بسم الله الرحمن الرحيم

انّا لله و اِنّا اِليه راجعون

سانحهٴ سنگين و رخداد دردناك درگذشت عالم جليل حجة الاسلام جناب آقاي سيد محمّد علي نجفي يزدي را به علما و مشاعل هدايت و خانوادهٴ شريف آن فقيد سعيد و دوستان گرانقدر و آشنايان و شاگردان آن معلّم و مربي ارجمند، تسليت عرض مي‌نمايم و براي تحمّل انبوهي از اندوه با ساير عزيزان داغديده اعلام همدردي مي‌كنم و چون طرح مسائل ديني و اخلاقي در مراسم سوگ مؤمن متخلّق، سبب شادماني روح او خواهد بود لذا توجه علاقمندان سنّت و سيرت اولياي الاهي را به چند تذكر جلب مي‌نمايم:

مرگ نيك مرهون زندگي

1. هر انساني مرگ را مي‌چَشَد و هرگز مرگ انسان را نمي‌چَشَد و هضم نمي‌كند. مرگ عصارهٴ زندگي است كه چشيده مي‌شود. تلخي و شيريني آن در گرو كيفيّت حيات آدمي است. لذا راه بهتر مردن همان بهتر زيستن است، چنانچه مرگ براي مؤمن متعهّد تحفهٴ زيباي الاهي مي‌باشد.

ضرورت عمل به علم و تعليم ديگران

2. چون جمال رجال در فرزانگي آنان است؛ جَمال الرِجال في عقولهم[1] و دانش، چراغ فروزان عقل مي‌باشد؛ العِلمُ مِصباحُ العَقلِ[2] هر عاقلي بايد بكوشد تاعالم گردد. چون زيبايي علم در نشر آن و ثمرهٴ دانش عمل به آن و نگهداري علم، آموختن آن به اهل است؛ جَمالُ العلمِ نَشرُهُ وَ ثَمَرتُهُ العَمَلُ بِه و صِيانَتُه وَضْعُه في اَهْلِه،[3] هر عالمي بايد سعي كند به علم خود عمل كند و آن را با رفتار و گفتار عالمانه به ديگران بياموزد و در تعليم معارف الاهي نه نااهلان را بپذيرد و نه لايقان را محروم كند.

عالمان ديني وارث پيامبران

3. چون عالمان ديني وارثان پيامبران الاهي‌اند و آن ذوات مقدّس مأمور تأسيس نظام اسلامي و نگهباني از آن بوده‏اند، وارثان شايستهٴ آنان نيز عهده‌دار صيانت ساختار الاهي بوده، مسئول حراست ره‌آورد انبيا(عليهم‏السلام) مي‌باشند. و چون دين الاهي همواره زنده است، عالمان ديندار و مُبلّغان رسالت خدا دائماً زنده‏اند، گرچه بدن آن ها مرده باشد؛ «العالم حَيٌّ و اِنْ كان ميّتاً».[4]

احياي خاطره ي دانشمندان متعهد

4. احياي خاطرهٴ گرانبار عالمان متعهّد وظيفهٴ همهٴ سالكان كوي دانش و بينش مي‌باشد. لذا دوستان و همكاران آن فقيد سعيد كه در اصل انتخاب ايشان مُصِيب بوده‌اند، در بزرگداشت مراسم سوگ وي نيز مُثاب و مَأجور خواهند بود.

ضرورت انتخاب مدرس وارسته

5. دانشجويان عزيز كه با اشتياق زائدالوصف به فراگيري دروس معارف آن عالم نبيل مي‌پرداختند، هم اكنون با انتخاب معلّمي چون آن مُدَرّس وارسته به تحصيل علوم الاهي و عمل به احكام دين كوشا باشند تا هم خود به مقصد نائل شوند و هم در نيل مربّي دلسوختهٴ خويش به شاهد مقصود، كمك كنند.

لزوم استمرار راه متقي

6. برادران عزيز حزب‌الله كه در مسجد و جلسهٴ تعليم اخلاق و مشورت‌هاي سياسي، اجتماعي و همكاري با نظام و اطاعت از رهبري و پاسداري از امر به معروف و نهي‌از منكر و مانند آن ياور راستين آن عالم متّقي بوده‏اند، با ادامهٴ همان راه رضاي خدا را تحصيل نمايند تا هم خود به فوز الاهي نائل شوند، هم در تعالي روح آن فقيد سعيد مساعدت نمايند.

فروزان كردن چراغ هدايت

7. بيت شريف آن عالم بزرگوار در صيانت صبغهٴ روحانيت كوشا باشند و فرزندي از آن خانواده به كسوت روحاني ملبّس شود تا چراغ هدايت همواره فروزان باشد.

مجدداً به همه آقايان تسليت عرض كرده، براي آن عالم ديني رَوْح و ريحان مسئلت مي‏كنم.

 

والسلام عليكم

جوادي آملي

قم 9/7/1371

 


[1]  ـ بحار الانوار، ج 100، ص 224.

[2]  ـ شرح غرر الحكم، ج 2، ص 7.

[3]  ـ همان، ج 3، ص 363.

[4]  ـ همان، ج 1، ص 291.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments