02 02 2017 435530 شناسه:

رمي جمره جديد

اگر مكان سابق معلوم نيست و با سؤال نيز معلوم نشود، اشكال ندارد.

 

رمي جمرات از طبقه دوم

جايز و كافي است.

 

كساني كه مي‏توانند جمره عقبه را در شب رمي نمايند

زنان و كساني كه از رمي در روز عذر دارند مي‏توانند در هر وقت شب، شب قبل يا شب بعد، رمي كنند.

 

افرادي كه مي‏توانند جمرات سه گانه را

در شب، رمي كنند:

با [فرض وجود] عذر مانند ترس از جمعيّت و مريضي و... جايز است شب آن روز يا شب بعد.

تفاوت رمي روز عيد و جمرات سه‏گانه

رمي جمره عقبه در روز عيد با رمي جمرات ثلاث در روزهاي يازدهم و دوازدهم در برخي احكام متفاوت هستند از آن جمله:

فرق اول:

 

فرق رمي عيد و روز يازدهم و دوازدهم

براي زنان

رمي جمره عقبه براي زنان و معذورين، در شب عيد جايز است، ولي در رمي جمرات ثلاث، زنان و غير زنان، در صورتي مي‏توانند در شب رمي كنند كه از رمي در روز معذور باشند.

فرق دوم:

 

افرادي كه مجازند در شب رمي كنند

افرادي كه مي‏توانند در شب عيد، رمي جمره عقبه را انجام دهند، افرادي هستند كه شبانگاه به منا مي‏آيند يعني: زنان، بچه‏ها، بيماران، پيرمردان، اشخاص ضعيف؛ ولي افرادي كه در روز يازدهم و دوازدهم مجازند در شب، رمي كنند عبارتند از: شبان، مريض، عليل و كسي كه از اموري مثل تزاحم جمعيّت، ترس داشته باشد.

فرق سوم:

 

منظور از شب در رمي روز عيد

معذورين مي‏توانند شب عيد يا شب بعد از آن رمي كنند.

 

منظور از شب در رمي روز يازدهم

و دوازدهم

جايز است شب آن روز يا شب بعد.

 

ترك عمدي رمي در روز

رمي جمرات ثلاث در شب، به معذورين اختصاص دارد و افرادي كه رمي در روز را عمداً ترك كرده‏اند، و جزء معذورين نبوده‏اند، بايد روز بعد قضاي آن را به‌جا آورند.

 

شك در عدد رمي قبل از ذَبْح

بعد از انصراف از رمي، به شرط انتقال به عمل ديگر و صدق فراغ؛ به شك توجه نكند.

 

آيا رمي از طرف معذورين،

نياز به اذن ايشان دارد؟

اگر ديگران از رفع عذر معذور، مأيوس باشند، مي‏توانند رمي كنند و اذن لازم نيست.

 

افراد معذور در رمي روز يازدهم و دوازدهم آيا بايد در صورت امكان در شب رمي كنند، يا براي روز، نايب بگيرند؟

افرادي كه از رمي در روز معذورند، بايد شب رمي كنند.

 

ترك رمي

ترك رمي جمرات ثلاث:

اگر كسي رمي جمرات را حتي عمداً ترك كند، معصيت كرده ولي به صحت حج او ضرر نمي‏زند.

ترك رمي جمره عقبه:

اگر كسي رمي جمره عقبه را در روز عيد عمداً ترك كند، به ترتيب اخلال وارد كرده كه در صورت اخلال، اعاده لازم نيست.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments