صندوق قرض‌الحسنه و تعاوني اعتبار مالي يك نهاد يا گروهي سپرده‌هاي اعضا را با رضايت آنان، در فعاليت‌هاي علمي، فرهنگي و انتشاراتي خود به كار گرفته و سودي به دست آورده و همچنين مشاركت در فعاليت سودآور شرعي و قانوني ساير اعضا استفاده كرده و درصدي از سود حاصله را به عنوان سود مشاركت به سپرده‌گذاران خود اعطا مي‌نمايد.

لطف فرموده نظرتان را در اين مورد (سود پرداختي به سپرده‌گذاران) از نظر شرع مقدس بيان بفرماييد.

1. لازم است مسئول صندوق قرض‌الحسنه وكيل شرعي سپرده‌گذاران باشد.

2. لازم است فعاليت‌هاي سودآور به صورت عقد شرعي مانند مضاربه، شركت و... باشد.

با حفظ دو شرط يادشده سود پرداختي به سپرده‌گذاران حلال است. 9/9/86

 

افتتاح حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه در بانك به قصد شركت در قرعه‌كشي چه حُكمي دارد؟

 جايز است.

 

نظر حضرتعالي‌ درباره سودي‌ كه بانك‌ها مي‌‌دهند، چيست؟

 اگر به عنوان مضاربه يا جايزه باشد، اشكالي‌ ندارد.  ٢٦/٧/٧٤

 

سپرده‌هاي‌ بلندمدت يا كوتاه‌مدت در بانك و پرداخت سود توسط بانك بابت آن‌ها چه حكمي دارد؟

 اگر برابر عقود اسلامي‌، مانند مضاربه باشد، جايز است و سود آن حلال است.

 

شخصي متولّي سقّاخانه‌اي بوده و بخشي از نذورات مردم به سقّاخانه را كه در اختيارش قرار داشته، در حساب شخصي خود در بانك گذاشته است؛ بعد از مدتي يك دستگاه ماشين به عنوان جايزه به نامش در آمده است.

سؤال اين است:

آيا جايزه‌اي كه از بانك براي اين حساب قرار داده شده براي صاحب حساب است يا براي سقّاخانه؟

با توجه به اينكه مقداري از اين پول براي سقّاخانه بوده، جايز مي‌دانيد كه ماشين فروخته شده پولش در امورات سقّاخانه مصرف شود و يا با توجه به اصرار شورا و دهياري محل در عام المنفعه مصرف شود؟

جايزه يادشده برابر قانون بانك عمل شود. اگر معيار جايزه دادن حساب بانكي داشتن است و مقدار زائد پول اصلاً دخيل نيست، جايزه مذكور متعلق به صاحب حساب است و اگر مقدار زائد پول دخيل در آن است جائزه به نسبت حساب دفترچه و پول زائد تقسيم شود.

نذورات سقّاخانه بايد همانجا صرف شود و ثواب آن به روح مطهّر حضرت ابوالفضل(عليه السلام) اهداء گردد.  5/8/88

 

گروهي‌ با هدف رفع مشكلات اهالي‌ محله و نيازمندان، اقدام به تأسيس صندوق خيريه كرده‌اند.

1. آيا مي‌‌توان مبالغ جمع‌آوري‌ شده را براي‌ انجام فعاليت‌هاي‌ اقتصادي‌ و با هدف كمك هر چه بيشتر به مستمندان، سرمايه‌گذاري‌ كرد؟

2. آيا مي‌‌توان وجوه جمع‌آوري‌ شده را به صورت قرض‌الحسنه، به نيازمندان پرداخت كرد؟

3. آيا مي‌‌توان به مدت يكسال يا بيشتر، مبالغ را كنار گذاشت و آن‌گاه اقدام به توزيع آن كرد؟

4. توصيه حضرتعالي‌ براي‌ مصرف بهينه اين پول‌‌ها چيست؟

5. آيا مي‌‌توان وجوه جمع‌آوري‌ شده را در مراسم بزرگداشت ائمه اطهار(عليهم السلام) صرف كرد؟

6. در پايان از حضرتعالي‌ تقاضا مي‌‌كنيم، نصيحت و توصيه‌اي‌ پدرانه به فرزندان خود بنماييد.

1. با آگاهي‌ صاحبان سرمايه و رضايت آنان و انطباق با عقود مشروع، جايز است.

2. برابر اساسنامه‌اي‌ كه با امضاي‌ صاحبان سرمايه باشد، جايز است.

3. با توافق صاحبان سهام جايز است؛ ولي‌ بعد از گذشت سال، اگر خمس آن اموال قبلاً پرداخت نشده، اول بايد خمس آن‌ها داده شود؛ آن‌گاه اقدام به مصرف شود.

4. [با اين پول‌ها] توليد و ايجاد شغل صادق [شود]؛ نه كسب كاذب.

5. صرف اموال در تعظيم شعاير با رضايت صاحبان سهام، بي‌‌اشكال است.

6. تلاش در توليد كالاي‌ سودمند و قناعت در مصرف [داشته باشد]. از حضرت ختمي‌‌مرتبت(صلّي الله عليه و آله و سلّم) چنين دعايي‌ نقل شده است: «اللّهمّ انّا نسئلك نفساً مطمئنّةً تؤمن بلقائك و ترضي‌ بقضائك و تقنع بعطائك».[1] اميد است با اين نيايش، مشمول رحمت خاصّ الهي‌ قرار گيريم.  ١٢/٤/٨١

 

در برخي‌ تعاوني‌‌هاي‌ دوستانه، هر ماه به قيد قرعه، به يك نفر وام داده مي‌‌شود و هر نفر بايد مبلغي‌ افزون بر آنچه وام گرفته است، برگرداند تا حقّ نفرات آخر كه وام ديرتر به آن‌ها مي‌‌رسد، ضايع نشود. آيا پرداخت اين مبلغ اضافه ربا به شمار مي‌‌آيد؟

1. قرض به شرط زياده، ربا است.

2. چيزي‌ كه به عنوان كارمزد پرداخت مي‌‌شود، جايز است.  ٢٢/٣/٨١

 


[1] . نهج‌الفصاحه, ص599.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments