پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه: به مناسبت عید سعید غدیر خم فراز هایی از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع اهمیت و جایگاه ولایت را از نظر می گذرانیم:
ایشان با بیان اینکه "خداي سبحان امامت را ادامه رسالت و همتاي آن مي داند" اظهار داشتند:
خداي سبحان امامت را ادامه رسالت و همتاي آن مي داند. از اين رو در حادثه جهاني غدير خم به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: اگر نصب علي بن ابي طالب(عليهالسلام) را به دست خود انجام ندهي و ولايت را تبيين نكني، اصلاً به رسالت الهي عمل نكرده اي؛ يعني رسالت منهاي امامت معادل با رسالت منهاي رسالت است، زيرا آنچه اساس رسالت را حفظ مي كند همان امامت است.
معظم له ادامه دادند:
بهترين معرّف براي عظمت روز غدير و حادثه جهاني اين روز قرآن و عترت است. چه حادثه اي در روز هجدهم ماه ذيحجه در سرزمين غدير رخ داد كه اين روز را براي ابد عيد كرد؟ خداي سبحان در سوره مائده به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: ﴿يا أيّها الرّسول بلّغ ما أُنزل إليك من ربّك وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته واللّه يَعْصمُك من النّاس﴾. گرچه پيامبر داراي مقام نبوت است، ليكن در اين پيام آسماني رسالت او مطرح است. از اين رو با خطاب «يا ايّها النبي» آغاز نشد. اين جمله نوراني بدين معناست كه تو رسول خدايي و رسالتت به پايان خود نزديك مي شود. اكنون اگر امامت و خلافت امير مؤمنان علي(عليهالسلام) را ابلاغ نكني، اصلاً آن رسالت الهي را ابلاغ نكرده اي و ديگر در صف مرسلان نخواهي بود: ﴿وإن لمْ تفْعل فما بلّغت رسالته﴾. در اين جمله چون رسالت ربّ مطلق است و هيچ قيدي ندارد، بدين معناست كه در صورت عدم تبيين امامت و نصب امام، ديگر سمت رسالت نخواهي داشت و اصلاً به وظيفه و رسالت الهي خود عمل نكرده اي، زيرا امام و امامت تضمين كننده اصل دين است. حاصل اين كه مراد اين نيست كه اگر رسالت نصب جانشين را ناديده گرفتي، خصوص اين رسالت را نرسانده اي، بلكه مراد اين است كه اگر رسالتِ ولايت و خلافت علي(عليهالسلام) را ابلاغ نكردي، رسالتت را هرگز ايفا نكرده اي.
آیت الله العظمی جوادی آملی عید غدیر را روز نومیدی کافران دانستند و اذعان داشتند:
پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم در روز غدير از مردم پرسيد: آيا به رسالت الهي خود عمل كردم و آيا نسبت به شما اولي و والي هستم؟ حاضران گفتند: آري. آنگاه فرمود: هر كس من والي و سرپرست اويم، علي(عليهالسلام) والي اوست: «من كنت مولاه فعلي مولاه». در اين زمينه آيه سوم سوره مباركه مائده نازل شد و اعلام داشت كه امروز كافران از كار شكني در دين شما نوميد شدند. پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد. امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را براي شما برگزيدم: ﴿أليوم يئس الّذين كفروا من دينكم فلاتخشوهم واخشون اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام ديناً﴾[6]. در اين آيه دو بار واژه ﴿أليوم﴾ آمده است. در قرآن كريم كلمه «يوم» و «يومئذ» اغلب درباره معاد است و در اين آيه واژه «يوم» دربارهظهور ولايت و امامت به كار رفته است. دشمنان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي گفتند: ﴿...نتربّص به ريب المنون﴾[7]؛ ما مرگ پيامبر را انتظار مي كشيم و با مرگ او، بساطش برچيده مي شود؛ چون مي توان با كتاب و قانون او مبارزه كرد، ولي با رهبر محيي و مجري قانون نمي توان مبارزه كرد. در غدير خم حادثه اي اتّفاق افتاد كه كافران نااميد شدند، چنانكه بر اساس سوره مباركه كوثر، خدا به پيغمبر چيزي داد كه دشمن نا اميد شد. پيام سوره كوثر اين است كه خدا به پيغمبر كوثري داد كه مايه بقا و دوام نبوّتش خواهد بود. از اين رو به آن حضرت مي فرمايد: تو ابتر، يعني بي نتيجه و عقيم نيستي، بلكه دشمن تو عقيم و كارش نافرجام است؛ ﴿إنّ شانئك هو الابتر﴾[8]. كسي كه كارش بي هدف است و به مقصد نمي رسد، ابتر است.
ایشان در بیان مصادیق کوثر خاطرنشان کردند:
بارزترين مصداق كوثر وجود مبارك فاطمهٍّ است. پس روزي كه فاطمه چشم به جهان مي گشايد و روزي كه علي(عليهالسلام) در غدير خم به خلافت منصوب مي شود، دوام و بقاي دين تضمين مي شود و دشمن در آن روز ابتر و نااميد است. بنابراين، امامت و ولايت و رهبري مايه اميد مسلمانان و موجب نا اميدي كافران است. در اينجا سخن از مذهب و فرقه خاصّ نيست، بلكه سخن از اصل اسلام است. اگر امامت و ولايت حفظ شود، دين زنده مي ماند.