search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ (1) وَ إِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (2) وَ کَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ کُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (3) وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنَ الْأَنْباءِ ما فیهِ مُزْدَجَرٌ (4) حِکْمَةٌ بالِغَةٌ فَما...
شناسه:446534 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ششمين سبب از اسباب تحريم نکاح، مسئله «کفر» است که اگر «أحد الزوجين» کافر بودند آن نکاح صحيح نيست حدوثاً و اگر قبلاً بود باطل ميشود بقائاً. مرحوم محقق در اين متن فرمود: «و النظر فيه يستدعي بيان مقاصد«؛[1] مقصد اول: «في مَن يجوز للمسلم نكاحه» است که در طليعه بحث اشاره شد که برخي از فقها اين شرط را در...
شناسه:446518 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم و أهل بيته الأطيبين الأنجبين سيّما بقيّة الله في العالمين بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّء الي الله». مقدم شما نخبگان، فرهيختگان و بزرگواران حوزوي و...
شناسه:446407 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مقصد سوم از مقاصد چندگانهای که مرحوم محقق(رضوان الله علیه) درباره میراث ذکر کردند، میراث بالولاء بود. ارث یا به سبب است یا به نسب، نسب را که طبقات چندگانه بودند قبلاً بیان فرمودند. سبب که زوجیت بود و با ولاء، زوجیت، یک بحث مبسوطی داشت جداگانه ذکر کردند، اقسام ولاء که ولای عتق است و ولای ضامن جریره...
شناسه:447518 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم آخرین مسئله در بحث ولاء این بود که اگر کسی بمیرد و ولای عتق یا ولای ضامن جریره نداشته باشد مالش به امام میرسد و چند مرحله در این مسئله است، در همه این مراحل معارض دارد: یکی اینکه اصل این مال به امام میرسد، این مال بدون وارث نخواهد بود، وارثش امام است، یکی اینکه مال شخص امام نیست مثل اینکه مالی را به...
شناسه:447416 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم آخرین طبقه از طبقات ارث مسئله ارث ولاء است. بعد از جریان ارث انساب به اسباب رسیدند و پایانبخش ارث به سبب، سبب ولاء است، یعنی اگر ولای عتق نبود ولای ضامن جریره نبود نوبت به ولای امامت میرسد. به این مناسبت که امام «وارث من لا وارث له»[1] است و چون روایاتی که مربوط به بحث امام و امامت و شؤون امامت است...
شناسه:447467 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی عليه) مباحث کتاب «نکاح» را در چهار بخش مطرح فرمودند: نکاح دائم و نکاح منقطع و نکاح عبيد و إماء و احکام نکاح؛ نظير مَهر و نفقه و مانند آن. قسم اول که نکاح دائم بود با فروع زير مجموعه آن گذشت. قسم دوم نکاح منقطع است را مطرح فرمودند که مشروع است و در اسلام تثبيت شده است؛...
شناسه:440155 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در متن شرايع در بخش دوم که نکاح منقطع است، عناصر محوري نکاح منقطع را چهار چيز دانستند: يکي «صيغه» است که هرگز با معاطات حاصل نميشود؛ دوم «تعيين زوج و زوجه» است؛ سوم «مدت» است و چهارم «مَهر».[1] مدت و مهر در نکاح منقطع به منزله رکناند؛ زوج و زوجه که در اصل نکاح رکناند؛ صيغه هم بر...
شناسه:439947