22 02 2016 427261 شناسه:

اينجانب مبلغي جهت ساخت حسينيه سيدالشهداء در نظر گرفته‌ام و قصد دارم در حساب بانكي مجزا نگهداري كنم تا اينكه ساخت و ساز حسينيه شروع شود و هيچ‌گونه دخل و تصرفي در اين حساب و مبالغ آن نداشته باشم. آيا به اين پول خمس تعلق مي‌گيرد يا خير؟

در صورتي كه سال بر آن مبلغ نگذشته باشد و از ملك شما به عنوان هزينه سال خارج شده باشد ، متعلق خمس نخواهد بود.    23/6/1387

 

در شركت ما تعاوني تأسيس شده و اطلاعيه دادند كه هر كس مبلغ بيست هزار تومان به حساب شركت واريز كند، به مدت شش ماه يخچال به صورت نيمه‌آزاد مي‌دهيم و من چون احتياج داشتم و در تاريخ... مبلغ ذكر شده را واريز كردم؛ پس از مدت ده ماه به ما تحويل ندادند و من يخچال تهيه كردم و بلافاصله به شركت گفتم كه من يخچال نمي‌خواهم، پول مرا بدهيد. گفتند پول شما را به حساب شركت واريز كرديم؛ هر موقع يخچال آورديم به شما مي‌دهيم؛ مي‌توانيد براي خودتان بفروشيد يا ما براي شما مي‌فروشيم؛ پولش را به شما مي‌دهيم.

بعد از گذشت يك سال يخچال آوردند و فروختند، پولم را به من دادند و من آن پول را يك تخته فرش خريدم براي منزل خودم كه به آن احتياج داشتم؛ آيا اين فرش خمس دارد يا خير؟

 در فرض سؤال، در صورتي كه مبلغ مزبور را جهت خريد يخچال مورد نياز به حساب واريز كرديد و بعداً هم امكان دريافت آن را هر موقع كه مي‌خواستيد نداشته‌ايد و پس از آوردن يخچال و فروش آن، قبل از رسيدن سال خمسي‌‌تان وجه آن را جهت خريد فرش مورد نياز مصرف كرده باشيد، خمس ندارد.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments