23 08 2016 430272 شناسه:

بسم الله الرّحمن الرّحيم و إيّاه نستعين

حضور مهمانان گرانقدر، به ويژه فرهيختگان پزشكي را در اين گردهمايي ارج مي‏نهيم، و از نامگذاري روز خاص به «روز پزشك» و بزرگداشت «ابوعلي سينا» تقدير مي‏كنيم؛ اميد است همگان از توفيق ارائه خدمات بهداشت و درمان برخوردار باشيد.

آنچه در اين پيام كوتاه مطرح مي‏شود عبارت است از:

1. هرگونه كار فرهنگي يا درماني نسبت به موجود معيني، مرهون هويّت‏شناسي آن است؛ اگر موجودي فقط در قلمرو طبيعي به سر مي‏برد، مبادي پرورش و بهداشت او را نهاد طبيعت تأمين مي‏نمايد؛ چه اينكه اگر موجودي فقط در اقليم فراطبيعي به سر مي‏برد، مباني كمال و تماميّت وي را نهاد ما بعد از طبيعت به عهده دارد، ولي اگر موجودي جامع هر دو بخش طبيعي و فراطبيعي بود، براي رفع نيازهاي مادي و مجرد او عناصر طبيعت و اركان مابعد از طبيعت سهم تعيين‏كننده دارند.

2. بهره‏وري از هر چيزي مسبوق به شناخت آن چيز است؛ وقتي مي‏توان از عناصر طبيعي بهره‏مند شد كه از راه حسّ و تجربه به آثار و خواص آن پي برد، و نيز هنگامي مي‏توان از اركان فراطبيعي استفاده كرد كه از راه عقل و تجريد مفاهيم به مآثر و لوازم آن رسيد، و براي آموختن يا انگيختن موجود مركب از طبيعت و مابعد از طبيعت، لازم است عناصر تجربي و اركان تجريدي كاملاً ملحوظ شوند.

3. انسان كه محور اصلي بهداشت و درمان است، و طبيباني چون ابن‏سينا به تأمين نيازهاي طبي آن مبادرت كردند و مفاخر بزرگ جامعه شرق و غرب براي كشف علل بيماري و عوامل علاج از بذل نفس و نفيس دريغ ننمودند، هويّتي دارد كه از طبيعت و مابعدازطبيعت تلفيق شده است؛ اگر معلم اخلاق براي پرورش روح فراطبيعي او ويژگي بدن را لحاظ نكند، در تربيت وي موفق نمي‏شود، همچنين اگر طبيب تن براي سلامت بدن طبيعي او خصوصيت روح مجرد را در نظر نگيرد، در تأمين بهداشت وي كامياب نخواهد بود.

4. براي تكامل فن شريف پزشكي و تكميل مشاهدات تجربي درباره جانورهاي آزمايشگاه، بايد از معارف تجريدي كه محصول افكار حكيمان الهي، فقيهان متدرب، مفسران متألّه كه همگي شاگرد صاحبان سلطان علوم و زمامداران ملكه معارف، يعني انبيا و اوليا و اهل‏بيت عصمت و طهارت)عليهم‏السلام(اند، استفاده شود تا شفاف كردن تن با تيرگي جان

همراه نگردد و درمان بدن با بيماري روح قرين نشود.

حكيم سترگ ابوعلي حسين بن سينا(قدس‌سرّه) از نوادر دهر بود كه ضمن جمع سالم بين طب و اخلاق، معارف تجربي را با براهين تجريدي در خدمت قرآن و عترت(عليهم‌السلام) هماهنگ مي‏كرد و در پرتو آن به جامعه بشري خدمت صادق ارائه مي‏نمود.

از انصات و استماعتان تقدير و از ستاد برگزاركننده تشكر، و حفظ نظام و سلامت مقام معظم رهبري و صيانت دولت و ملت را مسئلت، و علو درجات امام و شهدا را آرزومند!

والسلام عليكم ورحمة الله

جوادي آملي

شهريور 1382


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments