04 04 2020 420028 ID:
image
به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع)؛

تبیین و توجه به جايگاه جوانان در اسلام از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سالروز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان فرصت مغتنمی است جهت کسب فیض و بهره مندی از سخن بزرگان دین در خصوص اهمیت دوران جوانی. از این رو بنا داریم تا از رهنمودهای ارزشمند حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی در این خصوص، بهره مند گردیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سالروز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان فرصت مغتنمی است جهت کسب فیض و بهره مندی از سخن بزرگان دین در خصوص اهمیت دوران جوانی. از این رو بنا داریم تا از رهنمودهای ارزشمند حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در جلسات متعددی نسبت به اهمیت دوران جوانی متذکر شده اند، بهره مند گردیم:

ایشان درکتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات خود در رابطه با اهميت جايگاه جوانان در روایات و ثمرۀ مشورت با آنان چنین آورده اند: امام صادق(علیه السلام) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وي از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذيرش آن، چگونه يافته‌اي؟ گفت: سوگند به خدا آنان اندک‌اند، آنچه خواستند انجام دادند... امام فرمود: به جوانان بپرداز، زيرا آنان به هر کار خيري شتابنده‌ترند.

امام علي(علیه السلام)فرمود: هرگاه در امري که بر تو عارض شده است نيازمند به مشورت بودي ابتدا با جوانان مشورت کن زيرا که آن‌ها تيز هوش‌ترند و سريعتر حدس مي‌زنند سپس آن‌ را به انديشه پيران و بزرگان واگذار کن تا عاقبت آنرا شناسايي کنند و انتخاب نيکو نمايند زيرا تجربه آن‌ها بيشتر است.

آیت الله العظمی جوادی آملی جوانان را به پاسخگو بودن نسبت به گذرای عمر خود تذکر دادند و ابراز داشتند: در مكتب دين، انسان در برابر تمام لحظات زندگي مسؤول است و از اولين پرسش‏ هاي بعد از مرگ اين است كه جواني و عمرت را در چه راهي صرف كردي. اگر كسي كاهلي كرد يا كار سودمندي براي جاه‏ طلبي و مقام‏ خواهي انجام داد، نه به قصد تقرب به خدا، چنين انساني مسؤول خواهد بود و كيفر خاص خويش را مي‏ يابد.  وبالعکس اگردر مسیر درست گام بردارد چون حمران‏ بن اعين خواهد شد که امام ششم (سلام‏ الله عليه) در مورد وی فرمود: من و پدرم شفيع خوبي براي حمران‏ بن اعين هستيم؛ زيرا دست او را مي‏ گيريم، رها نمي‏ كنيم تا با ما وارد بهشت شود. حمران‏ بن اعين جواني عادي بود كه از علما شد و به اين مقام رسيد. اين طور نيست كه انسان بگويد: رسيدن به مقام اوليا دشوار است. روز قيامت معلوم مي‏ شود كه راه باز بود و نرفتيم. 

صاحب تفسیر تسنیم، جوانی و خطرات پیش روی آن را یادآور شدند و مرقوم داشتند: تبليغ سوء، آموزش بد، رفتار ناهنجار و بي‏بند و باري چون نيش پشهٴ آلوده و نفوذ ميكروب سمّي است كه سريع التأثير و بطي‏ء الزوال است. مثلا ً شكستن سر در يك لحظه است، ولي درمان آن به درازا مي‏ كشد يا هبوط از قلهٴ بلندْ يك آنْ است، ليكن صعود به آن در مدت مديد است.شبههٴ علمي يا شهوت عملي نسبت به جوانِ كم تجربه سريعاً اثر مي‏ گذارد، ولي برطرف نمودن آن سهل نيست. 

ایشان در به تبیین جهت دهی نیروی آزاد شدۀ جوانان و توجه به مدیریت صحیح آن اشاره کردند و اذعان داشتند:  جوان بايد بداند كه يك نيروي آزادشده دارد لكن اين نيروي آزادشده تا در تحت رهبري بزرگواري نباشد هرز مي‌رود. يك تعبير لطيفي مولوي درباره پير و جوان دارد که مي‌گويد: جوان يك تير تيزي است اين تير تيز تا از كنار كمان منحني عبور نكند به صيد نمي‌رسد؛ شما اگر يك پير خردمند قد خميده را در كنارش نگذاريد از اين تير تيز كاري ساخته نيست. رهبري مردان الهي، بزرگان فرهنگ‌مدار و خردورز همان كماني است كه اين جوان را راهنمايي مي‌كند و به مقصد مي‌رساند.

 

منبع..................................................................

کتاب انتظاربشرازدين،حضرت آيت الله جوادي آملي، ص150

 کتاب حكمت عبادات،حضرت آيت الله جوادي آملي،ص267

  کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، حضرت آيت الله جوادي آملي،ص246


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments