26 02 2019 423464 ID:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

محبوب ترین زنان نزد رسول اكرم (ص) فاطمه (س) بود/ تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در تمام شئون جامعه جلوه می كند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تبیین شمّه ای از فضائل حضرت زهرا (علیها السلام) و لزوم اُسوه قرار دادن آن بانو» را از نظر می گذرانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تبیین شمّه ای از فضائل حضرت زهرا (علیها السلام) و لزوم اُسوه قرار دادن آن بانو» را از نظر می گذرانیم؛

آیت الله العظمی جوادی آملی با تبریک خجسته زادروز بانوی مُلك و مَلكوت حضرت فاطمه سلام اللّه علیها و گرامیداشت هفته زن بیان داشتند: در اُسوه قرار دادن آن بانو فرقی بین زن و مرد نیست؛ یعنی مردانِ سالكِ كوی وَلا موظف‏ اند به آن حضرت (علیها السلام) اقتدا نمایند چنان‏كه زنان سالك كوی صفا مكلف اند به حضرت امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) تأسّی نمایند زیرا بسیاری از وظایف دینی مشترك بین زن و مرد است كه مهمترین آن ها را عقائد، علوم، فضایل نفسانی تشكیل می دهد و در وظایف اختصاصی نیز هر كدام از آن دو معصوم، همتای هم دستورهای لازم داده اند.

ایشان ادامه دادند: دربارهٴ حضرت زهرا (علیها السلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش برای فراوانی فضیلت است و امتناع و صعوبت آن برای عمق و ژرفای غیر قابل غوص و شنای آن می باشد.

معظم له خاطرنشان کردند: در جوامع اسلامی آمده است كه محبوب ترین زنان نزد رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فاطمه (علیها السلام) و محبوب ترین مردان نزد آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرالمؤمنین (علیه‏السلام) بود.[1] البته معلوم است پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) كه خود حبیب خداست، دوستی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) میزان تعیین كنندهٴ محبوبیت انسان ها نزد خداست و در حدیث دیگر چنین آمد: ... و كانَتْ إذا دَخَلَتْ علی النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قامَ إِلیها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فى مَجلسِهِ[2]؛ یعنی هر وقتی فاطمه (علیها السلام) وارد می شد، رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از جای خود برمی‏ خواست و به سوی حضرت زهرا (علیها السلام) می رفت و او را می بوسید و به جای خود می‏ نشاند. نكتهٴ مهمّ آن است كه در حدیث مزبور نیامد قامَ لَها بلكه چنین می ‏گوید: «قام اِلیها»، میان این دو تعبیر فرق عمیقی است.

ایشان ابراز داشتند: قطعا چنین انسان كامل مظهر مِهر و قهر خداوند می شود كه رضای او بمنزلهٴ رضای پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابهٴ رضای خداوند است و غضب او به منزلهٴ غضب رسول مكرّم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابه خشم خدای سبحان خواهد بود.

ایشان با اشاره به رسالت زنان در جامعه اسلامی تصریح داشتند: رسالت زنان گرانقدر جامعهٴ برین آن است كه هم علوم اسلامی را فراگیرند و هم در نشر آن كوشا باشند تا اصالت مادری را همتای اصول دیگر پاسداری كنند و عواطف پاك را كه از بهترین ودایع الاهی نسبت به زن است، از هوس مداری سالم نگه دارند و نیازهای مربوط به خویش را با دست توانمند خود برطرف كنند، تا تماس با نامحرم و ارتباط با بیگانه لازم نیاید.

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: حضور زنان در انقلاب و دفاع مقدس، سند گویای شایستگی زن برای شركت در مجامع مذهبی، سیاسی، اجتماعی است. شاید به همین مناسبت امام صادق (علیه ‏السلام) فرموده اند: اَكثرُ الخیر فی النساء[3]؛ یعنی بیشترین خیرها در زنان است. پرهیز از تجمّل‏ گرایی و اشتیاق به ساده‏ زیستن، ایثار مستمندان و محرومان فضیلت اخلاقی زنانِ وارسته است كه نه تنها آنها را از لَوث هجوم فرهنگِ مبتذل پاك نگه می دارد، بلكه مردان را هم از آلودگی می رهاند.

ایشان ادامه دادند: تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در محدودهٴ خانواده یا محل كار خلاصه نمی‏ شود، بلكه در تمام شئون جامعه جلوه می كند؛ انتظار می رود زنان هوشمند مسلمان در فراگیری علوم اسلامی قصور نكنند و از تهذیب روح غفلت نورزند و در تربیت فرزندان صالح ساعی باشند و در همسر داری ساده ‏زیستن را رعایت كنند و در تمام صحنه‏ های لازم سیاسی و اجتماعی كه مایهٴ تقویت نظام اسلامی است، در كمال عفاف و حجاب حاضر باشند، تا به خاندان عصمت و طهارت (علیهم ‏السلام) اقتدا كرده و به اسوهٴ همهٴ انسان های صالح یعنی حضرت فاطمه (علیها السلام) و زینب (علیها السلام) تأسّی كرده باشند.
 

منبع: پیام حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) به مناسبت گردهمایی میلاد حضرت فاطمه(سلام ‏الله‏ علیها) ، سروش هدایت، ج1، ص 226

پاورقی:
[1]  ـ جامع الاصول، ج 9، ص 125.
[2]  ـ همان، ص 131؛ بحار الانوار، ج 37، ص 71، روايت 38.
[3]  ـ من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments