06 07 2016 432770 شناسه:
image

محور اصلي نماز عيد فطر, استقلال جهان اسلام است

پايگاه اطلاع رساني اسراء: نماز عيد سعيد فطر به امامت حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در مسجد احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اسراء: نماز عيد سعيد فطر به امامت حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در مسجد احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد.       

آيت الله العظمي جوادي آملي در فرازهايي از خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر, عيد حقيقي در اسلام را مربوط به عبادت و قرب خداوند دانستند و اظهار داشتند:

عيد در اسلام مربوط به عبادت و قُرب خداست, عيد رسمي آن است كه با آن امت بتواند خيمه دين را برافراشته نگه دارد و در اسلام تنها دو عيد رسمي هست كه دستور داده اند كه از هر فرصتي استفاده كنيد و بشتابيد تا در نماز آن شركت كنيد؛ يكي بعد از فراغ از عبادت ماه مبارك رمضان است و ديگري بعد از فراغ از عبادت‌هاي حج.

ايشان ادامه دادند:

در اسلام هر عبادتي عيد ندارد بلكه تنها عبادت‌هايي كه در آنها انسان مهمان خداست عيد است. خدا دو بار در سال ضيافت خاص دارد, گرچه در تمام ليل و نهار ما در كنار سفره خدا نشسته‌ايم ولي آن ضيافت و مهماني خاص چيز ديگري است, ما در ماه مبارك رمضان و در سرزمين وحي مهمان خداييم و براي مهماني‌هاي خاص است كه ميزبان به نحو مخصوص از مهمانش ميزباني مي كند. در نتيجه ما در اسلام بيش از دو عيد نداريم, عيدي كه وظيفه ما در آنها اين است كه ستون دين را نگه داريم و اين اعياد, اعياد جهاني است

معظم له خاطرنشان كردند:

هر مهماني يك جواب و بازديدي دارد, خداوند مي فرمايد من شما را مهمان كردم شما هم اگر من را دعوت و مهمان كنيد من مي‌آيم, اما اين مهماني شرايطي دارد؛ اگر كسي دلش شكست آن شخص ميزبان من است و ما اين وظيفه را داريم كه هم مهمان او باشيم هم ميزبان او.

آيت الله العظمي جوادي آملي با اشاره به جايگاه مردم در برافراشتن خيمه دين اذعان داشتند:

جهان اسلام دو عيد دارد و اين دو عيد رسمي نماز دارد, اين نماز ستون است اما اين ستون را چه كسي بايد زير خيمه دين بگذارد؟! امير بيان علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) در آن نامه معروف به مالك فرمود, مردم ستون دين‌اند, نماز بدون مردم و مردمِ بدون نماز باعث فرو ريختن خيمه مي شود. لذا خدمت كردن به مردم, تأمين رضاي مردم, تولييد شغل براي مردم, تأمين نيازهاي مردم, احترام به افكار مردم يعني ستون مستحكم و اين ستون خيمه دين را نگه مي‌دارد.

ايشان ادامه دادند:

جلال و شكوه نماز عيد فطر و  نماز عيد قربان از اين روست كه اين اعياد پيام جهاني دارد؛ محور اصلي نماز اين اعياد, استقلال جهان اسلام است, عزت‌خواهي و عظمت‌خواهي است اين معناي عيد است.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments