04 12 2016 437373 شناسه:
image

مقال و مقالت، مقدّمه انذار است/هدف نهايي تعليم و تعلّم زنده شدن شوق دیدار خداوند است

آیت الله العظمی جوادی آملی: خداوند در قرآن کریم وظیفه عالمان دین را انذار دانسته ولی انذار، هدف نهایی از تعلیم و تعلّم نیست، بلکه هدف نهايي از تعليم و تعلّم زنده شدن شوق دیدار خداوند در انسان هاست.


خداوند در قرآن کریم وظیفه عالمان دین را انذار دانسته ولی انذار، هدف نهایی از تعلیم و تعلّم نیست بلکه هدف نهايي از تعليم و تعلّم زنده شدن شوق دیدار خداوند در انسان هاست.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص مرقوم داشتند:
خداي سبحان وظيفه عالمان دين را كه وارثان انبيا هستند، انذار دانسته است؛ ﴿فلولا نفر من كلّ فرقة منهم طائفة ليتفقّهوا في الدّين و لينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم﴾.(سوره توبه/122) هدف از تشكيل حوزه هاي علمي همان انذار و ترساندن مردم از زشتي هاي گناهان است. فقيه، مفسّر و حكيم شدن نيمي از راه است. نيم ديگر آن نيل به مقام انذار است، به گونه اي كه شأنيّت ترساندن از دوزخ در سيره و سنّت عالمان صالح ظهور كند.
معظم له در ادامه اذعان داشتند: سخن قرآن اين نيست كه مردم فقط براي يادگيري علوم الهي به مراكز علمي بيايند يا پس از ياد گرفتن، كتاب علمي بنويسند يا براي مردم سخنراني كنند؛ مقال و مقالت، مقدّمه انذار است كه خودش اعلام خطر است؛ امامت جمعه و جماعت و تدريس و تصنيف كتاب، همه بايد براي آن باشد كه مردم جهنّم را بشناسند و از آن بترسند، ليكن سخن هر كسي در مردم اثر نمي كند، بايد نخست خود گوينده يا نويسنده از خدا و تعذيب او ترسيده باشد تا بتواند مردم را بترساند.
معظم له در ادامه از شيخ مفيد نقل می‌کنند: رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم وقتي كه از قيامت و جهنّم سخن مي گفت، صورتش سرخ مي شد؛ مانند فرمانده لشكري بود كه سپاهيان خود را از تهاجم لشكري جرّار خبر مي داد؛  او از حقيقت آتش جهنّم و احاطه آن به انسان خبر دارد و نيك مي داند كه هيچ كس تاب تحمّل آن را ندارد.آري كسي تا خود از عذاب الهي نترسد و از زبان و قلم او ترس ظهور نكند، منذر ديگران نخواهد بود و گفتار و نوشتار وي در دل مردم اثر نمي كند.
آیت الله العظمی جوادی آملی هدف نهايي تعليم و تعلم را زنده شدن شوق دیدار خداوند در انسانها دانستند و مرقوم داشتند: بي شك انذار هم هدف نهايي تعليم و تعلّم نيست، چون كساني كه در آغاز از ترس دوزخ گناه نمي كنند، كم كم با خداوند انس مي گيرند و خواهان بهشت اويند و از دافعه به جاذبه كشانده مي شوند. آنگاه زمينه هدف نهايي كه شوق ديدار خداوند باشد، در آنها زنده مي شود. سپس به آن هدف اصيل بار مي يابند.
در طليعه سلوك با سائقه هراس از دوزخ دستور ديني را اطاعت مي كردند و در ميانه راه با جاذبه اميد به بهشت، و در پايان راه به برتر از خوف و رجا مي انديشند و به عبادت احرار روي آورند و حُبّاً وشُكراً خداي سبحان را مي پرستند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: کتاب هدايت در قران آیت الله العظمی جوادی آملی، 103-104

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments