03 07 2017 417073 ID:
image
به مناسبت هشتم شوال:

در خصوص حادثه تخریب قبور أئمه بقیع فرقی بین جیش ابرهه و کار وهابیت نیست

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتم شوال سالروز واقعه جانگداز تخريب بارگاه ملكومتي و باشكوه ائمه هدي (ع) به دست عناصر وهابی است.آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این واقعه جانسوز فرمودند: در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخريب قبور پربركت ائمه بقيع كه به دست وهابي‌ها انجام شد این نکته اهمیت...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتم شوال سالروز واقعه جانگداز تخريب بارگاه ملكوتي و باشكوه ائمه هدي (ع) به دست عناصر وهابيت كوردل و بي خرد است. کوته‌فکران و معاندان وهابی، واقعه بسیار تلخ تخریب قبور فرزندان نبی مکرم اسلام محمدمصطفی(ص) و نیز تحریم عرض سلام و ارادت و دوستی به ساحت آن بزرگواران را در حالی رقم زدند که شخص رسول گرامی اسلام در طول عمر با برکت خود، سفارش به «مودّت فی القربي» را مکرراً توصیه نمودند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این واقعه جانسوز فرمودند: در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخريب قبور پربركت ائمه بقيع كه به دست وهابي‌ها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هيچ فرقي از اين نظر بين جيش ابرهه و اين وهابي‌ها نبود چرا که آنها آمدند كعبه را خراب كنند و اينها هم آمدند با امامت بجنگند ولي نشد! خذلهم الله تعالي. درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جايش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارك امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) ، امام سجاد و امام مجتبي(عليهم آلاف التحية و الثناء) فرا گرفته است. ان‌شاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جريان توهّم و يخ‌بسته وهابيت هم رخت برمي‌بندد و جريان توسل و شفاعت براي آنها حل مي‌شود.

ایشان در تشریح مقام والای اهل بیت(علیهم السلام)، ایشان را سرچشمه های رحمت الهی برشمرده و آورده اند: اهلبيت (عليهمالسلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمين» هستند. لذا چشمههاي رحمت در خانههايشان ميجوشد و از آنجا جاري شده، به ديگران ميرسد. بنابراين، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهرباني بيمنت را بايد از مكتب آنان آموخت؛ زيرا احسان و انعام انسانها به يکديگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، ليكن ترحم و تفضّل اهلبيت (عليهمالسلام) صرفاً براي خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدير از هيچ كس ندارند، يعني همان گونه كه خداي سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خويش موجودات را خلق كرده، نيازمنديهاي آنها را برآورده ميكند و از كسي انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نيز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوايج مادي و معنوي مخلوقات الهي را برآورده ميكنند و از كسي انتظار پاداش و تشكر شخصي ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم عليه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نيز ميگويند:

﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط براي رضاي خدا شما را اطعام ميكنيم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داريم و نه انتظار تشكر و تقدير.

يعني همانگونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت ميكنند، ساير اعمال و افعالشان را نيز فقط «حباً لله» انجام ميدهند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص لزوم محبّت و مودّت اهل بيت(ع) و راهکار دستیابی به آن اذعان داشتند: خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئوليت تو اين است كه بايد عبادت كني و مسئوليت شما در برابر خلفاي من و جانشينان من اين است كه به اينها علاقه داشته باشي:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات ديني من اين است كه شما دوست اينها باشيد خب ما چطور دوست اينها باشيم يعني چون اينها مثلاً مظلوم‌اند ما براي مظلوميت اينها گريه بكنيم خب اينكه از غير ما هم ساخته است!

لذا علاقه يك مبادي علمي دارد و اگر آدم به آن مبادي رسيد علاقه پيدا مي‌شود اگر آن مباني را پيدا نكرد علاقه حاصل نمي‌شود؛ محبت بدون معرفت ممكن نيست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه مي‌شود عقلي، در حد وهم باشد علاقه مي‌شود وهمي، در حد خيال باشد علاقه مي‌شود خيالي، در حد حس باشد علاقه مي‌شود حسي، اين‌چنين نيست كه علاقه عميق عقلي با معرفت خيالي و وهمي و حسي حاصل بشود، طرح خطبه نوراني حضرت زهرا(سلام الله عليها) بر اين بود كه معرفت ما را عقلي بكند قهراً محبت ما هم مي‌شود عقلي. امید است با شناختی صحیح  از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم.

منبع------------------------------------------

منابع: کتاب ادبِ فنای مقربان ج1ص160

سخنرانی مبحث ولایت و امامت جلسه31 سال 86


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments