20 02 2019 423543 ID:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به کلامی از امیرمؤمنان (علیه‏ السلام) در خصوص اهمیت یاد معاد، اظهار داشتند: مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است، از این رو امیرمؤمنان (علیه ‏السلام) فرمود: كسی كه به یاد سفر آخرت باشد خود را آماده...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به کلامی از امیرمؤمنان (علیه‏ السلام) در خصوص اهمیت یاد معاد، اظهار داشتند: مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است، از این رو امیرمؤمنان (علیه ‏السلام) فرمود: كسی كه به یاد سفر آخرت باشد خود را آماده محاسبه آن روز خواهد كرد. نیز فرمود: به یاد گورت باش؛ زیرا از آن‏جا به طرف معاد مرور می ‏كنی و برای اصلاح جامعه اسلامی به مالك اشتر فرمود: هرگز بر خویشتن تسلّط نمی ‏یابی و از خشم نمی‏ رهی تا اندیشه ‏هایت را بسیار به یاد بازگشت به سوی پروردگارت نگردانی. لذا مهم ترین اثر فراموشی معاد نیز تبهكاری و ستمگری فردی و اجتماعی است.

ایشان در خصوص نقش یاد قیامت در وارستگی انسان بیان داشتند: یاد قیامت یكی از عوامل مؤثر در وارستگی انسان است؛ كسی كه معاد را فراموش نكند پارسا خواهد بود؛ زیرا همهٴ اعمال و رفتارش را تحت مراقبت ویژه قرار می ‏دهد و سعی و تلاش همه جانبه دارد تا آنها را بر خشنودی خداوند استوار ساخته، در مدار شهوات، آرزوهای باطل و هوس‏های شیطانی نگردد.

معظم له ادامه دادند: امیرالمؤمنین (علیه ‏السلام) به این نكته زیبا توجّه داده و فرموده است: هراسناك ترین چیزی كه می ‏ترسم دامنگیر شما گردد دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز؛ اما زیان پیروی از هوای نفس آن است كه راه حق و حقیقت را می‏ بندد و اما زیان آرزوی طولانی آن است كه سبب فراموشی آخرت خواهد شد، پس انسان اگر از قید و بند هوا بگریزد، قهراً برنامه‏ های اخروی را با كمك عقل تنظیم می ‏كند.

 

منبع: تفسیر موضوعی قرآن کریم، جلد 4 (معاد در قرآن)


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments