اگر تنها راه شناسايي هويّت جسد مجهولالهويّه، قطع انگشتان هر دو دست و بازسازي آثار انگشت وي در آزمايشگاه جنايي باشد، آيا دادگاه اجازه دستور به قطع انگشتان جسد را دارد؟ با توجه به اينكه شناسايي هويّت جسد براي رفع نگراني و ترديد خانوادهها لازم است، آيا وجود و عدم وجود مدّعي براي جسد يا اجازه و عدم اجازه بستگان متوفّا تأثيري در حكم دارد؟
1. قطع انگشت ميّت مؤمن حرام است.
2. در صورت ضرورتِ احراز هويّت و انحصار راه شناسايي، جايز است.
3. قطع مزبور با نظارت وليّ ميّت، اولي است. ١٨/٧/٨١
اگر تيم پزشكي براي آزمايشها و تحقيقات پزشكي احتياج دارد كه قلب يا بعضي از اعضاي ميتي را از جسد جدا سازند و پس از رفع احتياج، اقدام به دفع آن كنند.
الف) با توجه به مسلمان بودن ميّت، اقدام به اين كار جايز است؟
ب) دفن قلب و بعضي از اعضاي جسد جداي از بدن ميّت جايز است؟
1. تشريح جسد مسلمان جائز نيست مگر در صورت انحصار و ضرورت مانند حفظ حيات انسان محترم يا كشف مطالب علمي كه تأمين سلامت جامعه وابسته به آن است.
2. دفن اجزاء در كنار بدن ميّت لازم و در صورت عسر و حرج جداگانه دفن شود. 31/2/88
آيا جهت كالبدشكافي به منظور انجام آزمايشات و پيشرفتهاي علمي در صورت عدم دسترسي به اجساد غير مسلمان ميتوان از اجساد بالغ، نابالغ و جنين مسلمان استفاده كرد؟
1. كالبد شكافي جسد مسلمان جهت صرف آموزش يا آزمايش جائز نيست.
2. در صورت ضرورت براي حفظ جان انسان محترم جايز است. 31/2/88