بسم الله الرحمن الرحيم و إياه نستعين


حمد ازلي خداي تجلّي در كتاب الهي را سزاست. تحيّت ابدي پيامبران به ويژه حضرت ختمي نبوّت را رواست كه وحي پروردگار را معصومانه تلقّي و مصونانه حفظ و امينانه به جامعه بشري ابلاغ فرموده‌اند. درود بيكران اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم‌السلام) مخصوصاً حضرت ختمي امامت(عليه‌السلام) را بجاست كه همتاي قرآن حكيم‌اند. به اين ذوات قدسي تولّي داريم و از معاندان لَدود آنان تبرّي مي‌نمائيم. ضمن تبريك اعياد با جلال شعبان المعظّم و گراميداشت روز پاسدار و جانباز، مقدم حضار محترم، خصوصاً جانبازان، آزادگان، خاندان شهدا، حافظان و قاريان قرآن كريم را ارج نهاده و از سعي بليغ برگزاركنندگان اين همايش وزين تقدير كامل نموده و از انديشوران نامي كه با ايراد مقال يا تدوين مقالت بر غناي همايشي كه عنصر محوري آن را حفظ وحي و صيانت انقلاب اسلامي تشكيل مي‌دهد افزوده‌اند تشكّر مي‌شود. لازم است در اين پيام كوتاه چند نكته به عرض ارباب قلم و اصحاب كتاب برسد.
يكم: هرچه در قلمرو طبيعت قرار دارد آسيب پذير است زيرا حوزة حركت همگاني، صحنة تلاش عمومي و ساحتِ سعيِ نَفَس‌گير دائمي بدون تزاحم و برخورد نخواهد بود. لذا زوال شخصي تحوّل فردي وگاهي جمعي فقط در منطقه موجودهايي است كه مادّي يا متعلّق به آن باشند و چيزي كه منزّه از طبيعت و مبرّاي از تعلّق طبيعي باشد مصون از تزاحم است. نه مزاحم چيزي است و نه چيزي مزاحم آن است. زيرا در آن ديار ملكوتي غير از اصل: ﴿وَمَا مِنَّا إِلاّ لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ﴾1 چيزي حاكم نيست و اگر چيزي از جاي خود خارج نشد با موجود ديگر برخورد ندارد و موجود مجرّد ديگر هم چون ثابت است نه ساكن، و مصون از تغيّر و حركت است با او برخورد نمي‌كند. از اين جهت هر موجود مجرّد و فرد طبيعي طبعاً محفوظ از زوال و مصون از آفت است.
دوّم: قرآن مجيد، حَبلِ متين الهي است كه به نحو تجّلي نه تجافي از نزد پروردگار آويخته شده نه انداخته. بخش عظيم آن كه در حوزة فراطبيعت است مصون از آسيب خواهد بود بخش ديگر آن كه به صورت الفاظ و كلماتِ ملفوظ و مكتوب در آمد و داراي مفاهيم ذهني و حصولي است همانند ساير موجودهاي قلمرو طبيعت و نظير كتابهاي ديگر مي‌تواند گرفتار گزند افزايش، كاهش و دگرگوني‌هاي ديگر گردد. ليكن خداوندِ قادرِ مطلق حفظ آن را از هر جهت تأمين كرد: ﴿ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴾2 ﴿و لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه﴾3
سوم: جامعه بشري همانند آحاد آن، رخدادهاي تلخ و شيرين آن، حكومت‌هاي حق و باطل آن و بالأخره انقلاب‌هاي مردمي و غير مردمي آن همگي در مسير آسيب‌، معبر گزند، معرض آفت و مورد اُفت‌اند زيرا همگي در حوزة طبيعت قرار دارند و قلمرو طبيعي، اقليمي است زحمت ساز و تغيّربار و خداوند صيانت چيزي غير از قرآن مجيد را به عهده نگرفته است. هان اي سپاهيان با صفا، اي جانبازان با وفا، اي آزادگان سرافراز و اي خانواده‌هاي مُعزّز شهدا اگر بخواهيد انقلاب اسلامي ايران از گزند گدار استكبار و صهيونيزم بين‌الملل و از آسيب سيا و موساد و ساير دستگاههاي اطلاعاتي و امنيّتي محفوظ بماند كه البته خواهان آنيد، قرآن مدارانه زندگي نمائيد تا در ساية قرآن محوري دولت و ملت و مملكت محفوظ بماند، زيرا هر موجود آسيب‌پذير بايد به موجود محفوظ الهي مرتبط شود تا سرمايه صيانت خود را از آن دريافت كند. پس فرد يا جامعه‌اي كه درصدد حفظ قرآن و علوم وحياني است، در حقيقت سرگرم رهيابي براي ورود به حصن حصين خداست كه دژبان آن، مصونيتِ مطلقِ اهل حِصن خود را تضمين فرموده است. هر اندازه از قلعة اَمنِ الهي خارج شويم به همان نسبت از حراست خدا محروم و در معرض آسيب قرار مي‌گيريم.
چهارم: اعتصام به حبل متين الهي مظاهر متعددي دارد. حفظ الفاظ قرآن، ادراك مفاهيم و نيز فهم علوم قرآني، كتابت و نشر مكتوبات آن از يك سو عمل به رهنمودهاي فكري و عملي آن در بخش عقائد، اخلاق، سياست، اقتصاد، عمران و مديريت از سوي ديگر حفظ قرآن حكيم خواهد بود. تعامل متقابل حفظ امّت اسلامي نسبت به قرآن و حفظ قرآن نسبت به آن ايجاب مي‌نمايد كه مسئولان اين همايش وزين و ديگر گردهمايي‌هاي مشابه آن عمل فردي و جمعي را با ترازوي حق مدار و عدل محور اين آخرين كتاب آسماني بسنجيم و غَثُّّ و سمين هر برنامه‌اي را بدون توجه به خواسته‌هاي برخاسته از اغراض جزئي و غرايز فردي باره آورد وَحياني آن ارزيابي نمائيم. خداوند مسئوليت چنين حفظ را به جامعه اسلامي سپرده است. اميرمؤمنان حضرت علي‌بن ابي‌طالب (عليه‌السلام) فرمود: «... فالله اللهَ ايّها الناس فيما استحفظكم من كتابة و استودعكم من حقوقه» 4 ، « و استتمّوا نعمة الله عليكم بالصبر علي طاعة الله و المحافظة علي ما استحفظكم من كتابه»5.
در پايان چون اين همايش وزين در جوار حرم ملكوتي حضرت عبدالعظيم حسني(عليه‌السلام) تشكيل شده است اميد به عنايت آن حضرت (عليه‌السلام) را به نوآوري بيشتر و شكوفايي بهتر خواهد بود.



غفرالله لنا و لكم
جوادي‌آملي

شعبان المعظم 1429ـ مرداد 1387




1 - سوره الصّافات، آيه 164.
2 - سوره حجر، آيه 9.
3 - سوره فصلت، آيه 42.
4 - نهج البلاغه، خطبه 86.
5 - نهج‌البلاغه، خطبه 173.

16/05/87


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments