بر اين بود که اين مراسم را در همين مدرسه آغاز کنيم به رغم همه شرايطي که مستحضر هستيد، حضرت استاد کارشان مسائل علمي و تحقيق و تدوين و تصنيف آثار است که الحمدلله مشاهده ميفرماييد اما همواره تشويق ميکردند تا مراکز علمي شکل بگيرد و اين رسالت علما بوده است.

ایشان سپس به گزارشی از مدرسه در حال ساخت اشاره کرده و بیان داشت: اين مدرسه از حدود 2500 متر زمين تا حدود هفت هزار متر بناء شکل يافته است. ايجاد چنين مجموعهاي که در شرايط فعلي بتواند نيازهاي علمي اين شهر را ديني و معنوي اين شهر را تأمين بکند کار آساني نيست. در اقليم عظيم اسلامي از قاهره مصر گرفته تا مناطق شرق اوسط و خاورميانه تمام اين مناطق به ايران ما کلاً نُه تا نظاميه داشتيم. نظاميه يعني همان مدارس علمي که خواجه نظام الملک تأسيس کرده بود. قاهره مصر بود، موصل عراق بود، بغداد بود، مرو بود، نيشابور بود و از جمله آمل. آمل در هزار سال قبل نظاميه داشت. دانشگاه علمي داشت که اين نظاميه کمکم توانست در همه مناطق شمال کشور با محوريت آمل شکل پيدا بکند.

ایشان ادامه داد: يکي از مقاطع شکوفاي تاريخ ايران در سدههاي ميانه اسلام نهضت مدرسهسازي در دوران حکومت سلجوقي است. از جمله اين مدارس مدرسه نظاميهاي است که در آمل بدست مؤسس نظاميهها يعني خواجه نظام الملک طوسي يکي از وزراي شهير تاريخ ايران بنا شده است. نظاميهها از شاخصترين نهادهاي آموزشي در تاريخ ايران و اسلام شمرده ميشوند. تأسيس اين مدارس بالأخص مدرسه نظاميه آمل با برخي ويژگيهاي انحصاري در آن دوران به دنبال بازخوردهاي مثبت و منفي بود که از حوادث حساس پرالتهاب آن روزگار در جغرافياي طبرستان به طور اعم و شهر پرماجراي آمل به طور أخص برآمده بود.

استاد مرتضی جوادی آملی گفت:  آمل با چنين يپشينيهاي با چنين سابقه و فرهنگ و تمدني بايد امروز بدرخشد به جهت داشتن شخصيتهاي ممتازي همانند حضرت آيت الله حسنزاده آملي(رضوان الله تعالي عليه) و حضرت آقا آیت الله جوادی آملی!

ایشان بیان داشت: ساخت این مدارس خیلی مهم است و البته مردم آمل انتظار دارند همانطوري که چنين مدارسي با اين عظمت دارد شکل ميگيرد. مسائل درماني بهداشتي خدماتي هم شکل بگيرد که در این زمینه نیز صحبت کردیم که هر چه زودتر درمانگاه حکیمیه نیز به همت به همت مردم آمل افتتاح شود.

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت:  نکته پاياني اين است که ما در دوران جديدي از معرفت اسلامي قرار داريم، من اين بشارت را خدمت جامعه علميمان حوزويمان و اساتيد ميدهم که ما ديگه در سنت حوزوي يک رشد فوق العادهاي را براساس مباني و ارزشهايي که حضرت استاد آقاي جوادي براي حوزهها آوردند، داریم يعني ما از اسلامي سخن ميگوييم که با خوانش و قرائت حضرت استاد آقاي جوادي است. آثار تفسيري ايشان يکي از بزرگترين ويژگيهاي استاد اين است که نه تنها مفسرند و حدود صد جلد بالفعل اثر تفسيري دارند قرآن را در تمام علوم راه دادند. اين خيلي مهم است. و اين هنگامهاي و حماسهاي است در فضاي علمي و ما در اين مکتب إنشاءالله آينده اين مدرسه و مدارسي که با نظام فکري حضرت استاد مشغول هستند إنشاءالله زندگي خواهيم کرد.

ایشان بیان داشت: بايد جهانی فکر بکنيم و فکر جهاني اقتضاي اين را دارد که بتوانيم وسيعتر و گستردهتر فکر کنيم.

 

پیامبران و شهداء بر مبلغان دین که خدا را به مردم معرفی می کنند، غبطه می خورند

 

​​​​​​​آیت الله علیدوست نیز در سخنانی اظهار داشت: هر چند آیت الله العظمی جوادی آملی از آمل هست، اما برای آمل نیست، بلکه برای ایران تنها هم نیست، برای جامعه مسلمان تنها نیز نیست، بلکه برای جهان بشریت و انسانیت هستند، همانطور که ائمه اطهار علیهم السلام نیز برای مسلمانان تنها نیستند، همچنانکه کتاب شریف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز از اسلام هستند ولی برای انسان است، و ما خوشحال هستیم که در دوره ای زندگی می کنیم که کشورمان ایران، درخشنده ترین عالمان طول تاریخ تشیع را در خودش دارد.

ایشان سپس به حدیثی از رسول گرامی اسلام اشاره کردند بیان داشت: أَ لاَ أُحَدِّثُكُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لاَ شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اَللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ قِيلَ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ هُمُ اَلَّذِينَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ - وَ يُحَبِّبُونَ اَللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ قُلْنَا هَذَا حَبَّبُوا اَللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ فَكَيْفَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ قَالَ يَأْمُرُونَهُمْ بِمَا يُحِبُّ اَللَّهُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُ اَللَّهُ - فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اَللَّهُ . این روایت روایت عجیبی است، اینکه می فرماید ما جمعیتی را در قیامت داریم که بر منبر نور نشسته اند، که نه پیامبر هستند و نه شهید، اما هم انبیاء و هم شهداء، غبطه آنها را می خورند، اینها کسانی هستند که مبلغ دین کامل هستند و خدا را به مردم معرفی می کنند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، پیامبر می فرماید که انبیاء و شهداء، غبطه چنین افرادی را می خورند و این مطلب خیلی عجیب است!

ایشان بیان داشت: این غبطه شاید از این جهت باشد که برای برخی از رسولان زمینه ای برای تبلیغ جهانی نبوده و همچنین اینکه آنها زمینه تبلیغ دین خاتم الانبیاء را که کامل ترین دین بوده را نداشته اند، لذا می تواند عالم و یک بزرگ در اثر تبلیغ دین خاتم الانبیاء به جایی برسد که رسولان به حال آنها غبطه بخورند، لذا باید توجه داشت که منزلت عالم، منزلت بزرگی است، وقتی عالمی راه می رود، فرشتگان بال خود را زیر پای آنها پهن می کنند و می گویند پا روی بال ما بگذار و راه برو!

آیت الله علیدوست سپس بیان داشت: حدیث دیگری از پیامبر گرامی اسلام در مقام طالبان علم آمده که «مَن طَلَبَ بابا مِنَ العِلمِ لِيُحيِيَ بِهِ الإسلامَ كانَ بَينَهُ و بَينَ الأنبياءِ دَرَجَةٌ فِي الجَنَّةِ» هر كس در جستجوى بابى از علم برآيد تا به وسيله آن اسلام را زنده بدارد، در بهشت، ميان او و پيامبران، تنها يك درجه فاصله باشد، اگر طالب علم دغدغه اش زنده کردن اسلام باشد، این درجه به او عنایت می شود، باید توجه داشت به موازات این درجات، مسئولیت عالم هم خیلی مشخص و بالاست. اینکه انسان بتوان ضمن حفظ هنجارهای علمی، بتواند دینی را با نظام و جامعه در یک نظام حلقوی و هرمی معرفی کند، این مهم است که این اولا باید خودش را تقویت کند، طلاب نباید وابسته باشند، هر چند باید دغدغه نظام را داشته باشد ولی این دغدغه باید به خاطر اسلام باشد، چون نظام اسلامی است، چون کشور اسلامی است، او باید آزادی خودش را حفظ کند.

 


اخبار مرتبط:

آیت الله العظمی جوادی آملی: حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل+فیلم و متن

گزارش تصویری آیین مراسم آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات