غالب شما اگر جبهه رفته باشيد يا وصيتنامههاي اينها(شهدا) را خوانده باشيد ميبينيد اين کشور را چيزي جز علاقه به قرآن و عترت حفظ نکرد آن روزها ميدانيد مرثيه «آمدم آمدم کربلا کربلا» مهمترين آهنگي بود که ميتوانست جوانها را بسيج کند.
به لطف الهي خوي فداکاري براي اسلام در سراسر ايران به برکت اهل بيت بود. شما در غالب شهرها ميبينيد همين فداکاري بود؛ در يک روز ميبينيد، اصفهان چند صد شهيد را بدرقه کردند هر جايي شما سخن بگوييد ميبينيد مفاخر ما فراواناند؛ حالا اين اتفاق در آمل افتاده. اين متّحدين و کمونيستها و تودهايها و همه ضدّ انقلاب که وابسته به بيگانه بودند فکر ميکردند که بتوانند شمال را آزاد کنند؛ ولي همين جوانها که در هر يک ربع يک جوان قرباني شد باعث شد که اين اتحاديه کمونيستي را متواري کردند و جنگل و آمل و دروازه شمال را از دست اينها آزاد کردند و فتح کردند.
مقدمه بالا بخشي از بيانات حضرت علامه جوادي آملي در بزرگداشت حماسه ي مردم آمل در ششم بهمن ماه سال60 است که در جلسه ي اخير درس اخلاق خود ايراد فرمودند.
در ادامه پيام حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي به مناسبت يادواره شهداي آمل به همراه متن لوح يادبود مراسم بزرگداشت تقديم شما خوبان مي گردد:
بسم الله الرّحمن الرّحيم
گرچه خداوند به تمام اشيا و اشخاص نزديک است و همگان با آفريدگار خود ارتباط دارند، ليکن بارزترين پيوند بين بنده و خداوند همانا ارتباط محبت و پيوند ولا و دوستي است، گروهي خدا را دوست دارند و عدّه اي دوست خداوندند.
بين مُحِبّ خدا و محبوب خداوند فاصله ي زيادي است، همه ي کساني که دوستدار خداوندند، به مقام محبوب خدا شدن نايل نمي شوند. اَوْحدي از محبّانِ الاهي، محبوب خدايند؛ شهيدان شاهد که با ايثار و نثار نَفْس و نَفِيس، دست تطاول طاغيان را کوتاه و پاي متعدّيان را قطع نموده اند و معارف الاهي و اصول ارزشي اسلام را از بوته ي نسيان و ورطه ي عصيان آزاد کرده اند و ميهن ديني را از دستبرد متجاوزان رهايي بخشيده اند و هدفي جز اِحقاق حق و اِبطال باطل نداشتند، شايسته ي تماشاي جام جهان نما و بايسته ي پوشيدن جامه ي صَفا و وفا و لايق نوشيدن جام رحيق مختوم و تسنيم اند.
اينان رهروان حسيني (عليهالسلام) و پويندگان راستين «هيهات منّا الذلة»، و جويندگان واقعي «لا أُعْطِيکُمْ بيَدي إعطاءَ الذّليلِ و لا أفِرّ فِرارَ الْعَبيد» هستند، لذا صهباي صميميّت و دِهاقِ محبّت الاهي نصيب آنان خواهد بود و چون ميثاق خدايي را وفا نموده و نَحْب و دَيْن و عَهد خود را قضا کردهاند و در اين راه هيچگونه تحريف، تبديل، تحويل را روا نداشتند؛ (فمنهم مَن قَضي نَحْبه ومنهم مَن يَنْتَظر و ما بدّلوا تبديلًا). لذا شايسته نزول فرشتگان الاهي اند تا پاداش پايمردي و استقامت را به آنان ابلاغ کنند؛ (الّذين قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل عليهم الملائکة ألاّ تخافوا و لا تحزنوا).
پروردگارا، نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، دولت و ملت و مملکت وليعصر(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) را تا ظهور آن حضرت از هر گزندي حفظ فرما. ارواح مؤمنان، امام راحل (رحمه الله) و شهداي انقلاب و جنگ تحميلي را با انبيا محشور فرما. خاندان معظّم شاهد را معزّز و مکرّم بدار.
لوح يادبود مراسم بزرگداشت شهداي آمل
بسم اللّه الرحمن الرحيم
1. همانگونه که هر گوينده يا نويسنده اي مستور گفتار و نوشتار خود است؛ «المرءُ مَخْبوءٌ تَحْتَ لِسانِه»، هر شهيدي نيز مغمورِ خون. چه اينکه هر مخموري مستور خمر خويش است.
2. شهداي انقلاب اسلامي به ائتساي سالار شهيدان ؛ «بَذَلوا مُهَجَهم في سبيل اللّه ليستنقذوا العِبادَ مِنَ الجهالةِ وَحيرَةِ الضلالة» به منظور تذکيه ي عقل و تزکيه ي روح و تضحيه ي نفس قيام کردند.
3. انسان هشيار، طبق قيلْ کار ميکند، انسان مَستْ طبق مَيْ کار ميکند. اگر مي از انگور بود، کار او گناه است و اگر شراب طهور بود، کار او فلاح است؛
سر مَستْ کاري کي کند، مَستْ آن کند که مِي کند باده ي خدايي طَي کند، هر دو جهان را تا صَمَد
4. شهداي حماسه ي آمل، چونان شهداي ديگر، استقرار حکومت ديني و نظام مردمي اسلام را بر عيش رَفيه ترجيح داده اند. حشر آنان با اولياي الاهي؛ خاندان آنها معزّز و نظام اسلامي تا ظهور ولي عصر(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) برقرار.
-------------------------------------------------------
منبع:کتاب سروش هدايت،ج1،ص177
اين کشور را چيزي جز علاقه به قرآن و عترت حفظ نکرد - دفتر
اين کشور را چيزي جز علاقه به قرآن و عترت حفظ نکرد
شهداي حماسه ي ششم آمل، چونان شهداي ديگر، استقرار حکومت ديني و نظام مردمي اسلام را بر عيش رَفيه ترجيح داده اند. حشر آنان با اولياي الاهي؛ خاندان آنها معزّز و نظام اسلامي تا ظهور ولي عصر(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) برقرار.