27 10 2018 424762 ID:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

وجود مبارک سالار شهیدان برنامه انبیا را با بذل خون، احیا کرده است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح فرازی از زیارت اربعین آن حضرت، را از نظر می گذارنیم.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح فرازی از زیارت اربعین آن حضرت، را از نظر می گذارنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات سوره مبارکه نوح بیان داشتند: گرچه وجود مبارک نوح فرمود، خدایا! من سالیان متمادی شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم، شبانه روز تلاش کردم تا مردم را هدایت کنم، ولی آنها نپذیرفتند؛ ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَنَهَاراً٭ فَلَمْ یزِدْهُمْ دُعَائِی إِلاّ فِرَاراً﴾، لکن در زیارت اربعین حضرت عرض میکنیم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِضَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»،[1] در اینجا تنها سخن از تلاش شبانه روزی نیست؛ بلکه بذل جان و مال مطرح است، حضرت خون خود را داد تا جامعه را زنده کند! اگر ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد؛ یکی تعلیم کتاب و حکمت و دیگری تزکیه، وجود مبارک سالار شهیدان همین برنامه را با بذل خون احیا کرده است.

ایشان ادامه دادند: نفْس ما دو نیرو دارد که هر کدام از آنها زیر مجموعه فراوانی دارند، البته رهبری اینها را خود نفْس به عهده میگیرد؛ ما یک نیرویی داریم که او جزم، اندیشه، تفکّر، استدلال و قیاس و مانند آن را به عهده دارد و یک نیرویی داریم که عزم، اراده، نیت و اخلاص را تأمین میکند. ما با یک نیرو اندیشهمند هستیم و با نیروی دیگر صاحب انگیزه، این اندیشه و انگیزه، اساس کار آن است که یک ملت، اولاً بفهمد و بشود اهل جزم، سپس اراده و عمل کند و بشود اهل عزم، بین عزم و جزم مانند آسمان و زمین فاصله است، اینکه ما عالم بیعمل داریم برای این است که این شخص در بخش جزم کمی ندارد، اما در بخش عزم کوتاه است، از طرف دیگر، اینکه مقدس بیدرک داریم، برای این است که او در بخش عزم مشکلی ندارد اما در بخش جزم مشکل دارد.

معظم له اذعان داشتند: زیارت وجود مبارک سالار شهیدان در اربعین این است که ایشان با بذل خون خود دو کار کرده: یکی اینکه مردم را عالِم کرده، یکی اینکه مردم را عاقل کرده است؛ یعنی مردم را اهل جزم، استدلال و برهان کرده که خوب میفهمند، و همچنین مردم را اهل عزم، اراده و تصمیم کرده که خوب تصمیم میگیرند، در غیر این صورت، آن جزم بدون عزم عالم بیعمل میسازد، این عزم بدون جزم مقدس بیدرک میسازد. فرمود: حضرت با یک دست جزم علمی مردم را تأمین کرد و با دست دیگر عزم عملی مردم را بیمه کرد؛ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِضَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل و عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَن وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجَنَان».[2]

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: این مقدمه کوتاه برای آن است تا معلوم شود که اربعین، اثر و سهم تعیینکنندهای در جامعه شدن جامعه دارد؛ جامعه، نه یعنی مردم همه جمعاند؛ جامعه، یعنی جمع بین جزم و عزم؛ یعنی جمع بین علم و عمل، یعنی جمع بین علم و عقل، این میشود جامعه، همانطور که اگر فردی جمع بین علم و عمل کرده باشد، «جهانی است بنشسته در گوشهای»؛[3]

منبع: درس خلاق 1394/9/05

پاورقی...........................................

[1]. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص113.

[2]. الکافی(ط ـ الاسلامية)، ج1، ص11.

[3]. شعر اديب پيشاوری؛ «هر آن کو زدانش بَرَد توشهای ٭٭٭ جهانی است بنشسته در گوشهای».


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments